ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش همایش روز اصفهان آذر95


هفتمین همایش نکوداشت روز اصفهان برگذار شد

ایران نامه: هفتمین همایش نکوداشت یکم آذر روز اصفهان، به همت انجمن دوستداران اصفهان، سه شنبه دوم آذرماه 95 در تالار همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگذار شد.

در این همایش پس از خوش آمد گویی دبیر انجمن دکتر سیروس شفقی و سخنان شهردار دکتر جمالی نژاد و دکتر امیری نماینده مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، سخنرانان مهندس مهرداد بهمنی، و دکتر احمد خاتون آبادی، به ترتیب درباره وظیفه شهروند اصفهانی در میراث فرهنگی، و راهکارهای مقابله با بحران آب، به سخنرانی پرداختند.

در بخش پایانی همایش با اجرای شاهین سپنتا از سرآمدان اصفهان در سال 95  استاد محمود فرشچیان، عبدالوهاب شهیدی، دکتر محسن رنانی، کیومرث پوراحمد، مهندس سلیمان ساسون، و نادر قلی نادری با اهدای تندیس نماد اصفهان تجلیل شد.

 

 بیانیۀ پایانی هفتمین همایش نکوداشت اصفهان، آذرماه 95 به شرح زیر است:

 

همشهریان اصفهانی، مدیران و مسؤولان شهر اصفهان،

جای بسی خرسندی است که توانستیم هفتمین همایش نکوداشت اصفهان را با یاری شما به پایان بریم و در این فرصت کوتاه جلوه‌هایی زیبا از تاریخ و فرهنگ و طبیعت این شهر زیبای تاریخی را بازگو نمایم.

اما نباید فراموش کرد که اصفهان این روزها با بحران‌های جدی همچون بحران آب زاینده‌رود، آلودگی هوا و چالش‌های مدیریتی روبه‌روست و جای آن دارد که همگی با عزمی دوچندان نسبت به رفع این بحران‌ها بکوشیم.

1ـ در سالی که گذشت، سازمان‌های مردم نهاد این شهر از راههای گوناگون دیدگاههای خود را با مدیران شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران تأثیرگذار در سطح کشور دربارۀ بحران آب در حوضۀ آبریز زاینده‌رود در میان گذاشتند. در اینجا بار دیگر تأکید می‌کنیم که شاهرگ حیاتی اصفهان یعنی زاینده‌رود، نقش بنیادین در توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر دارد و حیات مردم این استان و استان‌های مجاور وابستگی کامل به استمرار جریان زندگی بخش آن دارد زاینده‌رود پیونددهندۀ میراث فرهنگی و طبیعی منطقۀ مرکزی ایران و یکی از ارکان گردشگری استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری است، لذا شایسته است که با عزم ملی در تحقق مدیریت یکپارچۀ زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب با مشارکت همۀ ذی‌نفعان و با در نظر گرفتن همۀ ضوابط زیست محیطی و حقابۀ همه زیستمندان حوضۀ آبریز زاینده‌رود تلاش کنیم.

2ـ در بسیاری از روزهای سال، اصفهان هوای آلوده و ناسالمی را تجربه می‌کند و در برخی از این روزها میزان آلودگی از وضعیت خطر فراتر می‌رود. این شرایط ایجاب می‌کند تا با بهره‌گیری از همۀ راهکارهای علمی از حجم آلاینده‌های هوا کاسته شود، رویکردی نو به استفاده از منابع غیرآلاینده انرژی در وسایل نقلیه، گرمایش خانگی و صنعت ایجاد شود و تعادلی پایدار در محیط زیست‌طبیعی و شهری فراهم آید تا محیطی سالم و به دور از عوامل بیماری‌زا برای زندگی شهروندان فراهم شود.

3ـ به درازا کشیدن ساخت برخی از پروژه‌های عمرانی شهری از مترو تا مسجد مصلی و مرکز همایش‌ها، و میدان عتیق افزون بر این که چهرۀ شهر را مخدوش و هزینۀ زیادی را بر دوش شهر تحمیل می‌کند، اسباب رنجش و گرفتاری شهروندان را فراهم آورده است، شایسته است مدیریت شهر اصفهان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر نسبت به اتمام سریعتر این طرح‌ها اقدام کند.

4ـ انجمن دوستداران اصفهان همواره از نهادهای شهری خواسته است تا در اجرای طرح‌های عمرانی اهتمام جدی در پاسداشت اصول بنیادین حفظ محیط زیست و ارزیابی پیامدهای آثار زیست‌محیطی داشته باشند.

بر همین پایه، سازمان‌های مرم نهاد اصفهان طی سال گذشته بارها از مدیران شهری خواستار شدند تا از اجرای طرح دلفیناریوم که نتیجۀ تجارت غیر اخلاقی همراه با قتل عام و اسارت دلفین‌ها در دیگر کشورهاست، به احترام نام پرآوازۀ شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان صرف نظر کنند.

5ـ در سال‌های اخیر شاهد دست‌اندازی‌های بیش از حد، ساخت‌وسازهای غیر ضروری و تخریب محیط زیست محوطۀ کوهستانی صفه بوده‌ایم و طی یک سال گذشته انجمن دوستداران اصفهان مکاتبات و جلساتی را با مدیران شهری برای توقف این روند و جبران برخی خسارات داشته است که امیدواریم با همکاری شهرداری اصفهان، ادارۀ کل حفاظت محیط زیست استان و ادارۀ کل میراث فرهنگی و گردشگری به نتیجه برسد.

در همین راستا از سازمان‌های میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی خواستاریم تا هرچه سریعتر نسبت به ثبت ملی بیشۀ ناژوان و کوهستان صفه به عنوان دو اثر ارزشمند طبیعی اصفهان در فهرست میراث طبیعی کشور اقدام کنند و همه دستگاهها خود را موظف بدانند از اجرای طرح‌های غیر ضروری و بارگذاری اضافی با تأثیرات مخرب زیست محیطی بر این دو سرمایۀ طبیعی ملی خودداری نمایند.

6ـ انجمن دوستداران اصفهان طی سال گذشته در واکنش به گزارش‌هایی دربارۀ تخریب احتمالی مجموعۀ فرهنگی تجاری مقابل هتل عباسی، طی نامه‌ای به شهرداری محترم اصفهان از تکرار اشتباه برج جهان‌نما، این بار دربارۀ مجموعۀ عباسی ابراز نگرانی کرده است و اکنون مشارکت شهرداری اصفهان و شرکت بیمۀ ایران با سازمان میراث فرهنگی برای مرمت اضطراری مجتمع فرهنگی‌ـ تجاری عباسی و کمک به هوّیت‌بخشی و رونق بیشتر این مجموعۀ ارزشمند با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری، ضروری به نظر می‌رسد و امیدواریم از این پس روند توسعۀ زیرساخت‌های گردشگری در کلان‌شهر اصفهان که از ضروریات مهم توسعۀ گردشگری کشور است، بر بنیان توسعۀ پایدار استوار باشد.

پس از انتخاب روز یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان از طرف نزدیک به 40 نفر از اصفهان‌شناسان و سازمان‌های مردم‌نهاد در سال 1384، خوشبختانه امسال، پس از 10 سال با درایت شهردار محترم اصفهان جناب آقای دکتر جمالی‌نژاد، سرانجام شهرداری اصفهان با مردم و سازمان‌های مرم نهاد در نکوداشت یکم آذر همراهی نموده است.

امیدواریم این حرکت به عنوان نشانه‌ای از ارج نهادن شهرداری اصفهان به خواست و نظر مردم، در سال‌های آینده نیز با مشارکت بیشتر ادامه پیدا کند و همچنین از سال آینده «هفتۀ میراث طبیعی و محیط زیست شهری اصفهان» در اردیبهشت ماه و «هفتۀ میراث فرهنگی و معنوی اصفهان» در آذرماه با همکاری شهرداری اصفهان، شورای اسلامی شهر اصفهان، ادارۀ کل میراث فرهنگی و گردشگری و ادارۀ کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و سازمان‌های مردم‌نهاد و عموم مردم، پرشورتر از گذشته گرامی داشته شود و این مناسبت‌ها فرصت بیشتری برای پرداختن به مسائل و مشکلات شهر و ترسیم چشم‌انداز آینده فراهم آورد.

با آرزوی بهروزی

انجمن دوستداران اصفهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد