ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پیام رسان فارسی

فارسی زبانان می توانند پیامک  فارسی بفرستند

ضرورت بکارگیری حروف فارسی برای فرستادن پیامک به جای حروف انگلیسی ، طی یک سال گذشته و پیش از آن بارها مورد تاکید کارشناسان و دوستداران زبان و خط فارسی قرار گرفته است اما محدودیت هایی که از نظر فنی برای استفاده از حروف فارسی در برخی از تلفن های همراه وجود داشت سرانجام کارشناسان را بر آن داشت تا به طراحی نرم افزاری برای فرستادن پیامک با حروف فارسی بپردازند و نسخه آزمایشی این نرم افزار که « پیام رسان فارسی » نام گرفته ، هم اکنون در دسترس همگان است.

با استفاده از نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی ) نسخه جاوا - 0.91 ) کاربران تلفن های همراه می توانند پیامک‌های فارسی با حجم حدود 200 کاراکتر را ارسال نمایند. این در حالی است که در حالت عادی و بدون استفاده از این نرم افزار، پیامک های فارسی با حجم بیش از 70 کاراکتر به چندین پیامک شکسته می شوند و این مساله هزینه مضاعفی را برای کاربر تحمیل می کند. بنابراین، استفاده از این نرم افزار نه تنها امکانات حروف فارسی را برای ارسال پیامک ها فراهم می سازد ، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها خواهد شد.

اگرچه سازندگان این نرم افزار اعلام کرده اند که پیام رسان فارسی امکان ارسال پیامک های فارسی در دو حالت فشرده و غیر فشرده را دارد اما ضعف آن در این است که برای فرستادن پیامک به صورت فشرده ،  تلفن همراه گیرنده نیز باید نرم افزار پیام رسان فارسی را داشته باشد تا پیامک دریافتی قابل خواندن باشد، ولی درحالت غیر فشرده، پیامک ارسالی بر روی گوشی هایی  که  این نرم افزار را ندارند نیز قابل خواندن می باشد. اشکال مهم دیگر این نرم افزار این است که کاربر باید حتما شماره تلفن مخاطب را به خاطر بسپارد و سپس در فهرست گیرندگان پیام رسان وارد کند اما نمی تواند شماره تلفن مورد نظر را از روی فهرست مخاطبان که در حافظه تلفن یا کارت حافظه قرار دارد ، به فهرست گیرندگان پیامک نرم افزار منقل کند.

با این همه ، نسخه آزمایشی نرم افزار پیام رسان در دسترس است و فارسی زبانان می توانند و باید پیامک را فارسی بفرستند و این خود گامی مثبت در راه پاسداری از زبان و خط فارسی به شمار می رود و امیدواریم که کاستی های موجود نیز در نسخه های بعدی به زودی برطرف شود.

در اینجا می توانید به نسخه جاوا - 0.91  نرم افزار پیام رسان فارسی و روش کار با آن دست یابید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد