ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نامه سرگشاده به رئیس جمهور- 1395/1/2


به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام و شاد باش جشن جهانی نوروز و فرارسیدن سال 1395 خورشیدی، ضمن آرزوی موفقیت حضرتعالی در تحقق برنامه های خود و رونق اقتصادی در سال پیش رو، با بهره گیری بیشتر از توانمندی های فرهنگی و اجتماعی، به استحضار می رساند:

همان گونه که آگاهید، احترام به سنت ها و آیین های ایرانی وظیفه همه ایرانیان است و در این میان، مسئولیت کسانی که از سوی مردم برای تصدی کلیدی ترین مناصب انتخاب شده اند به ویژه شخص رئیس دولت در حفظ ارزش های فرهنگی و تاریخی کشور اگر از بقیه ملت بیشتر نباشد، کمتر نیست.

همان گونه که آگاهید یکی از نمادهای نوروز ایرانی، سفره هفت سین است؛ سفره ای پر خیر و برکت که همه ساله به هنگام نوروز همه ایرانیان و ایرانی تباران و برپادارندگان نوروز در گوشه گوشه ایران فرهنگی و سراسر جهان می گسترانند.

فراموش نمی کنیم، روزهای غرور آفرین دفاع مقدس را که رزمندگان دلاور ایرانی در سخت ترین شرایط جنگی و با کمترین امکانات، سفره های هفت سین خود را در سنگرها می گستردند.

از یاد نمی بریم،  سفره های هفت سین خانواده های بزرگوار شهدا را که پس از سال ها که از پرکشیدن آن عزیزان می گذرد، همه ساله به هنگام نوروز بر مزار شهیدان گسترده می شود.

امروز نیز مدافعان حرم در کشاکش نبرد با تروریست ها در سوریه و در حرم حضرت رقیه، سفره هفت سین ایرانی را به نشانه استواری و پایداری فرهنگ ایرانی- اسلامی در پیشگاه آن حضرت گسترانده اند.

از سوی دیگر دولتمردان دیگر کشورها به نشانه احترام و ارادت به فرهنگ ایرانی و ملت سربلند ایران، پیام های نوروزی خود را از کنار سفره های هفت سین گسترده در دولتسرای خود منتشر می کنند.

اما متاسفانه در پس زمینه پیام نوروزی حضرتعالی، بجز تنگ نارنج که از اجزای اصلی سفره هفت سین نیست، هیچ اثری از اجزای اصلی سفره هفت سین ایرانی همچون سبزه، سمنو، سیر، سنجد،  سیب و ... که هر یک نماد و نشانه ای از آرزوهای بلند این ملت در آستانه سال نوست، دیده نمی شود.

فراموش نکنیم که در راستای مسئولیت خطیری که پیشتر از آن یاد شد، هیچ پویش و انگیزه ای نمی تواند و نباید، فراتر از اهمیت حفظ آیین های فرهنگی و تاریخی ملت رخ نماید و امیدواریم در سال های آینده دولت در کنار ملت بیش از گذشته در پاسداشت فرهنگ و هویت ملی کوشا باشد.

شاهین سپنتا، پژوهشگر جشن های ایرانی