ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

آزادسازی کوه سیاه

مردم ورزنه آزادسازی کوه سیاه

 تالاب گاوخونی را جشن گرفتند

 

پس از چند ماه مقاومت محلی مردم ورزنه برای آزادسازی « کوه سیاه » که در دستان سودجویان و تخریب کنندگان محیط زیست گرفتار بود ، سرانجام این پاره تن طبیعت از بند آزاد شد و در میان شور و شادمانی مردم به آغوش طبیعت زیبای تالاب گاوخونی بازگشت.

 مردم ورزنه ، روز چهارشنبه 26 تیرماه ۸۷ به خیابان ها ریختند و با راه انداختن کاروان شادی و با پخش شربت و شیرینی آزادسازی « کوه سیاه » را جشن گرفتند. این کوه سیاه بازالتی که از چشم اندازهای طبیعی تالاب گاوخونی به شمار می رود مدتی با مجوز غیر اصولی سازمان صنایع و معادن استان اصفهان توسط بخش خصوصی مورد بهره برداری ویرانگر قرار گرفته بود.

ادامه مطلب ...

درگذشت خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی درگذشت

 

خسرو شکیبایی ، بازیگر نامدار سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران در سن 64 سالگی در تهران درگذشت .

شکیبایی در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران دیده به گیتی گشود . وی دانش آموخته رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و با بازی در فیلم « خط قرمز » به کارگردانی مسعود کیمیایی ( ۱۳۶۱) پای به سینما نهاد و تا سال ۱۳۶۸ در چند فیلم همچون « دزد و نویسنده » ، « ترن » و « رابطه خوب » بازی کرد. اما با بازی در نقش حمید هامون در فیلم « هامون »  به کارگردانی داریوش مهرجویی ( ۱۳۶۸ ) به عنوان بازیگری توانمند شناخته شد.

ادامه مطلب ...

بیانیه دوستداران میراث فرهنگی

ابراز نگرانی شدید سازمان های غیردولتی

نسبت به نابودی میراث فرهنگی ایرانیان

 

شماری از سازمان های دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی ایران نگرانی شدید خود را از رویدادهای تلخی که این روزها در کشورمان رخ داده و گنجینه‌های باستانی و گران بهای میهن‌مان را یکی پس از دیگری به نابودی می‌کشد، اعلام نمودند.

بیش از 24 سازمان غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی ایرانیان، ضمن یادآوری وظیفه‌ دولت نسبت به نگهداری و پاسداری از گنجینه‌های این سرزمین، مهم ترین نگرانی های دوستداران میراث فرهنگی را در پنج بخش و به شرح زیر به آگاهی ملت گرامی ایران رساندند:

ادامه مطلب ...

پیام رسان فارسی

فارسی زبانان می توانند پیامک  فارسی بفرستند

ضرورت بکارگیری حروف فارسی برای فرستادن پیامک به جای حروف انگلیسی ، طی یک سال گذشته و پیش از آن بارها مورد تاکید کارشناسان و دوستداران زبان و خط فارسی قرار گرفته است اما محدودیت هایی که از نظر فنی برای استفاده از حروف فارسی در برخی از تلفن های همراه وجود داشت سرانجام کارشناسان را بر آن داشت تا به طراحی نرم افزاری برای فرستادن پیامک با حروف فارسی بپردازند و نسخه آزمایشی این نرم افزار که « پیام رسان فارسی » نام گرفته ، هم اکنون در دسترس همگان است.

ادامه مطلب ...

یخچال میبد

یخچال گنبدی میبد

سازه ای سازگار با زیست بوم

در روزهای گرم تابستان ، در بخش هایی از ایران که دارای زیست بوم خشک و بیابانی هستند ، اگر دسترسی به آب خنک و پاکیزه برای باشندگان آن سامان آسان نباشد، زندگی به دشواری خواهد گذشت.در گذشته نیاکان نیک اندیش ما برای چیره شدن بر این شرایط ، راهکارهای ابتکاری و هوشمندانه ای را همچون حفر کاریز  ، حفر چاه های عمیق ، ایجاد نهرهای آب ، ساختن برکه و آبگیر و آب انبارهای بادگیر دار، ساختن حوض و آب نما در خانه ها و احداث یخچال های بزرگ خشتی به کار می بستند و به این ترتیب با مدیریت درست منابع آب ، نه تنها تابستان های گرم و سوزان مناطق خشک و نیمه خشک را با دشواری های کمتر پشت سر می گذاشتند بلکه برای دیگر فصول سال و مواقع کم آبی و خشکسالی های احتمالی نیز ذخایر آب در دسترس داشتند.

ادامه مطلب ...

درگذشت دکتر عبدالعظیم رضایی

عبدالعظیم رضایی

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران درگذشت

دکترعبدالعظیم رضایی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران ، در سن 76 سالگی درگذشت.

وی نویسنده کتاب هایی چون  « تاریخ ده هزار ساله ایران » ، « گنجینه تاریخ ایران » ،« تاریخ تمدن در فرهنگ ایران» ، « تاریخ ادیان جهان » ، « تاریخ تخت‌جمشید » ، « تاریخ نوروز در گاه‌شماری» ،  « اصل و نصب و دین های ایرانیان باستان » ، « انگیزه شکست‌ها و پیروزی‌های ایرانیان باستان در جنگ‌ها » ، « پیشینه ایرانیان و فرهنگ سه هزار تن از بزرگان و نام‌آوران ایران» ، « سرشت و سیرت ایرانیان » ، « زرتشت کیست؟ » و « دین های ایران باستان » بود.

ادامه مطلب ...

چهره نمایی تارنمای توران شهریاری

همزمان با جشن تیرگان

تارنمای توران شهریاری گشایش یافت

همزمان با جشن ملی تیرگان ، تارنمای شاعر توانمند معاصر استاد توران شهریاری گشایش یافت.

سرانجام پس از مدت ها انتظار ، تارنمای توران شهریاری همزمان با جشن ملی تیرگان همچون تیری در کمان فرهنگ ایران ، در افق های دور دست، مرزهای فرهنگی ایران زمین را می گستراند و دوستداران شعر و ادب پارسی به ویژه علاقه مندان آثار استاد توران شهریاری در سراسر جهان می توانند به مجموعه آثار ارزنده این بانوی ایران دوست دسترسی داشته باشند و تازه ترین سروده هایش را بخوانند.

ادامه مطلب ...

گزارشی از وضعیت میراث معنوی ایرانیان

خبرهای میراث معنوی خوشایند نیست

میراث معنوی همچون میراث فرهنگی‌ ارزشمند است و قابلیت احیای هویت ملی ما را در سطح جهانی دارد، با این حال و علی‌رغم تمامی وعده‌ها، نسبت به ثبت ملی و جهانی میراث معنوی کوتاهی کرده‌ایم و تکلیفش را نامعلوم باقی گذاشته‌ایم.

آرش نورآقایی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، در همایش « گزارش یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران » با بیان این مطلب افزود : در حالی که به آخرین روزهای مهلت ارسال پرونده‌های میراث معنوی به یونسکو نزدیک می‌شویم، خبرهای ناخوشایندی به گوشمان می‌رسد که حاکی از بی‌توجهی به اهمیت میراث معنوی در کشور ماست.

ادامه مطلب ...

یکی از پیامد های ناشی سد سازی

 

سدها در قتل‌عام قنات‌ها غوغا کرده‌اند

 

سدها ساخته ‌شدند تا کاری را انجام دهند که قنات‌های بی‌ادعا آن را به انجام می‌رساندند. قنات‌ها، زمین‌ها را آبیاری می‌کردند بدون ‌این‌که آبی را در برابر خورشید تبخیر کنند اما سدها آب را تبخیر می‌کنند.

فاطمه ظفرنژاد، کارشناس ارشد کشاورزی و کارشناس آب که در همایش « گزارش یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران » ،درباره « قنات، میراث ٣٠٠٠ ساله و دیگر جایگزین‌های سدسازی» سخن‌می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: سدها در قتل‌عام قنات‌ها غوغا کردند.ظفرنژاد با بیان‌این موضوع ‌که بسیاری از سدهای ما بر روی ماد‌ر‌چاه ‌قنات‌ها ساخته ‌شده‌اند، با توجه به پیشینه‌ قنات‌ها و یادآوری‌این نکته که ایران‌ سرزمینی گرم و خشک است، افزود : قنات‌ها در ایران، مقدس بوده‌اند و با آیین‌ها و آداب این مردم در‌آمیخته‌اند. چگونه آن‌چه را که چنین باارزش است نابود کردیم و کمر به نابودی باقی آن داریم.

 

ادامه مطلب ...