ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش روز کورش: 7 آبان 94


گزارش اختصاصی از هفتم آبان ماه 94

روز جهانی کورش بزرگ، پرشورتر از سال های گذشته برگذار شد

 

ایران نامه- شاهین سپنتا: روز کورش، هفتم آبان، امسال از همه سال های پیش پرشورتر برگذار شد. با همه شایعاتی که از چند روز پیش از آن بر سر زبان ها بود مبنی بر اقدامات امنیتی گسترده برای جلوگیری از  برگزاری هرگونه مراسم بزرگداشت کورش در محوطه پاسارگاد، در روز هفتم آبان چند هزار نفر از هم میهنان در پاسارگاد گردهم آمدند و با شور و اشتیاقی افزون تر از سال های گذشته این روز را گرامی داشتند.

حضور هم وطنان کرد و لر و بختیاری با لباس های کردی و لری در محوطه پاسارگاد در حالی که دست در دست یکدیگر داشتند و یا در حال سلام نظامی به کورش بزرگ و یا سرخم کردن در برابر جایگاه او در تاریخ و تمدن ایران بودند، نشان از تاثیر ژرف کورش بر همبستگی همه اقوام ایرانی از دیرباز تاکنون دارد.

بسیاری از خانواده ها با گل و شیرینی به دیدار آرامگاه کورش می شتافتند. جوانانی از سراسر ایران در حالی که دستان یکدیگر را به نشانه اتحاد و همبستگی بلندکرده بودند، یک صدا سرود ملی " ای ایران" می خواندند.

حضور برخی چهره های فرهنگی همچون شاعر ملی استاد مصطفی بادکوبه ای نیز در میان جوانان و خواندن سروده های ملی- میهنی بر شور و شوق این مراسم افزود. 

 

ادامه مطلب ...

درخواست برای ثبت روز کورش


درخواست چند هزار نفری ایرانیان از رئیس جمهور

برای نام گذاری رسمی هفتم آبان در تقویم به نام کوروش بزرگ

 

ایران نامه: در آستانه هفتم آبان، چند هزار تن از ایرانیان با امضای یک دادخواست نامه (پتیشن) خطاب به رئیس جمهور از وی خواستار شدند که هفتم آبان ماه در تقویم رسمی کشور به نام  "روز کورش بزرگ" ثبت شود.

در این نامه که با "انگیزه پاسداشت همبستگی ملی و نکوداشت ارزش های بازمانده از کورش بزرگ" به صورت فراجناحی و غیر سیاسی نگاشته شده، با اشاره به میراث تاریخی مشترک برجای مانده از کورش بزرگ برای همه ایرانیان با هر دین و زبان و قوم  از رییس جمهور درخواست شده است: «ما امضاکنندگان این درخواست، با انگیزه پاسداشت همبستگی ملی و نکوداشت ارزش های بازمانده از کورش بزرگ، از شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور خواستاریم که روز هفتم آبان ماه هر سال که یادروز صدور منشور حقوق بشر کورش بزرگ است، در تقویم رسمی کشور به عنوان “روز کورش بزرگ” ثبت شود.»

متن این دادخواست نامه که تا زمان مخابره این خبر به امضای بیش از 13 هزار تن رسیده، به این شرح است: 

ادامه مطلب ...