ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارشی درباره طرح ممنوعیت نگهداری از سگ



واکنش فعالان حقوق حیوانات به طرح ممنوعیت نگهداری از سگ:

حقوق حیوانات را قربانی نکنیم

ایران نامه- مهرناز شهباز: 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ده میلیون تومان مجازاتی است که تعدادی از نمایندگان در طرح تقدیمی به مجلس برای سگ گردانی در نظر گرفته اند. طرحی که با انتقادات فعالان مدنی، محیط زیست و حقوق حیوانات روبرو شده است.

چند سال پیش،  طرحی که برای محدود کردن نگهداری حیوانات خانگی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، پس از اعتراضاتی که صورت گرفت، بایگانی شد. اما حالا دوباره 32 نفر از نمایندگان طرح مشابهی را ارائه کرده اند که در صورت تصویب با «گرداندن سگ دراماکن عمومی» برخورد قانونی خواهد شد. در بخشی از این طرح آمده: «هر کس به گرداندن یا بازی‌کردن با حیواناتی از قبیل سگ و میمون که گرداندن آنها در انظار، اماکن عمومی یا معابر به فرهنگ اسلامی یا سلامت و آرامش اطرافیان به‌ویژه زنان و کودکان آسیب می‌زند، اقدام کند یا آنها را مورد معامله قرار دهد یا در خانه خود نگهداری کند و به اخطار مأموران انتظامی ترتیب اثر ندهد به جزای نقدی از 10 تا یکصد میلیون ریال یا به شلاق تا 74 ضربه و ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.»

 

ادامه مطلب ...

به فرخندگی یکم آذرماه روز اصفهان

 

برج قوس، زایچه اصفهان

حشمت الله انتخابی (اصفهان شناس)

 

نیاکان ما از دوران بس کهن برای حرکت ستارگان و از جمله خورشید و ماه و تقارن ستارگان با برجهای منطقه‌البروج، ارزش و قدرت فوق‌العاده‌ای قایل بودند و این تقارن را در برخی از برجها سعد و در برخی دیگر نحس می‌پنداشتند و این ارزشگذاری منجر به این شد که بنیان شهرهایشان را در زمانی بگذارند که آن را سعد و نیکو می‌دانستند.

براین اساس، از قدیم‌ترین ایام زایچه یا طالع شهر اصفهان را برج قوس می‌دانسته‌اند و گفته‌اند که باروی اصفهان در این زمان بنا شده است. از جمله: میرزا حسن‌خان جابری انصاری در تاریخ اصفهان این اعتقاد را به دورۀ دیلمیان نسبت می‌دهد، وی نوشته است: «رکن‌الدوله روزی که قمر در برج قوس بود بارویی در گرد شهر بکشید و دور بارو 21 هزار گام بود».

             

ادامه مطلب ...

به فرخندگی یکم آذرماه روز اصفهان

اصفهان

سروده : استاد توران شهریاری

چون هنر جان اصفهان باشد / اصفهان نیمی از جهان باشد

اصفهان با هنر ز روز نخست / هم ترازو و هم زبان باشد

بند بندش سرشته شد به هنر / جای جایش هنر نشان باشد

دیده بسیار گردش ایام /  رازها در دلش نهان باشد

 

ادامه مطلب ...

به فرخندگی یکم آذرماه روز اصفهان


دو راهی آذر و اردیبهشت

روز اصفهان بر کدام پاشنه می چرخد؟

ایران نامه – مهرناز شهباز: از پیشنهاد روز اصفهان ده سال می گذرد و پنج سال است که سازمان های مردم نهاد و دانشگاه های شهر به فرخندگی یکم آذر، روز اصفهان را جشن می گیرند و با همایش های متعدد به مسائل پیرامون این شهر می پردازند. انتخاب روز یکم آذرماه به عنوان روز اصفهان پیشنهاد اصفهان شناسان است و بیان نامه آن امضاء چهره های فرهنگی و دانشگاهی را دارد. مرتضی سقاییان نژاد، شهردار اصفهان و چندی از اعضای شورای شهر با امضای خود این روز را تایید کردند اما به فاصله یک ماه پس از تایید این روز ، در شورای شهر اصفهان، روز دوم اردیبهشت، روز تولد شیخ بهایی  را روز اصفهان نامیدند.

اصفهان شهری با آوازه فرهنگ و هنر و معماری است و به این پشتوانه سالهاست نام پایتخت فرهنگی را به خود اختصاص داده، اصفهان شناسان زیادی در این بوم  به واکاوی  فرهنگ و هنر و معماری این شهر پرداخته اند و کتاب های زیادی در زمینه اصفهان شناسی منتشر کرده اند. زنده یاد استاد محمد مهریار نویسنده کتاب فرهنگ جامع نام ها و آبادی های کهن اصفهان و زنده یاد دکتر لطف الله هنرفرنویسنده کتاب گنجینه آثار تاریخی اصفهان از بزرگان اصفهان شناسی این شهرند. بر اساس پیشنهاد هنرفر، نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان به عنوان نماد اصفهان گزینش شد. این نگاره  اقتباس از صورت فلکی برج قوس یا آذر ماه است.

  ادامه مطلب ...

به فرخندگی یکم آذرماه روز اصفهان

 

 

تبلور هنر در ذات اصفهان

مهرناز شهباز

اصفهان شهر باغ ها، پل ها، کاخ ها، و رود روانی است که از میانه اش می گذرد. آبادانی و شهریت اصفهان وام دار زاینده رود است. رودی که چون ماری از میان بیشه ناژوان به سوی شهر می خزد و آب و  آبادانی را از غرب  به سوی شرق اصفهان راه می نماید. شهر اصفهان از زیباترین شهرها و شهر شهره ایران است. زیباترین مسجدها از شکوه سادگی مسجد حکیم تا شکوه آراستگی مسجد شیخ لطف الله  در این شهر بنا شده اند. خانه های تاریخی برجای مانده از دوران صفوی و قاجار از دیگر شاهکارهای اصفهان اند. پل های متوالی بر فراز زاینده رود از زیبایی های این شهر است و کاخ ها و باغ های بی بدلیش از چهلستون و فین گرفته تا هشت بهشت و عالی قاپو شهره د جهانی دارند. زیبایی و نکویی شهراصفهان در ذات هنر است که با زیبایی های طبیعی اش هم عنان شده ،زیبایی بی بدیلی به باغشهر اصفهان بخشیده و از آن باغ موزه اصفهان ساخته است.

 

ادامه مطلب ...