ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

بی مهری با مدرسه چهارباغ !

 

ای کاش در مدرسه چهارباغ، درس عشق می آموختند

این روزها در هنگامه ای که بازار بی مهری به میراث فرهنگی گرم است و به بهانه های گوناگون به گنجینه های کهنسال تاریخی این ملت دست درازی می شود مدرسه چهارباغ نیز در فهرست میراث فرهنگی در آستانه نابودی قرار دارد. اگرچه مدرسه چهارباغ یکی از نخستین ساختمان های ارزشمند تاریخی اصفهان خواهد بود که قربانی مدیریت سودجویانه مافیای متروسازان خواهد شد؛ اما این تنها مترو نیست که بر پیکر این اثر ارزشمند تاریخی زخم می زند. جای زخم های برجای مانده از بی مهری طلاب که ساکنان قدیمی این مدرسه تاریخی هستند نیز دیدگان را می آزارد و دل ها را به درد می آورد. اما نگران کننده تر آن که این میخ طویله ها را کسانی بر شاخ و برگ گلبوته های درهم تنیده بر کاشی های هفت رنگ این مدرسه فرو کرده اند که ادعا می کنند  باغبانان فرهنگ و دین این مردم هستند.

ادامه مطلب ...

مسجد جامع عباسی در خطر!

 

گزارش تصویری از برپایی داربست و خیمه های سنگین

در حریم میراث فرهنگی مسجد جامع عباسی

"مسجد جامع عباسی اصفهان" به عنوان شاهکاری جاویدان از هنر معماری، کاشی کاری و سنگ تراشی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان و در دوران شاه عباس یکم صفوی، با هنرمندی طراح و معمار برجسته ایرانی" استاد علی اکبر اصفهانی" ساخته شده است. کاشی کاری این اثر ارزشمند و بی نظیر تاریخی و هنری ایران با کاشی های خشت هفت رنگ و معرق در نوع خود شاهکاری تکرار نشدنی به شمار می رود که در بردارنده کاشی نوشته هایی از استادان بزرگ خوش نویس دوران صفوی همچون " علی رضا عباسی"، "عبدالباقی تبریزی "، "محمد رضا امامی" و " محمد صالح امامی" است. از ویژ گی های دیگر مسجد جامع عباسی اصفهان، به صورت فهرست وار می توان به این موارد اشاره کرد: گنبد دلنما با ارتفاع 52 متر ، مناره های داخل به ارتفاع 48 متر و مناره های سردر ورودی به ارتفاع 42 متر، سردر نفیس با کاشیکاری معرق به همراه شش طاووس، استفاده از سنگ ها، گلدان ها و منبر مرمر بزرگ یکپارچه و خوش تراش، ویژگی اکوستیکی گنبدخانه، دری ساخته شده از چوب چنار با روکش نفیس از نقره طلاکاری شده.

ادامه مطلب ...

پیشرفت های قابل تقدیر سازمان میراث فرهنگی

 

پیشرفت ده درصدی سازمان میراث فرهنگی در انجام وظایفش

به گزارش ایسنا، سازمان میراث فرهنگی در مأموریت مهمی که دولت برای ساخت یک ‌هزار سرویس بهداشتی در اواخر سال گذشته برعهده آن سازمان نهاد10 درصد پیشرفت کرده است. هیأت دولت سال گذشته ساخت یک ‌هزار توالت عمومی بین راهی را با اختصاص 60 میلیارد تومان در یک سال، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحت مدیرت آقای رحیم مشاعی واگذار کرد. مشاور فنی و عمرانی معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، درباره این پیشرفت 10 درصدی در ماموریت سازمان میراث فرهنگی به روند اجرایی شدن ماموریت محموله اشاره نموده و گفته است که در اجرایی نشدن بقیه این مصوبه کوتاهی و تقصیری متوجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست و انجام امور در مرحله‌ شناسایی و مکان‌یابی نقاط قابل سرمایه‌گذاری یا اجرای محدود پروژه‌ها در برخی نقاط باقی مانده است اما هرچقدر هم که آمار و اطلاعات بدهیم، آخر به این نتیجه می‌رسیم که ندادن زمین و تسهیلات بانکی، پروژه‌ها را متوقف کرده است. گفتنی است از نظر سازمان غیر غیر دولتی ناظر بر میراث فرهنگی و طبیعی ایران همین پیشرفت 10 درصدی مدیریت عملگرای آقای رحیم مشاعی نیز قابل تقدیر است.

سرودها و ترانه های ایران زمین: 1) سرزمین بی کران

 

سرزمین بی کران

"مستان می‌آیند" با آوای دلنشین "پرواز همای"، ترانه های پرشور، اندیشه برانگیز، نوجوینده و پوینده و سرشار از آرمان خرافه ستیزی و آزادی خواهی و عشق به ایران، در کنار موسیقی استوار برآمده از سوز ساز نوازندگان چیره دست و توانمند، تا داستان گوی "جدال عقل و ‏عشق" باشند و ما را پای به پای خود به دوزخ و بهشت ببرند تا پس از دیدار روی بهشتیان و "ملاقات با دوزخیان"، دریابیم که " این چه جهانی است" که برایمان ساخته اند یا خود ساخته ایم. اما در این کشاکش، همای ایران از "ایران " نیز می خواند از  "دیار مهر و افتخار" از " خاک عاشقان بی قرار" که "همچو هگمتانه پایدار" و "همچو بیستون استوار" است. همای از "سرزمین بی کران" می خواند. "سرزمین بی کران" را در اینجا می شنویم، خاکش را توتیای چشم می کنیم و سرودش را با هم می خوانیم:

ادامه مطلب ...

یادی از جهان پهلوان تختی

 

یاران جهان پهلوان تختی یادش را گرامی داشتند

به گزارش دفتر مردم داری جبهه ملی ایران، به مناسبت بزرگداشت جهان پهلوان غلامرضا تختی، عضو درگذشته شورای مرکزی جبهه ملی ایران، روز 17 دی 1387، گروهی از اعضای جبهه ملی ایران بر سر مزار تختی دز ابن بابویه حاضر و نسبت به این بزرگمرد جهان ورزش ادای احترام کردند. در این مراسم، آقایان کورش زعیم، حسین شاه حسینی، حسین عزت زاده از شورای مرکزی؛ آقایان محمد اویسی، حمید رضا خادم، آرش رحمانی، اشکان رضوی از سازمان مهندسان؛ و آقایان افشین حسینی، امیر شیخ الاسلام، اکبر فهیمی، علی قادری و حسین مجتهدی از سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران حضور داشتند.

ادامه مطلب ...

سالنمای ایرانی

 

نگاهی به یادروزهای سالنمای رسمی ایران

شاهین سپنتا

تقویم یا سالنما شیوه محاسبه و نگهداری روزهای یک سال است که نشانگر روزهای هفته، ماه ها و گاهی شماره ترتیب روز در سال است و به کمک آن می توان رویدادهای تاریخی را از یک مبداء زمانی مشخص به ترتیب ثبت نمود و یادروزهای مهم و روزهای تعطیل و هنگام رخ دادن پدیده های نجومی را در آن معین کرد. شیوه سالنمای ایرانی، "خورشیدی" است که اکنون مبداء آن تاریخ هجرت پیامبر اسلام است و بر بنیان "سالنمای جلالی" تعریف می شود. آنچه که در این نوشتار بررسی می شود یادروزهای ثبت شده در سالنمای کنونی ایران است که در صورت برنامه ریزی درست می توانست به عنوان " کمک حافظه تاریخی ملت" به کار رود اما به نظر می رسد که ثبت این یادروزها از یک رویه منطقی و درست پیروی نمی کند و شایسته کشور کهنسال ایران با فرهنگ و تمدن درخشان چند هزارساله نیست و باید در آن بازنگری شود. برای دریافت این مفهوم، نگاهی به این یادروزها خواهیم داشت:

ادامه مطلب ...

آسیب به مسجد جامع عباسی

آسیب رساندن به شاهکار کاشی کاری جهان در آیین های سوگواری

نصب 15 باند صوتی داخل صحن اصلی مسجد جامع عباسی اصفهان برای برگزاری مراسم نماز جمعه و سایر آیین‌های مذهبی، باعث سست شدن کاشی‌های صفوی این مسجد تاریخی شده است. به گزارش فرهنگ آشتی، در کنار ترک خوردگی و سست شدن کاشی‌ها بر اثر ارتعاشات ناشی از صدای این بلندگوها، نصب داربست‌های فلزی برای برگزاری دهه اول محرم در حیاط مجموعه نیز تخریب بخشی از دیوارها و گلدان‌های تاریخی مسجد را به دنبال داشته است. این در حالی است که کاشی‌های مسجد جامع عباسی اصفهان یکی از شاهکارهای کاشی کاری جهان است و این مسجد تاریخی به عنوان بخشی از میدان نقش جهان اصفهان در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اما بی‌توجهی مسئولان برگزاری عزاداری‌ها و آیین‌های مذهبی به حفظ این اثر مهم فرهنگی – تاریخی، آسیب‌های تازه‌ای به این بنا وارد کرده و نگرانی‌ها را در میان فعالان حوزه میراث فرهنگی دامن زده است.

ادامه مطلب ...

جشن یلدا در تقویم

 

جشن ملی یلدا به تقویم رسمی ایرانیان راه یافت

سرانجام پس از یک سال، تلاش های دوستداران میراث فرهنگی به بار نشست و جشن ملی یلدا در نسخه های چاپ شده تقویم رسمی ایرانیان برای سال آینده درج شد. سال گذشته پس از پیشنهاد و پیگیری کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ ( از سازمان های غیردولتی اصفهان) درباره ثبت جشن یلدا در تقویم رسمی کشور، در تاریخ 28 /  9 / 86 پژوهش و پیشنهادی درباره ثبت جشن یلدا توسط این کانون جهت ارسال به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تدوین شد که به تائید 46 سازمان غیردولتی دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی از سراسر کشور رسید و به امضای دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران به آن دبیرخانه فرستاده شد.

ادامه مطلب ...

یونسکو از دولت ایران توضیح خواست

 

یونسکو درباره تخریب گذرگاه تاریخی اصفهان توضیح خواست

 پس از نادیده گرفتن هشدارهای کارشناسان درباره زیان های ناشی از گذر مترو از زیر بافت تاریخی اصفهان از سوی شورای شهر و شهرداری اصفهان و تاکید این دو نهاد برای عبور دادن خط شمالی – جنوبی و خط شرقی – غربی مترو درست از زیر بافت تاریخی و تهدید محور تاریخی اصفهان، موجی گسترده از اعتراض های مردمی در اصفهان به راه افتاد که این بار نیز با بی اعتنایی و لجاجت برخی مدیران سودجو و دارای منفعت مادی در اجرای پروژه متروی اصفهان رو به رو شد. اما موج اعتراض های مردمی ماه های گذشته، سرانجام واکنش یونسکو ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ) را در پی داشت و به تازگی رییس کمیته میراث جهانی یونسکو در نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این سازمان درباره‌ خبرهای تاسف بار عبور مترو از محور تاریخی چهارباغ اصفهان توضیح خواسته است.

ادامه مطلب ...