ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

بیم و امیدها برای تپه تاریخی اشرف + عکس


پنجمین فصل کاوش تپه تاریخی اشرف آغاز شد 

ایران نامه- شاهین سپنتا: پنجمین فصل کاوش های باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان پس از چهار سال توقف و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شده و تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت.

بررسی روش ساخت کاخ اشرف که بقایای آن در کاوش های پیشین به دست آمد، یکی از اهداف فصل پنجم کاوش در تپه اشرف می باشد.

در فاصله فصل چهارم تا پنچم کاوش، چند واحد مسکونی در حریم درجه یک تپه اشرف با موافقت میراث فرهنگی اصفهان، توسط شهرداری تملک، تخریب و آزاد سازی شد و اکنون عملیات پارک سازی در آن جریان دارد این در حالی است که محل این واحد ها بخشی از محوطه تپه به شمار رفته و باید به جای پارک سازی فرصت گمانه زنی و کاوش در آن فراهم می شد.

همچنین گفته می شود که شهرداری منطقه، تصمیم دارد نرده های حفاظتی محوطه تپه اشرف را به بهانه "نازیبا کردن" چشم انداز خیابان مشتاق برچیند که در صورت عملی شدن این تصمیم احتمال تردد افراد متخلف و موتوریسکلت ها در تپه دو چندان خواهد شد.

 شهرداری منطقه در حالی تصمیم به برچیده شدن نرده های حفاظتی تپه تاریخی اشرف به بهانه نازیبا شدن خیابان دارد که  دیوارهای مخروبه و زمین های رهاشده درست روبروی تپه اشرف و در ابتدای بلوار لاله و یا دیوارهای فروریخته و تخریب شده  باغ های خیابان مشتاق در کنار خیابان و در دل بوستان حاشیه زاینده رود، چشم اندازی نازیبا را در برابر دیدگان شهروندان  گشوده است. شهرداری همچنین هیچ کوششی برای جمع آوری زباله هایی که در حاشیه تپه روی هم تلنبار شده است،  نمی کند.

 

ادامه مطلب ...