ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پیام تسلیت سازمان های مردم نهاد


پیام تسلیت گروهی از سازمان‌های مردم نهاد ایران به مردم آذربایجان شرقی

به نام او که سرچشمه مهر و نیکی است

بازهم دل این کره خاکی لرزید و لرزشش این بار تاج سبز شیر خفته آسیایی را فرو ریزاند. این بار بی‌مهری زمین، دامان سرزمین دلیرمردان و شیرزنان آذری را گرفت و سرتاسر ایران زمین را غرق در سوگ و اندوه کرد. این فاجعه بس دردناک و اندوهناک بود و زخمی عمیق بر جان و روان و پیکر ایرانیان گذاشت.

قرعه بی‌مهری طبیعت که این بار به نام آذرآبادگان رقم خورد، ایرانی را در اندوه و ماتم فرو برد و رخت عزا بر تن میلیون ها ایرانی در سرتاسر پهنه گیتی کرد.

انتشار خبر زمین لرزه در شمال غرب کشور و از دست دادن صدها تن از پاک‌ترین فرزندان ایران همان‌گونه که چشمه‌های اشک را در این سرزمین جوشاند سبب غلیان چشمه‌های مهر و نوع‌دوستی و نیک سرشتی ملت ایران شد و به واقع همین امر تلخی حادثه را تاب تحمل داد.

امید است این حرکت مردمی که به این گستردگی بی‌سابقه بوده است تا رسیدن به بازسازی کامل مناطق آسیب‌دیده ادامه یابد و پس از آن نیز به صورت نهادی همیشگی باقی بماند تا شاید به بازسازی کامل مناطق دیگر آسیب دیده از زمین‌لرزه در ایران بیانجامد.

ما بخشی از سازمان های مردم نهاد ایران، ضمن ابراز همدردی با هم‌میهنان فاجعه دیده آذربایجان شرقی، از صمیم قلب این حادثه دردناک را که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران تن از ایرانیان گردید، به آنان تسلیت و دل‌آرامی گفته و از درگاه یگانه هستی‌آفرین، شادی روان از دست‌رفتگان و شکیبایی و تندرستی بازماندگان را خواهانیم.

ادامه مطلب ...

گزارش کمک رسانی به زلزله زدگان


گزارش عملکرد سازمان‌های مردم نهاد در مناطق زلزله زده

گزارش: حسین زندی       عکس ها : محمدرضا سمندر

با ورود اولین کاروان کمک‌های غیر نقدی ارسالی از سوی نهادهای مدنی استان های تهران، همدان، مرکزی، البرز و زنجان به منطقه، صبح روز جمعه کمپین امدادی سازمان‌های مردم نهاد در بخش ورزقان تشکیل و آغاز به کار کرد. این کمپین با امکاناتی نظیر انبار، تیم پزشکی و روانپزشکی، با کمک های غیر نقدی مانند مواد غذایی، بهداشتی و دارویی اقدام به امداد رسانی کرد .همکاری این کمپین با سازمان‌های غیر دولتی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل در زمینه عمرانی از جمله نصب توالت‌های صحرایی، تهیه تانکر آب و ... ادامه دارد. نهادهای مدنی استان های یزد، کرمانشاه و اصفهان روز شنبه و یکشنبه به این کمپین پیوستند و روان‌‌شناسان و روان­پزشکان همراه این گروه هم اکنون در روستاها مشغول ارائه خدمات هستند.

ادامه مطلب ...

دستور زبان فارسی در اینترنت


پایگاه "دستور زبان فارسی" در اینترنت راه اندازی شد

پایگاه تخصصی دستور زبان فارسی به کوشش دکتر نوید فاضل از این پس در اینترنت در دسترس دوستداران زبان فارسی و پژوهشگران است.

در تارنمای «دستور زبان پارسی» که به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی در نشانی  http://www.dastur.info در دسترس است، مطالب در این سرفصل‌ها دسته بندی شده‌اند: نگاهی بر پایه‌هایِ واج‌شناسی، واژه‌شناسی، اسم و بندِ اسمی، صفت و بندِ صفتی، پردازه و بندِ پردازه، شماره، ضمیر، ادات و بندِ اداتی، هم‌بستگی و هم‌نشانیِ زنجیره‌ای، نشان و نشان‌بخشی، برنهشت و بندِ برنهشتی، بن‌هایِ فعل، فعل و بندِ فعلی، روی‌کردهایِ بندِ فعلی، جمله و اندام‌هایش، میانجی، هم‌بستگیِ بندهایِ جمله‌ای، وابستگیِ بندهایِ جمله‌ای، پیش‌وند و پیراوند، پس‌وند، واژه‌نامه، سیاهه عنصرهایِ زبانی، دفترنامه، و  جدولِ بن‌هایِ فعل در زبانِ پارسی .

در این تارنما که حاصلِ چندین سال کار و پژوهش‌ دکتر نوید فاضل است، او کوشیده تا یک دستور  ویژه زبان فارسی ارائه کند که الگوبرداری شده از دستور زبان‌های دیگر نباشد. وی برای رسیدن به این هدف کوشیده است تا با بهره‌گیری از آگاهی‌های گسترده‌اش در زمینه رایانه، سازگاری بیشتری بین زبان فارسی و زبان رایانه فراهم آورد.

ادامه مطلب ...

یادداشتی از خسرو سیف


شادی ملت به تلخی گرایید !

درود بر ورزشکاران دلیر و افتخار آفرینی که نام ایران را به جهانیان که در روزگار دیرین خاطرات خوبی از این سر زمین داشتند شناساندند. ملت ایران علی‌رغم محصور بودن در گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی، مسابقات جهانی المپیک رابه ویژه مسابقات فرزندان نیاخاک شان را با علاقه دنبال می کردند و شما با موفقیت دراین مسابقات که دراثر کوشش و عشق به سرفرازی سرزمین مان بوجود آمد،موفق شدیدنام میهن را با مدال های رنگین خود در جهان پرآوازه سازیدو دلهای هم میهنان خویش را شاد نماید.شما نشان دادید که ایرانی می تواند سر آمد جهانیان باشداگر ایمان به ایرانی بودن خویش داشته باشد. اما افسوس این شادکامی دیر ی نپایید که با رخداد زلزله دهشتناک آذربایجان شادی اش در کام همه ایرانیان به تلخی گرایید.زلزله این قهر طبیعی ،در شمال غربی ایران بخشی از کشور ما را با خاک یکسان نمود و هم میهنان آذربایجانی،این مهد دلیران و سلحشوران ایران زمین را با مصیبتی بس گران مواجه ساخت و سر تا سر میهن با این فاجعه لباس سوگ به تن نموده و غمی جانکاه بر اندیشه های ایرانیان چیره گشت.


ادامه مطلب ...

تازه ترین گزارش تصویری از زلزله زدگان آذربایجان شرقی

 

 

«... کِی بود مانند دیدن» 

 گزارش تصویری «مهدی تمیزی» عکاس و کارتونیست اصفهانی از مناطق زلزله زده در آذربایجان عزیز 

 

ادامه مطلب ...

بیانیه دانشجویان تبریزی


بیانیه دانشجویان دانشگاه تبریز پیرامون سوء استفاده تجزیه طلبان از زمین لرزه شمال غرب ایران

Gunaz TV گرگی در لباس گوسفند !

جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را برای "ایران‌نامه" فرستادند، اعلام نموده‌اند که همه هموطنان به ویژه مردم غیور و داغدار آذربایجان مراقب سوء استفاده تجزیه‌طلبان از زمین‌لرزه شمال غرب ایران هستند و اجازه نخواهند داد که گروهی معدود با بهره‌گیری از شرایط موجود، همبستگی بین ملت ایران را خدشه‌دار سازند و افکار تفرقه‌افکنانه را رواج دهند. متن این بیانیه را همان‌گونه که به دستمان رسیده جهت اطلاع هموطنان عزیز منتشر می‌کنیم  با یادآوری این نکته که بر خلاف آنچه در این بیاینه آمده از ساعات نخست رویداد زلزله در شمال‌غرب کشور تاکنون هموطنان آذری از عملکرد نهادهای دولتی و مسئولین و رسانه‌های دولتی در امداد رسانی و همدردی با زلزله زدگان رضایت نداشته‌اند:

ادامه مطلب ...

کمک های مردمی


جمع آوری کمک های مردمی برای هموطنان زلزله زده آذربایجانی

پس از هماهنگی های به عمل آمده با دوستان مورد اعتماد در آذربایجان، علاقمندان کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی‌ می‌توانند کمک‌های ریالی خود راِ به حساب شماره  9800150003 بانک سپه شعبه 009 تبریز و هموطنان خارج از کشور کمک‌های ارزی خود را به  حساب ارزی شماره 10311 بانک ملی‌  شعبه 4501 تبریز، به نام «جمعیت خیریه نوبر» واریز نمایند.

جمعیت خیریه نوبر که از سال 1326 تاکنون فعالیت می کند یک جمعیت کاملا مردمی است و توسط افراد مورد اطمینان اداره می‌شود و این کمک ها صرفا جهت زلزله زدگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جهت آشنایی با «خیریه نوبر» می‌توانید به سایت این جمعیت مراجعه فرمایید:

http://www.nobarcharity.org/

جمعیت خیریه نوبر تبریز، نخستین و قدیمی‌ترین مؤسسه خیریه غیردولتی در ایران است. این تشکل در سال ۱۳۲۶ خورشیدی توسط عده‌ای از خیرین محله نوبر تبریز با هدف مبارزه با فقر و کمک به مستمندان تأسیس شد و در سال ۱۳۳۱ خورشیدی به طور رسمی ثبت شد.

پیام


پیام استاد ادیب برومند به مناسبت زمین لرزه در آذربایجان شرقی

خبر ناگوار و دهشتناک وقوع زلزله در آذربایجان شرقی که باعث کشته و مجروح شدن صدها نفر از هم ‌‌میهنان گردید، تاسف بسیار به بارآورد و قلب دیگر هم‌میهنان را در این مصیبت جریحه‌دار ساخت.

زلزله از بزرگ‌ترین بلایای طبیعی است که در مناطق زلزله‌خیز می‌توان با تمهیداتی از شدت آسیب‌های وارده و ضایعات فراوان احتمالی آن کاست؛ اما چنانچه برای کاستن از عوارض آن چاره‌ای اندیشیده نشده باشد، پس از وقوع آن جز تسلیم به قضای الهی و اظهار تاسف بر کشتگان و کوشش در وارهاندن مجروحان و زیر آوار ماندگان و رسیدگی به احوال زلزله‌زدگان کار دیگری نمی‌توان کرد.

پس شرط انسانیت و نوع‌پروری این است که هرکس به مقدار توانایی خویش از هرگونه خدمتی که موجب ترمیم ویران‌گری‌های زلزله و جبران زیان‌های ناشی از این سانحه دلخراش شود، دریغ نورزد و به مددکاری مصیبت‌زدگان بشتابد.

جبهه ملی ایران که همواره در این گونه مصائب غمگسار و یاری رسان هم‌میهنان سوگوار بوده و در حد مقدور موفق به خدماتی هم شده است، با عرض تسلیت به بازماندگان این حادثه و هموطنان گرامی، برای هرگونه مددکاری و خدمتگزاری در این راه آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

از طرف جبهه ملی ایران

ادیب برومند


سوگ‌چامه


سوگ‌چامه‌ای برای هم‌میهنان آذری

سراینده استاد هما ارژنگی

باز می‌آیم به سویت، با دو چشم تار و گریان / آی آذربایجانم،  آتشت افتاده بر جان

ای سپند سربلندم، سرزمین نور و ایمان /  بی‌قرار و داغدارم، در غمت بنشسته نالان

خشم کور آسمان‌ها هستی‌ات را کرده ویران / روی خاکت گردِ ماتم، سینه‌ات آماج توفان

کو به کو افتاده هرسو  پیکری در هم شکسته  /  اشک گرمی، آه سردی، سینه‌ای از غم پریشان

ای دلیر آذری،  ای خون‌بهای مُلک ایران /  ای گذشته از سر و جان، در رهش همواره آسان

من به هر جا از تو گویم با تو گریم با تو مویم / تا جهان باشد به جا  من با تو دارم عهد و پیمان.