ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نامه استاد ادیب برومند درباره فرای


ادیب برومند، رئیس شورای مرکزی و هیات رهبری جبهه ملی ایران:


به وصیت ریچارد فرای عمل کنید


هموطنان گرامی: لازم به توضیح نیست که یکی از منش های ستوده، صفت حق شناسی است و ناسپاسی از خلق درحکم ناسپاسی خداست. از جمله کسانی که ما وام دار آنها هستیم ایران شناسان اند که از یک قرن پیش به ایران آمده و با خواندن سنگنبشته ها و دادن کلید واژه زبان های گوناگون به دست پژوهشگران ما و با حفاری ها و تعیین تاریخ قدمت اشیای استخراجی و اقدامات کنجکاوانه دیگر با تحمل مشقات، بسیاری از زوایای تاریخ و تمدن ایران باستان را که برای ما پوشیده بود از پرده کتمان به درآورده ، ما را با گذشته پرافتخارمان آشنا ساخته اند. اینان عاشق فرهنگ و شناخت تمدن های کهن بوده اند که خود دانشی است درخور تکریم.

از جمله این ایران شناسان یکی ریچارد نلسون فرای است که نزدیک هفتاد سال با همکاری پروفسور پوپ به شناسایی و معرفی آثار هنری کهن و متاخر ایران پرداخته و برای ایجاد کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا و هاروارد سعی بلیغ نموده است. وی همواره مدافع ایران درباره خلیج فارس و ستایشگر اخلاق و روحیات ایرانی بوده و علامه «دهخدا» لقب “ایران دوست” را به او داده که پیوسته به آن افتخار می کرده است.

وصیت او دائر برخاکسپاری جسدش درکنار زاینده رود دلیل دیگری بر ایراندوستی اوست و جدا باید به این وصیت عمل کرد. دولت نباید به هیچ روی نسبت به حرکات و افکار جاهلانه گروهی که با فرهنگ ایران شناسی آشنایی ندارند ترتیب اثردهد و از اجرای وصیت آن مرد خدمتگزار خودداری نماید زیرا این امر حکایت از ناسپاسی و فقر فرهنگی ایرانی نموده و مایه دلسردی ایران شناسان دیگر می شود.

جبهه ملی ایران مجدانه برای اجرای وصیت ریچارد فرای خواستار اقدام فوری است و آن را گواه سپاسمندی از خدمتگزاران بی ریای ایران می شمارد.                   

یاداشت دکتر باوند درباره خاکسپاری فرای


به یاد ریچارد فرآی

دانشمند و پژوهنده ایراندوست

دکتر داود هرمیداس باوند (عضو هیات رهبری و سخنگوی جبهه ملی ایران)

در گذر تاریخ، اندیشمندان، فیلسوفان، تاریخ نویسان و شاعران جایگاه و نقش ویژه در ارتقاء فرهنگ  و تمدن جامعه های خود داشته اند، و برخی از آنها در شناخت و شناسایی و شناساندن فرهنگ و تمدن جامعه های دیگر اثرگذار بوده و از این راه با کسب شهرت جهانی، خدماتی نیز به توسعه تمدن بشری نموده اند. نام و نشان برخی از جامعه ها آن چنان با شهرت و اعتبار اندیشمندان آن جامعه درآمیخته که جاودانگی نام و شهرت اندیشمندان استمراربخش وجود ذهنی، فرهنگی و سیاسی آن جامعه شده است.

چنان که می دانیم جامعه یونان پس از آنکه منضم به امپراتوری روم شد، در طول دوهزار سال به عنوان بخشی از امپراتوری های روم، بیزانس و عثمانی از داشتن استقلال سیاسی محروم بود؛ ولی آثار فیلسوفان یونان چون هراکلیت، اپیکور، دیموکریت، سقراط ، ارسطو، افلاطون، رواقیون و سروده های اساطیری و حماسی هومر و غیره آنچنان استمرار و سیالت جاودانه داشت که همواره در اذهان مردم وقت دنیا، یونان همچنان به عنوان یک جامعه فرهنگی و سیاسی مستقل و پویا جای داشت. همچنین از آنجایی که تاریخ نویسان و رویدادنگاران یونان چون هرودوت، گزنفون و غیره در رابطه با شناخت و شناسایی و معرفی فرهنگ و تمدن ایران دوران مادها و هخامنشیان نقش ویژه داشتند، این ذهنیت نیز تا حدودی برای مردم ایران نسبت به بقای نسبی جامعه یونان وجود داشته است.افزون بر آن،فیلسوفان سده های میانه ایران چون فارابی، پورسینا و غیره نیز که تحت تاثیر مکتب های فکری ارسطو و افلاطون بودند، بیش از پیش به ادامه این ذهنیت کمک نموده بود.

  ادامه مطلب ...

انتقاد از حمله به آرامگاه پوپ


بیانیه دوستداران میراث فرهنگی درباره حمله به آرامگاه پوپ 

ریچارد فرای

به تازگی هشت تن از 19 نماینده‌ی محترم مردم اصفهان با نگارش نامه­ای خطاب به رییس‌جمهور نسبت به دفن پیکر ریچارد نلسون فرای، ایران­شناس و محقق ایراندوست آمریکایی که وصیت کرده بود در کرانه‌ی زاینده ­رود به خاک سپرده شود، هشدار داده­اند. این نامه را که عاری از لحن تهدیدآمیز هم نیست از یک زاویه می­توان به فال نیک گرفت؛ از این زاویه که بالاخره نمایندگان محترم مجلس نسبت به مسایل فرهنگی و به ­ویژه مسایل میراث فرهنگی و تاریخی کشور اظهار وجود کرده ­اند. این امر، به خصوص برای آن دسته از کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی که طی سال ­های گذشته نسبت به تخریب میراث فرهنگی اصفهان استغاثه­ ها کرده و هشدارها داده ­اند، جالب توجه است. 

 

ادامه مطلب ...