ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سالروز قیام سی تیر گرامی باد


سی ام تیر

روز جانفشانی ملت بزرگ ایران برای استقرار حاکمیت ملی

روز هفتم خردادماه 1331، دکترمصدق، نخست وزیر دولت ملی، برای دفاع از منافع و حقوق ملت ستمدیده ایران در مقابل شکایت دولت استعماری انگلیس عازم دادگاه بین المللی لاهه گردید. او در این دادگاه با دفاعیات شورانگیز و مستند خود پیروزی ایران را محقق ساخت و در روز دوم تیرماه 1331 در میان استقبال کم نظیر مردم ایران به میهن بازگشت.

در آن ایام دوران مجلس شانزدهم به پایان رسیده و مجلس هفدهم شورای ملی در شرف تشکیل بود. به همین جهت دکتر مصدق بنابر رعایت سنت پارلمانی از سمت نخست وزیری استعفاء داد تا مجلس جدید در گزینش نخست وزیر آزادانه عمل نماید.

 مجلس هفدهم که از همان آغاز کار دست خود را روکرده و نشان می داد که اکثریتی وابسته به دربار و مخالف با رهبر نهضت ملی دارد، در شرایط مهیج کشور و احساسات پرشور ملت ایران نسبت به مصدق، ناچار به اظهار تمایل به او و قبول تداوم نخست وزیری ایشان گردید و مجلس سنا نیز پس از اما و اگرها به همین سیاق عمل کرد.

ولی دکتر مصدق که با هوشیاری تمام تهدیدات و خطراتی را که در کمین نهضت ملی نشسته بود احساس می‌کرد، هنگام گزینش و معرفی کابینه جدید خود به شاه اعلام کرد که نمی‌تواند انتخاب پست وزارت جنگ را در اختیار مقام سلطنت قرار دهد و به موجب قانون اساسی و به دلیل مسئولیتی که نسبت به کار دولت و مجموعه کابینه دارد، باید انتخاب وزیر جنگ در دست او باشد.

شاه نپذیرفت و مصدق در تاریخ 25 تیرماه 1331 طی نامه ای کوتاه، استعفاء خود و امتناعش از قبول مسئولیت را به اطلاع او رسانید. در روز 26 تیرماه چهل نفر از نمایندگان مجلس به ریاست امام جمعه با پیغام شاه و بدون حضور نمایندگان طرفدار نهضت ملی تشکیل جلسه داده و به نخست وزیری احمدقوام (قوام السلطنه) رای تمایل دادند.

 

ادامه مطلب ...

فراخوان مقالات روز اصفهان


فراخوان مقاله پنجمین همایش نکوداشت روز اصفهان

انجمن دوستداران اصفهان با همکاری نهادهای همکار به‌منظور شناخت عمیق‌تر و ترویج مطالعات ویژۀ اصفهان، قلب تپنده فرهنگ و تمدن این مرز و بوم، پنجمین همایش نکوداشت روز اصفهان را برگذار می‌کند. مشارکت هرچه بیشتر پژوهشگران، اندیشمندان، مهندسان، مدیران و همۀ دوستداران اصفهان در این گردهمایی فرهنگی به تحقق این اهداف یاری می‌رساند.

 

● محورهای مقالات

الف ـ زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی

1ـ اهمیت مدیریت یکپارچۀ زیست‌بوم زاینده‌رود

2ـ اهمیت پایداری زاینده‌رود برای حیات اصفهان

3ـ نقش زاینده‌رود در پیدایش تمدنهای پیرامونی

4ـ اعمال نفوذ حکومتها در مدیریت آب زاینده‌رود

5ـ استفادۀ بهینه از منابع آب

ب ـ گردشگری و میراث فرهنگی

1ـ گردشگری محور توسعۀ پایدار اصفهان

2ـ اکوتوریسم و توسعۀ پایدار اصفهان

3ـ پایداری در حفاظت از میراث فرهنگی

 

● هیأت داوران

دکتر گیتی اعتماد، دکتر سیداحمد خاتون‌آبادی، دکتر مهدی بصیری، دکتر سیروس شفقی، دکتر رضا عبداللهی
دکتر احمدعلی فروغی، دکتر مریم قاسمی، دکتر علیرضا قهاری، دکتر مهدی کیوان، دکتر محمد مسعود،
مهندس محسن میردامادی، حسام‌الدین نبوی‌نژاد، دکتر پیام نجفی

 

● زمان‌بندی ارسال مقالات

ـ مهلت ارسال چکیدۀ مقاله (در 300 کلمه)                                                   15 مرداد 1392

ـ مهلت ارسال اصل مقاله (حداکثر 3000 کلمه)                                              15 شهریور 1392

ـ انتخاب مقالات و اعلام نتیجه                                                                    15 آبان 1392

ـ ارائۀ مقالات در همایش                                                                            اول آذر 1392 همزمان با روز اصفهان

 

● مقالات در فرمت pdf و word به آدرس naghshemana@yahoo.com ارسال شود.

 

برگذارکنندگان:

انجمن دوستداران اصفهان

انجمن مفاخر معماری ایران

انجمن مهندسان معمار و شهرساز اصفهان

دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان

دانشگاه هنر اصفهان

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان

بنیاد معماری میرمیران

تارنمای معمارنت

جمعیت پیام سبز

جمعیت دوستداران محیط زیست (طبیعت‌یاران)

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اصفهان

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مسابقه آواز برای همکیشان زرتشتی


دومین دوره مسابقه آوای زرتشتی برگذار خواهد شد



 دومین دوره مسابقه آوازخوانی با آرمان استعداد یابی و بالا بردن سطح کمی و کیفی خوانندگی در جامعه زرتشتیان با نام "آوای زرتشتی" همراه با کلاس آموزش مقدماتی تئوری موسیقی در سراسر کشور برگذار خواهد شد.

به گزارش "همازور" تارنمای خبری زرتشتیان و  گروه برگذارکننده مسابقه فرهنگی و هنری آوای زرتشتی، دومین دوره مسابقه آواز زرتشتیان در سه سبک پاپ، سنتی و کلاسیک برگذار خواهد شد و به نفرات برتر هر سبک جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

در این دوره برای شکوفایی بهتر استعداد خوانندگان و برای آشنایی و فراگیر هنرجویان با تئوری موسیقی در شهرهای کرمان، شیراز، تهران و یزد کلاس آموزش مقدماتی موسیقی با حضور استادان مجرب برپا خواهد شد.

زمان نام‌نویسی تا 20 تیر 92  است و افراد بالای 20 سال می توانند در آن حضور یابند. علاقه مندان برای نام نویسی  و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 09133559250  تماس بگیرند.

در دومین دوره مسابقات آواز، مسابقه مقاله نویسی با محوریت "سیر تاریخی موسیقی" نیز افزودهشده است و علاقه مندان باید چکیده مقاله خود را تا تاریخ 20 امردادماه 1392 به نشانی info@hamazoor.com   بفرستند.

نامه سازمان های مردم نهاد به دکتر روحانی



سازمان‌های مردم نهاد از رئیس جمهور منتخب خواستار شدند:

میراث فرهنگی را به دکتر حجت

 و محیط زیست را به دکتر ابتکار بسپارید

ایران‌نامه- شاهین‌سپنتا: بیش از 60 سازمان مردم نهاد از سراسر کشور در نامه‌ای به دکتر روحانی، رئیس جمهور منتخب، مطالبات خود را برای بهبود وضعیت بحرانی میراث فرهنگی و محیط زیست کشور مطرح نموده اند. در بخشی از این نامه، به طور مشخص درخواست شده است که با درنظر گرفتن سوابق و تجربیات از » آقای «دکتر مهدی حجت»  برای ریاست «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و از سرکار خانم «دکتر معصومه ابتکار» برای ریاست «سازمان حفاظت محیط زیست» استفاده شود.

سمن‌ها در بخش دیگری از این نامه خواستار توجه به وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد؛ ساده و کوتاه شدن مراحل ثبت آنها، کاسته شدن از شرایط و تشریفات ثبت، همراهی نهادهای مجوزدهنده در اعطای اعتبارنامه‌های دائمی، حمایت‌های سخت‌افزاری و نه الزاماً مالی ـ پروژه‌ای و در صورت امکان واگذاری مکان‌هایی به انجمن‌ها، ملزم کردن سازمان‌ها و نهادهای دولتی به همکاری با سمن‌ها و فراهم کردنِ زمینه برای راه‌اندازی شبکه‌های استانی و ملی انجمن‌ها در حوزه‌های مختلف، شده اند.

سازمان های مردم نهاد همچنین از دولت آینده خواسته اند که به این امر را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند: « لزوم توجه به کلیت تاریخ و فرهنگ مشترک ملت ایران و شخصیت‌های برسازنده‌ی آن و شناخت کامل‌ترِ اقوام ایرانی و یادمان‌های فرهنگی و طبیعی کشور، و نشان دادنِ پیوند میان همهی اقوام و تیره‌های ایرانی، به‌ویژه آنانی که با توطئه‌های استعمار در دو سده‌ی اخیر از یکدیگر جدا شده‌اند؛ با بازنگری کتاب‌های درسی.»

متن کامل نامه سازمان های مردم نهاد به دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب را در ادامه بخوانید:

 

ادامه مطلب ...

یادداشتی از مهدی فقیهی


اثرات دما و رطوبت بر اشیاء و نقاشی‌های تاریخی

ایران‌نامه- مهدی فقیهی: زوال اشیاء هنری امری است لاینقطع و مداوم که این عمل در نتیجه یک سری واکنش های فیزیکی و شیمیایی و در اثر عوامل محیطی خاص صورت می پذیرد. تغییرات فیزیکی و شیمیایی معمولاً به هم وابسته اند و نور و رطوبت باعث افزایش هر دو می گردند لذا با ثابت نگه داشتن رطوبت نسبی  دما و نور می توان از اشیاء به شکل بهتری محافظت نمود. 

تغییرات و بالا رفتن دما و رطوبت نسبی موجب تخریب فیزیکی و شیمیایی مواد (آلی و غیر آلی) می شود. که این مواد در تزئینات و نقاشی ها کاربرد فراوان دارند. مواد و یا  اشیایی که در نتیجه تخریب پیشرفته، سست شده‌اند یا آن‌هایی که نسبت به جذب یا دفع رطوبت مستعدند، خصوصاًٌ در معرض چنین خرابی‌های قرار دارند. شیشه‌های مخدوش و  گریان، مینا کاری های پوسته پوسته شده، اشیایی که بیماری برنز دارند، ظروف جلادار، چوب های رنگین، عاج، استخوان و چرم و رنگ ها و چسب های آلی موجود در نقاشی‌ها در زمره این مواد به شمار می‌آیند.

 دما و رطوبت متغیر، موجب انبساط و انقباض مواد آلی شده که این انبساط و انقباض به مقدار کم نیز می‌تواند موجب ترک خوردگی و شکستگی لایه‌ها گردد. رطوبت و گرد و خاک زیاد هم ممکن است باعث زنگ‌زدگی فلزات و آسیب‌دیدن اشیاء و موتیف های تزئینی گردد،  لذا با دور نگه داشتن آن ها از جریان هوا، رادیاتورها، پنجره ها، گرمای مستقیم ... لوله های آب سرد، نور زیاد و دیوارهای بیرونی می توان از آسیب دیدن آنها جلوگیری کرد.

 

ادامه مطلب ...

بیانیه جامعه باستان شناسی


بیانیه جامعه باستان شناسی ایران:

آینده سازمان میراث فرهنگی و دولت تدبیر و امید

در آستانه فعالیت دولت جدید، جامعه باستان‌شناسی ایران با انتشار بیانیه ای برخی از دغدغه‌ها، انتظارات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را خطاب به دولت تدبیر و امید منتشر نموده است.

مواردی که در این بیان نامه توجه دولت آینده به آنها جلب شده، عبارتند از: مدیرت تخصصی و تخصص گرایی، احتیاط و دقت نظر در امر خصوصی‌سازی، بازنگری و ارتقاء جایگاه سازمان میراث فرهنگی، یکپارچگی و انسجام سازمانی، پاسخگو بودن مدیران، به روز شدن ابزارهای نظری و علمی، استقلال پژوهش‌های باستان شناختی، و بازگشت به اهداف بنیادین تشکیل سازمان میراث فرهنگی.

جامعه باستان‌شناسی ایران در این بیانیه تاکید نموده است: « از رئیس جمهور منتخب و مسئولان دولت آینده می­خواهد که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی را با نگاهی فراجناحی و به دور از ملاحظات سیاسی انجام دهند.» متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

  

ادامه مطلب ...

نشست آرامگاه های لهستانی ها در ایران


سمینار آرامگاه‌های لهستانی‌ها در ایران برگذارشد

پیوند فرهنگی و تاریخی ایران و لهستان گسستنی نیست

سمینار آرامگاه های جنگ زده های لهستانی در ایران  به مناسبت هفتاد و دومین سال ورود آنها به ایران، در انجمن صنفی راهنمایان گردشگری برگذار شد.

این سمینار با موضوع  ورود 120 هزار لهستانی به ایران، با حضور رایزنان فرهنگی و اقتصادی جمهوری لهستان ، خسرو سینایی و چهره های فرهنگی  دیگر برگذار شد.

رضا نیکپور رئیس انجمن دوستی ایران و لهستان که خود نیز از مادری لهستانی در ایران متولد شده است یکی از سخنرانان این جلسه بود. نیکپور در سخنان خود به حضور کهن لهستانی ها در ایران و ارتباط تنگاتنگ ایران و لهستان در زمان‌های دور اشاره کرد که برای نمونه می توان به سفارش فرش توسط پادشاهان لهستانی برای جهاز دخترانشان یاد کرد. آقای نیکپور از برگزاری مراسم بزرگداشتی برای استاد خسرو سینایی با همکاری سفارت لهستان در آینده ای نزدیک نیز خبر داد.

در این نشست، خسرو سینایی کارگردان سینما، از چگونگی ساخت فیلم «مرثیه گمشده»  و تاثیرات فرهنگی لهستانی ها در ایران سخن گفت و نوید ساخت فیلم جدیدی با همین موضوع به نام «قطار زمستانی» با حضور عزت الله انتظامی را داد.

 خسرو سینایی در این نشست، ضمن گلایه   از عدم نمایش فیلم «مرثیه گمشده» که نشانگر مهربانی ایرانی هاست اذعان داشت؛ "این فیلم که با کوشش 13 ساله ساخته شد و نشان دهنده محبت ملت ما است در آرشیو ها گم می شود و توسط دیگران کشف می شود، اما در کشور من اتفاق خاصی نمی افتد.  

ادامه مطلب ...

نامه باستان شناسان ایرانی به دکتر حسن روحانی


نامه سرگشاده انجمن علمی‌ باستان‌شناسی ایران

به رئیس جمهور منتخب

ایران‌نامه– شاهین‌سپنتا: انجمن علمی‌باستان‌ شناسی ایران، در نامه‌ای سرگشاده به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران، بخشی از دغدغه‌های جامعه علمی، پژوهشی و کارشناسی حوزه میراث فرهنگی کشور را به عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در دستگاه اجرایی منعکس نموده و برای همکاری و کمک  همه جانبه به دولت تدبیر و امید، اعلام آمادگی نموده و جهت برطرف نمودن معضلات پیش روی سازمان میراث فرهنگی، راهکارها و برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه کرده و ابراز امیدواری نموده که رئیس جمهور محترم از ظرفیت‌های علمی‌و فکری این انجمن در تدوین برنامه‌ها و اجرای آنها در حوزه میراث فرهنگی کشور بهره برداری نمایند.

انجمن علمی‌باستان شناسی ایران، درباره انگیزه اصلی از نگارش این نامه نوشته است: «غرض از تصدیع و تحریر این سطور، یاد آوری نکاتی پیرامون امری مهم و اساسی در حوزه مسئولیت ریاست جمهوری است که متأسفانه در تبلیغات و رقابت‌ها و مناظره‌های انتخاباتی هیچ یک از کاندیداهای محترم به آن پرداخته نشده است. آری، میراث فرهنگی این کهن دیار همواره ماندگار هیچ جایگاهی را در برنامه‌های عزیزانی که قرار بود چهار سال سکان مدیریت کلان این کشور باستانی را بر عهده بگیرند، به خود اختصاص نداد و حتی ذکر نامی‌هم از آن نشد!»

متن کامل نامه انجمن علمی‌باستان شناسی ایران که با امضای دکتر سید مهدی موسوی رئیس هیئت مدیره این انجمن رسیده و در 3 بخش، دربرگیرنده مشکلات، راهکارها و طرح های بنیادین است، در ادامه از نظرتان خواهد گذشت: 

  

ادامه مطلب ...