ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعتراض به ساخت هتل در شوش

انجمن باستان­شناسان جوان ایران :

ساخت هتل در عرصه شهر باستانی شوش اشتباه است 

انجمن باستان­شناسان جوان ایران، در بیان نامه ای ضمن ابراز نگرانی شدید از رخدادهایی که در هفته­ها و ماه­های اخیر، میراث فرهنگی و معنوی میهن‌مان را در چنبره خود گرفته و یکی پس از دیگری به نابودی می‌کشد ، از هم میهنان خواستار شده است تا با هوشیاری به دفاع از هستی فرهنگی و معنوی خود بپردازند. این انجمن در ادامه این بیان نامه به تشریح یکی از مهم ترین این وقایع یعنی صدرور مجوز هتل­سازی در چشم­انداز فرهنگی مجموعه باستانی شوش پرداخته و لزوم پیشگیری از آن را به آگاهی ملت بزرگ ایران رسانده است:

ادامه مطلب ...

بیان نامه تشکل های زیست محیطی اصفهان درباره مترو

بیانیه سازمان های غیر دولتی زیست محیطی اصفهان درباره چهارباغ

شبکه سازمان های غیر دولتی زیست محیطی استان اصفهان در اعتراض به عملکرد مدیریت شهری اصفهان و تخریب میراث فرهنگی و طبیعی شهر اصفهان بیانیه ای صادر کرد. به گزارش زیستا ، در این بیانیه که از سوی شبکه سازمان های غیر دولتی زیست محیطی استان اصفهان برای نجات چهارباغ و میراث تاریخی فرهنگی اصفهان و به نمایندگی از 32 سازمان غیر دولتی عضو این شبکه صادر شده ، تاکید شده که معماری شهر اصفهان در کنار فضای طبیعی به شهرت رسیده اند و بین آنها جدایی وجود ندارد. دراین بیانیه آمده است : نصف جهان این روزها شاهد اتفاقات ناگواریست ، آلودگی های زیست محیطی ناشی از صنایع امان زیستمندان شهر را بریده است ، زاینده رود به جوی فاضلاب تبدیل شده است  و اگر روند کنونی مدیریت منابع آبی ادامه پیدا کند در کمتر از یک دهه آینده به طور کلی نابود خواهد شد ، حریم طبیعی شهر مورد تجاوز ساختمانها قرار گرفته و بر اساس آمار ها بیماری های ناشی از آلودگی آب و هوا در حال گسترش است.

ادامه مطلب ...

پیشنهاد جایزه نوبل برای استاد ادیب برومند

پیشنهاد نامزدی ادیب برومند برای جایزه نوبل 2009 در ادبیات

مهندس کورش زعیم، رییس کانون ایرانی اندیشه و سخن ، در نامه ای به آکادمی سوئد ( کمیته نامزدی برای جایزه نوبل 2009 در ادبیات ) از طرف دوستداران آثار استاد ادیب برومند نامزدی وی را برای دریافت جایزه نوبل ادبیات از سوی ایران پیشنهاد نموده است. در این نامه آمده است : ما افتخار داریم که آقای عبدالعلی ادیب برومند، شاعر ملی ایران و فعال حقوق بشر را برای دریافت جایزه نوبل 2009 در ادبیات نامزد نماییم. آقای ادیب برومند، زاده 1924 در شهر اسپهان، دارای تحصیلات و حرفه حقوقی، یک نماد شعر و ادبیات در کشور خود به شمار می آید. آقای ادیب برومند یکی از نامدارترین شاعران تاریخ معاصر ایران است که دارای هفت دیوان شعر، شامل صدها سروده است که همه در پشتیبانی از مبارزه مردم برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر می باشند.

ادامه مطلب ...

بررسی پرونده متروی اصفهان

چهارباغ عباسی یا شمس آبادی؟  

« محاکمه علنی اعضای شورای شهر اصفهان » چاره کار است. این گفته دیشب دکتر محمدعلی دادخواه وکیل پرونده شکایت مردمی عبور مترو از کنار آثار تاریخی اصفهان است. پرونده‌ای که به اعتقاد وی با دو هزار و 300 نفر شاکی‌ـ از بی‌سابقه‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی ایران است. دادخواه خواستار تنبیه مدیران گستاخ و قانون‌شکنی است که قبلا هم در موضوع برج جهان‌نما تخلفات گسترده‌ای مرتکب شده‌اند. به گزارش احمد علیخانی خبرنگار روزنامه کارگزاران که به بازخوانی پرونده مترو اصفهان پرداخته است : گفت ‌وگو با دادخواه به‌راحتی انجام می‌شود اما تلاش برای پاسخگویی مدیران سازمان قطار شهری اصفهان و حومه همچنان بی‌نتیجه است. مسوول دفتر مدیرعامل متروی اصفهان می‌گوید: این یک دستور است. کلیه مسوولان مترو از گفت‌وگو با خبرنگاران منع شده‌اند. 

ادامه مطلب ...

درخواست ثبت منشور کورش

درخواست بنیاد میراث پاسارگاد از وزیر فرهنگ بریتانیا  :

ثبت منشور کورش در حافظه میراث جهانی

در آستانه روز 29 اکتبر که به عنوان روز کورش بزرگ در ایران و سراسر جهان گرامی داشته می شود و از سوی دوستداران فرهنگ ایران به عنوان « روز ملی ایران » نام گرفته است، بنیاد میراث پاسارگاد در نامه ای به آقای " آندرو موری برن هایم " وزیر فرهنگ، رسانه ها و امور ورزش دولت بریتانیا از وی خواستار شده است که منشور حقوق بشر کورش بزرگ که در موزه بریتانیا نگهداری می شود ، به عنوان یک اثر جاودانه تاریخی که متعلق به همه ملت هاست ، در "حافظه میراث جهانی" ثبت شود. متن این نامه را که به امضای آقای دکتر محمدعلی دادخواه مسئول امور حقوقی بنیاد میراث پاسارگاد و رییس کانون وکلای حقوق بشر و همچنین خانم شکوه میرزادگی موسس و مسئول امور اجرایی بنیاد میراث پاسارگاد رسیده است و رونوشت آن برای آقایان "رابرت نیل مک گروگر" رییس موزه بریتانیا و دکتر عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر فرستاده شده است ، در ادامه خواهید خواند:  

ادامه مطلب ...

نامه مهندس زعیم درباره سد سیوند

نامه سرگشاده مهندس کورش زعیم به وزیر نیرو:

دریچه های سد سیوند را باز کنید!

پس از برگزاری همایش های علمی طی چند ماه اخیر برای بررسی تاثیرات روند فعلی سد سازی در کشور و ابراز نظرات روشنگرانه کارشناسان درباره  اثرات زیانبار روند جاری سد سازی بر محیط زیست و میراث تاریخی کشور، مهندس کورش زعیم  در نامه ای سرگشاده  به " پرویز فتاح " وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی که رونوشت آن را برای " محمدرضا عطارزاده" معاون آب و آبفای وزارت نیرو فرستاده ، خواستار شده است تا در آستانه روز هفتم آبان، روز جهانی کورش و روز ملی ایران دریچه های سد ویرانگر سیوند را بگشایند و اجازه دهند رودخانه پلوار دوباره مسیر طبیعی خود را طی کند، شاید که از تخریب بیشتر تنگه بلاغی و دشت پاسارگاد جلوگیری شود. متن نامه مهندس کورش زعیم را در ادامه خواهید خواند:

ادامه مطلب ...

تجمع برای اعتراض به مترو

تجمع اعتراضی مردم اصفهان

 نسبت به عبور مترو از چهارباغ عباسی

در اعتراض به عبور مترو از زیر محور تاریخی چهارباغ عباسی ، صبح امروز شنبه 20 مهرماه ، گروهی از مردم اصفهان در مقابل دبیرخانه شورای اسلامی شهر اصفهان تجمع کردند و خواستار رسیدگی به تصمیم شورای شهر و به ویژه برخورد قانونی با " عباس حاج رسولی ها " رئیس شورای شهر به خاطر زیر پا گذاشتن دستور قضایی مبنی بر تعطیلی و توقف عملیات مترو در زیر محور چهار باغ عباسی شدند. در پایان این تجمع اعتراضی ، از سوی معترضین بیانه ای خوانده شد و در اختیار مطبوعات قرار گرفت. متن این بیانیه به شرح زیر است:

ادامه مطلب ...

دیدگاه ها درباره مترو

بررسی دیدگاه های کارشناسان

درباره پرونده متروی اصفهان

همشهریان اصفهانی و دوستداران میراث فرهنگی! با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه شهر اصفهان که گنجینه ارزشمند و یکتای فرهنگ و معماری در جهان است ، بی گمان ایجاد مترو در این کلان شهر از ضروری ترین و مفیدترین خدمات جهت رفاه شهروندان و حفظ محیط زیست این شهر یگانه است. اما با توجه به ارزش های والای خیابان چهارباغ به عنوان یک اثر شناخته شده جهانی که در سال 1310 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ، عبور مترو را از این مسیر به زیان محور تاریخی چهارباغ و آثار ارزشمندی چون مسجد و مدرسه چهارباغ می دانیم و با توجه به مستندات و نظرات مستدل کارشناسان که برخی از مهم ترین آن ها در زیر برشمرده می شود ، تاکید داریم که مسؤولان شورای شهر ، شهرداری و مجریان پروژه مترو باید هرچه سریع تر نسبت به توقف احداث مترو در خیابان چهارباغ اصفهان و  بافت تاریخی شهر و استفاده از مسیر جایگزین اقدام نمایند. گزیده ای از دلایل و نظرات کارشناسان در مورد اثرات زیانبار گذر مترو از چهارباغ اصفهان و ضرورت تغییر مسیر آن به شرح زیر است:

ادامه مطلب ...

سخنان دکتر دادخواه درباه مترو

سخنان مهم دکتر دادخواه درباره پرونده متروی اصفهان

باید همه عاملان و مباشران عبور مترو از چهارباغ را در یک دادگاه علنی محاکمه کنیم تا در یک رسیدگی عادلانه و منصفانه به جرایم آنان رسیدگی شود تا از این پس کسی چنین گستاخ و قانون شکن نشود که دستور مقامات قضایی را نشنیده انگارد و منافع ملی و میراث بشری را مورد تجاوز قرار ندهد. به گزارش کمیته نجات پاسارگاد ، دکتر محمد علی دادخواه وکیل دادگستری که از سوی گروهی از دوستداران میراث فرهنگی و مردم اصفهان، پیگیری حقوقی پرونده متروی اصفهان و گذر آن از چهارباغ را برعهده گرفته است، با بیان این مطلب گفت : تاکنون سابقه نداشته است که گروهی به این کثرت برخیزند و یک دل و هم صدا تعقیب مقامات محلی و کشوری را خواستار شوند. این یک واقعه ارزشمند است که 1500 نفر از فرهیختگان این سرزمین اعتراض خود را به نحو قانونی مطرح ساخته و پیگیر تصمیم مقامات قضایی دادسرا شده اند.ادعای شاکیان آن است که چهار باغ یک معبر تاریخی و منحصر به فرد است که عبور قطار شهری از آن به هویت تاریخی و تشخص فرهنگی آن، خسارات غیر قابل جبرانی وارد می سازد؛ مضافا این که قبلا در مصوبات شورای عالی ترافیک کشور، صریحا آمده بود که مسیر شمال به جنوب قطار نباید به محدوده خیابان چهارباغ عباسی وارد شود و وفق اعلامات نخستین ، عبور قطار شهری از خیابان شمس آبادی تعیین و تایید شده بود.

ادامه مطلب ...