ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش ششمین همایش روز اصفهان


ششمین همایش نکوداشت روز اصفهان برگذار شد

ایران نامه- شاهین سپنتا: ششمین همایش نکوداشت یکم آذرماه روز اصفهان به همت انجمن دوستداران اصفهان با آرمان "اصفهان برای همیشه، برای همه" در اتاق بازرگانی شهر برگذار شد.

در همایش نکوداشت روز اصفهان که بر بنیان بیان نامه 30 تن از اصفهان شناسان نامی در هفته اول آذرماه هر سال برگذار می شود، افزون بر پرداختن به مسایل شهر، آیین سپاس از چهره های برجسته فرهنگی و علمی اصفهان نیز برپا می شود.

در همایش امسال از شش تن از چهره های برجسته عملی، فرهنگی و هنری اصفهان از جمله دکتر سیروس شفقی، دکتر ایران کلباسی، استادحسین علاقمندان، استاد ناهید دایی جواد، استاد محمد رحیم اخوت و استاد مرتضی مطیفی فرد با پیشکش تندیس اصفهان سپاسگزاری شد.

 

 حشمت الله انتخابی در سخنانی با عنوان "ﭘﻴﺪاﻳﺶ و ﺗﻜﻮﻳﻦ اﺻﻔﻬﺎن ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ زاﻳﻨﺪه رود" گفت: همه تمدن های بزرگ در طول تاریخ در بستر رودخانه ها شکل گرفته اند و اصفهان نیز از این قاعده مستثناء نیست. این منطقه تمدنی بین 12 تا شش هزار سال پیش بعد از آب شدن آخرین یخبندان بر روی رسوبات زاینده رود شکل گرفت.

عضو انجمن دوستداران اصفهان با اشاره به ضرورت حفظ زاینده رود تاکید کرد: اصفهان بر بنیاد آب شکل گرفته و قوام یافته و ادامه حیات این شهر نیز خواه ناخواه مبتنی بر همین بنیاد خواهد بود.

انتخابی که در تحقیقات 12 ساله خود درباره حوزه تمدنی اصفهان تا ورزنه سخن می گفت، فرازهایی از تحقیقاتش درباره نقش زاینده رود و شاخاب های آن و مادی ها در شکل گیری 15 محله اولیه این شهر(قرن دوم هجری که شهر اصفهان را تشکیل داده است) ارائه کرد.

سخنران دیگر این همایش دکتر سعید یوسف پور معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست بود که به معرفی قوچ اصفهان با نام علمی Ovis orientalis isfahanica به عنوان نماد حیات وحش جانوری استان اصفهان پرداخت.

وی ادامه داد: زیستگاه این قوچ بطور انحصاری در ایران و در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.وی در این باره گفت: استفاده نمادین از این گونه در معرض خطر انقراض برای حفظ آن ضرورت دارد.و لازم است این گونه جانوری در رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مورد توجه قرار گیرد زیرا توجه به نماد قوچ اصفهان، توجه به محیط زیست و حیات وحش غنی این استان است.

دکتر فریدون الهیاری رئیس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان، ﺣﺴﺎم اﻟﺪﻳﻦ ﻧﺒﻮی ﻧﮋاد با سخنانی با موضوع " ﻳﺎدی از دو ﺷﺎﻋﺮ اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ"، ﻋﻠﻲ ﻋﺮﺑﻴﺎن با سخانی با عنوان "ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم اﺻﻔﻬﺎن"اﺻﻔﻬﺎن ﭘﺎﻳﺪاری زاﻳﻨﺪه رود، مهندس ﻟﻄﻒ الله ﺿﻴﺎﻳﻲ با سخنانی با عنوان " ﭘﺎﻳﺪاری اﺻﻔﻬﺎن" از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

پخش نماهنگ یاد ﻳﺎران ( یادی از درگذشتگان انجمن)، پخش سرور اصفهان با صدای شهریار بلوچستانی، پخش ﻧﻤﺎﻫﻨﮓ زاﻳﻨﺪه رود با صدای فریبرز علاقه بند نیز، گرامیداشت یاد دکتر میرفندرسکی و نمایشگاه کتاب و نشریات اصفهان شناسی از دیگر بخش های این برنامه بود.

این همایش با همکاری جمعیت دوستداران محیط زیست، انجمن مثنوی پژوهان ایران، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن ﻣﻌﻤﺎر و ﺷﻬﺮﺳﺎز اصفهان، ﻣﺆﺳﺴه ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ روﻳﺶ ﻣﻬﺮ، ﺳﺎﻳﺖ ﻣﻌﻤﺎر ﻧﺖ و با یاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان برگذار شد.

به مناسبت روز اصفهان، انجمن مفاخر معماری ایران نیز امسال نشستی را با عنوان "میرفندرسکی و اصفهان" در باغ موزه قصر تهران برگذار نمود و  به بازخوانی چهاردهه تلاش دکتر میرفندرسکی برای توسعه و احیای مرکز تاریخی این شهر اختصاص داد. در گفتار اصلی این نشست، نخست گزیده ای از نتایج چهارسال کار دکتر محمدامین میرفندرسکی و همکاران ارائه شد سپس، خلاصه ای از فعالیت او و چند تن از شاگردانش، در سال های اخیر در زمینه طرح های توسعه و احیای مرکز تاریخی اصفهان معرفی شد

سخنران نشست آقای مهندس فرخ زنوزی و اعضا پنل گفتگو آقایان دکتر ایرج شهروز تهرانی، مهندس علیرضا قهاری و مهندس اشکان غلامپور بودند. این همایش با نمایش فیلم "حریم ها" همراه شد.

 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد