ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

جشن یلدا در تقویم

 

جشن ملی یلدا به تقویم رسمی ایرانیان راه یافت

سرانجام پس از یک سال، تلاش های دوستداران میراث فرهنگی به بار نشست و جشن ملی یلدا در نسخه های چاپ شده تقویم رسمی ایرانیان برای سال آینده درج شد. سال گذشته پس از پیشنهاد و پیگیری کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ ( از سازمان های غیردولتی اصفهان) درباره ثبت جشن یلدا در تقویم رسمی کشور، در تاریخ 28 /  9 / 86 پژوهش و پیشنهادی درباره ثبت جشن یلدا توسط این کانون جهت ارسال به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تدوین شد که به تائید 46 سازمان غیردولتی دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی از سراسر کشور رسید و به امضای دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران به آن دبیرخانه فرستاده شد.

در بخشی از نامه ای که به همت " کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ " تهیه و تدوین شد، آمده بود: « جشن یلدا میراث فرهنگی و طبیعی مشترک همه ایرانیان است که در خانواده های ایرانی از هر قشر و با هر دین و مذهب برگزار می شود. یلدا جشنی است که در آن مردمان به انتظار سپیده دم و دریافت گرمای مهرتابان می نشینند و این گرمای زندگی بخش را که از طبیعت گرفته اند به همدیگر هدیه می دهند . شناسایی بهتر و ثبت این جشن کهنسال که پس از نوروز یکی از فراگیرترین جشن های همه ایرانیان است  و برپایی همه ساله آن  زمینه نزدیکی و همدلی همه اقوام و تیره های ایرانی را فراهم آورده است،  امکان پاسداشت ارزش های فرهنگی این جشن و انتقال بهتر آن به نسل های آینده را فراهم خواهد ساخت. لذا امضا کنندگان این درخواست که همگی از سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه حفظ میراث فرهنگی و طبیعی از سراسرکشور هستند، خواهشمندند تا شورای فرهنگ عمومی به نشانه حرمت نهادن به ارزش های فرهنگی و تاریخی مشترک بین همه ایرانیان با نظر مساعد نسبت به ثبت جشن شب یلدا در تقویم رسمی کشور اقدامات لازم را اعمال نماید.»   

                  

 چند ماه پس از آن، در خردادماه سال جاری، منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشستی مطبوعاتی خبر تصویب این پیشنهاد را در شورای فرهنگ عمومی اعلام نمود اما اضافه کرد که این مصوبه برای افزودن به تقویم سال 1388 خورشیدی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تائید و تصویب نهایی برسد. در نهایت این پیشنهاد در نشست 628  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ا / 5 / 1387 به تصویب نهایی رسید و اکنون در تقویم های که برای سال آینده منتشر و توزیع شده است، در تاریخ 30 آذرماه عبارت" شب  یلدا " البته بدون پیشوند "جشن" یا " جشن ملی" درج شده است.

نظرات 6 + ارسال نظر
شیما 13 دی 1387 ساعت 01:34 ق.ظ http://www.glseek.com/box.html

سلام دوست عزیز . از وبلاگ خیلی خیلی خوبتون تشکر می کنم.از وبلاگتون خیلی خوشم اومد. من هم برای اینکه سهم کوچکی در قدرتمند کردن و زیباتر شدن وبلاگ شما داشته باشم به شما توصیه می کنم سرچ باکس این موتور جستجوگر قدرتمند را که قادر به جستجو به همه زبانها است به سایت خود اضافه کنید.نمونه و کد این سرچ باکس را می توانید در سایت اصلی موتور جستجوگر ببینید.

www.glseek.com/box.html

محمود 13 دی 1387 ساعت 03:20 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

یک بوشهری استاد دانشگاه در تهران:: سایت دکتر شاهین سپنتا به مسائلی می پردازد که حقایق های تاریخی و روزمره را بر ملا می کند. خواندن این سایت را به دوستان دانشجو در دانشگاه های استان بوشهر و همشهری هایم توصیه می کنم

drshahinsepanta.blogsky.com

لطف اله حاجی هاشمی ی-م 13 دی 1387 ساعت 01:39 ب.ظ

دوست گرانمایه وایرانی آزاده جناب آقای دکتر شاهین سپنتا
براستی که بر ملت ایران است که قدر و ارزش آزادگانی چون جنابعالی را بیشتردانسته و دراین راستا نیز با تمام توان یار شما باشند . پیروز شاد وسربلند باشید

(:
پیروز باشی

شهریار 13 دی 1387 ساعت 05:57 ب.ظ

اصلا جالبه که تا حالا تو تقویم نبوده

جای بسی تقدیر و تشکر دارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد