ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اصفهان شهر کودکان لهستانی



یک شهر ایرانی به نام «شهر کودکان لهستانی»

ترجمه: شاهین سپنتا

اصفهان به معماری‌اش شناخته‌می‌شود. این بسیار زیباست که ایرانی‌ها می‌گویند اگر از اصفهان دیدن کنید گویی نصف جهان را دیده‌اید، و همچنین اصفهان برای قالی‌هایش به سبک‌های کهن ایرانی، مشهور است.

اما در لهستان، این شهر به خاطر موضوع دیگری نیز شناخته می‌شود: «اصفهان، شهر کودکان لهستانی» 1

در ماه ژوئن سال 2008 میلادی، شرکت خدمات پست لهستان، تمبری را منتشر نمود و دلایل انتشارش را چنین توضیح داد: این تمبر یک پسربچه را نشان می‌دهد در حالی که لباس نظامی بر تن دارد و پشت سر او یک قالی اصفهان مزین به نشان عقاب لهستانی، آویزان است و در کنار تصویر این پسربچه، نام مستعار این شهر در زبان لهستانی به چشم می‌خورد: «اصفهان: شهر کودکان لهستانی»

این تمبر یادبود، یادآور دو رویداد است: نخست فاجعه بزرگی در تاریخ لهستان، و دیگر این که چگونه ایران به نجات برخی از قربانیان این فاجعه کمک کرده است. اما برای درک کل ماجرا که امروز در خارج از لهستان به فراموشی سپرده شده، باید به دوران آغاز جنگ جهانی دوم بازگردیم.

ادامه مطلب ...

درویش با برگ سبزش برگزیده شد !


جایزه‌ نخست اجلاس جهانی رسانه‌ها به "مهار بیابان‌زایی" رسید

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: به رای هیات داوران نهمین دور مسابقه بهترین فعالان دنیای مجازی در برلین، محمد درویش با وبلاگ مهار بیابان‌زایی در رقابتی نفس‌گیر در ساعات آخر از رقبای خود در کشورهای اسپانیا، روسیه، فرانسه، پرتغال، انگلیس، بنگلادش، چین، اوکرائین، عربستان سعودی، ترکیه، اندونزی، آلمان و هند پیشی‌گرفت و با ۴۶ درصد آرای داده شده، در موضوع “جایزه اجلاس جهانی رسانه‌ها” در رتبه نخست قرار گرفت و رقبای اسپانیایی و روسی به‌ترتیب با ۴۰ و ۶ درصد؛ مقام‌های دوم و سوم این رقابت جهانی را به دست آوردند.

از روز چهارشنبه ششم فوریه (۱۸ اسفندماه 91) نهمین دور جایزه بهترین فعالان دنیای مجازی “The Bobs” آغاز شد. امسال بیش از ۴۲۰۰ وبلاگ، وبسایت و پروژه آنلاین نامزد شدند که نسبت به سال گذشته بیش از یک هزار مورد بر تعداد نامزدها افزوده شد.

با پایان‌یافتن رأی‌گیری رقابت‌ بین‌المللی جایزه‌ی اجلاس جهانی رسانه‌ها، هیات بین‌المللی داوران سه هفته فرصت یافت تا از میان کاندیداها برای شش موضوع عمومی و برای هر زبان در دو موضوع “بهترین وبلاگ” و “بهترین شخص برای دنبال کردن” نامزدهای مرحله نهایی را انتخاب و معرفی کند.

از این میان، در مجموع ۳۶۴ وبلاگ، وبسایت و یا پروژه به مرحله نهایی راه یافتند تا از دو طریق رای‌گیری آنلاین در همه موضوع‌ها و انتخاب هیات داوران در شش موضوع، بهترین فعالان دنیای مجازی برای سال ۲۰۱۳ برگزیده شوند.

هیات داوران به ریاست "اوته شفر"، سردبیر "دویچه وله" در روزهای سوم و چهارم ماه مه (۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه) در برلین و در مرکز تلویزیون دویچه وله گردهم آمدند تا بهترین‌های شش موضوع عمومی را برگزیند.

گفتنی‌است وبلاگ "مهار بیابان‌زایی" در سال 1388 توانسته بود به مسابقه بین المللی "وبلاگ برتر" دویچه وله راه یابد و از بین 187 وبلاگ محیط‌‌زیستی از تمام جهان، مقام سوم را به دست آورد. در سال های پیش، این وبلاگ در ایران نیز در چند مسابقه وبلاگ‌نویسی مقام نخست را در بخش وبلاگ‌های زیست‌محیطی کسب کرده بود.

 مهار بیابان‌زایی، در سال 1389 در ایران فیلتر شد که پس از اعتراض گسترده دوستداران محیط زیست، نهادهای زیست محیطی و سازمان‌های مردم نهاد، سرانجام رفع فیلتر شد.

تارنگار "مهار بیابان زایی" در فروردین ماه ۱۳۸۴ توسط مهندس محمد درویش عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تأسیس شد و در مدت کوتاهی به مرجعی مهم برای فعالان محیط زیست ایران در دنیای مجازی تبدیل شد.

ایران‌نامه، انتخاب مهندس محمد درویش و و برگ سبز او "مهار بیابان زایی" و دریافت جایزه‌ نخست اجلاس جهانی رسانه‌ها را به او و همه دوستداران محیط زیست شادباش می‌گوید و برای او و طبیعت ایران‌زمین روزهای سبزتری را آرزومند است.

خاطره ای از دکتر دهقانی

 

دبیرستان ایرانیان دبی و بخشنامه کلیسا !

دکتر محمود دهقانی


در گذار سبز و خرم روزگار نوجوانی پیش از انقلاب در مدرسه ایرانی دبی، هنگامی که دوست عزیزم ابراهیم شکوهنده که یاد و صفایش بخیر، در لیست دانش آموزان بر تابلو مدرسه اسم من را جلوتر از خود من دید، دیدم با ساعت‌های پشت سرمانده و تفریح‌های زنگ زنگار بسته حیاط مدرسه بذر دیمی حاصل درس خواندن من در آن سال ثمر خوبی نداده و  برای کم بودن یک نمره که می‌شد از قانون "تک ماده" آن روزگار استفاده کرد، من تجدید آورده بودم.

با خیالی آشفته و پریشان چون به دلیل فرا رسیدن سن سربازی نمی توانستم گذرنامه ایرانی از کنسولگری بگیرم و می‌خواستم پس از سال‌ها، نخستین تابستان با گذرنامه پاکستانی به مصر سفر کنم، دست‌پاچه برای یک نمره تک ماده به دفتر سر پرستی مدرسه ایرانیان دبی رفتم.

 آقای «عبدالحسین بدره‌ای» سرپرست کل مدارس ایرانیان، برادر سرلشکر بدره ای آژدان شاه بود. در پیش از انقلاب بیشتر آموزگارهای مدرسه ما از خانواده های سرشناس نظامی، حقوقی و تاریخی در ایران بودند. در بحبوحه انقلاب، سر لشکر بدره ای به وسیله انقلابیون در ایران کشته شد. 

ادامه مطلب ...

گزارش اکتشاف غار سنگ آویز


اکتشاف غار سنگ آویز در استان چهار محال بختیاری

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: غار سنگ آویز واقع در کوه تاپو در نزدیکی روستای دزک از شهرستان فرخ شهر در استان چهارمحال و بختیاری توسط غارنوردان جوان اصفهانی مورد اکتشاف قرار گرفت. غار سنگ آویز از نوع چاهی با سنگ‌های کنگلومرا و آهکی است که دهانه آن توسط فشارهای تکتونیکی باز شده است. وجود سنگ‌های کنگلومرا در بیرون دهانه غار و سنگ‌های آهکی در داخل غار از ویژگی‌های ساختاری این غار است. سرپرستی این اکتشاف را مهرداد حاجی هاشمی بر عهده داشته و رضا حسینی، بهمن صفری، و صادق صفری در این گروه در اکتشاف غار سنگ آویز مشارکت داشته اند. گزارش تیم غارشناسی از این اکتشاف را در که در اختیار ایران‌نامه قرار گرفته در ادامه بخوانید و تصاویری دیدنی از آن را ببینید: 

ادامه مطلب ...

تخریب خانه تاریخی


گزارش تصویری از تخریب خانه تاریخی دیگری در اصفهان

 

باز هم خانه تاریخی دیگری در سوکت سازمان میراث فرهنگی و با چراغ سبز شهرداری اصفهان، به بهانه واهی ایجاد فضای سبز در حال تخریب است.

این خانه بازمانده از دوره قاجار، در ابتدای خیابان ابن سینای اصفهان در چند قدمی میدان شهدا واقع شده و شهرداری منطقه 3 اصفهان مسئولیت هرگونه تخریب غیرمجاز و ساخت و ساز در این منطقه شهری را بر عهده دارد. در سال های اخیر بارها شاهد تخریب غیرمجاز خانه های تاریخی در این منطقه شهری اصفهان که دارای بافت تاریخی ارزشمندی نیز هست، بوده ایم.

امیدواریم از این پس با آگاهی رسانی به موقع و توجه مسئولان و نهادهای شهری شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم. در این گزارش، تصاویری از خانه را چهارماه پیش و چند روز پس از آغاز روند تخریب می توانید ببینید.:

ادامه مطلب ...

دست خط جعلی امیر کبیر به ناصرالدین شاه



نامه جعلی منسوب به امیرکبیر در باغ فین کاشان نصب شده است!


 

ایران نامه – شاهین سپنتا: گردشگرانی که این روزها برای دیدار از باغ فین به کاشان سفر می کنند، در یکی از کوشک های باغ، توجهشان به تابلویی جلب می شود که گفته می شود دست خط عتاب آلود امیرکبیر به ناصرالدین شاه است. در این دست خط که امضای «تقی» را زیر خود دارد خطاب به ناصر الدین شاه نوشته شده است:

«قربانت شوم، الساعه که در ایوان منزل با همشیره‌ی همایونی به شکستن لبه‌ی نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده موثق‌الدوله حاکم قم  را که به جرم رشا و ارتشا معزول کرده‌ بودم به توصیه‌ی عمه‌ی خود ابقا فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌اید. فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره‌ی امور مملکت به توصیه‌ی عمه و خاله نمی‌شود.  زیاده جسارت است، تقی!»

 

ادامه مطلب ...

رئیس شورای شهر اصفهان بار دیگر دروغ گفت



عباس حاج رسولی ها، به مردم اصفهان دروغ می گوید !


عباس حاج رسولیها، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بار دیگر درباره علت نام گذاری سوم اردیبهشت ماه به نام روز اصفهان توسط شورای اسلامی شهر به مردم اصفهان دروغ گفت. به گزارش خبرگزاری شهر اصفهان "ایمنا"، حاج رسولی ها در این مورد گفت: « به منظور شناساندن فرهنگ و تمدن اصفهان روز سوم اردیبهشت ماه همزمان با تولد شیخ بهایی به نام روز اصفهان نامگذاری شده است.»

حاج رسولی ها این سخنان نادرست را در حالی برای چندمین بار تکرار می کند که بارها از سوی دوستداران اصفهان به او و برخی از همکارانش در شورای شهر در مورد این اشتباه فاحش تذکر داده شده است .

به استناد متون تاریخی، «بهاءالدین محمد بن‏ حسین عاملی» معروف به «شیخ بهائی» در روز پنج شنبه ۸  اسفندماه سال  ۹۲۵ خورشیدی برابر با ۲۶ ذیحجه سال ۹۵۳  قمری در شهر بعلبک لبنان به دنیا آمد و روز  دوشنبه ۸  شهریورماه سال ۱۰۰۰ خورشیدی برابر با ۱۲ شوال سال ۱۰۳۰ قمری درگذشته است.

به این ترتیب به نظر می رسد که شورای شهر اصفهان همچنان بر اشتباهات گذشته خود پافشاری می کند و روحیه پذیرش اشتباه و اصلاح آن به هیچ عنوان در این نهاد مهم شهری اصفهان که پسوند اسلامی را نیز یدک می کشد، وجود ندارد.