ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۴ ) من فرزند ایرانم!

 

من فرزند ایرانم !

سرانجام پس از سی سال صدای یک خواننده زن ایرانی در درون مرز منتشر شد. خانم "شیدا " با صدای خوش خود در تازه ترین اثرش « پنجره باز می شود » ، خوش درخشیده و ترانه هایی زیبا و به یادماندنی را از خود به یادگار گذاشته است. بانو « امجد الملوک جاهدیان» که نام هنری شیدا را به یاد « استاد علی اکبر شیدا» برای خود برگزیده، این اثر را که آمیخته ای از موسیقی سنتی و پاپ است با همکاری همسرش « مسعود جاهد » نوازنده نی و آهنگ‌‏ساز اجرا نموده است. شیدا، هدف خود و همسرش را از اجرای چنین ترانه های خاطره انگیزی « گسترش محبت و دوستی در میان مردم » بیان کرده است. شیدا از دوران کودکی با شنیدن صدای گرامافون پدر و زمزمه های مادرش که تصنیف های قمر را نجوا می‌کرد، به موسیقی ایرانی دلبسته شد و سرانجام نزد استادن آواز شتافت. او پس از همسری با مسعود جاهد، در سال 1374 خورشیدی گروه موسیقی بانوان " کرشمه " را برپا نمود و برنامه هایی در تهران برای بانوان اجرا کرد. در سال ١٣٧٨ نخستین مجموعه همخوانى شیدا و جاهد با نام "شیدا " و در سال ١٣٧٩ دومین اثرشان با نام " کوچه هاى بى نشان" منتشر شد.  شیدا در آلبوم زیبای سرگیسو نیز ترانه های خاطره انگیز و زیبای قمرملوک وزیری را بازسازی نموده است. بیشتر ترانه های آلبوم « پنجره باز می شود» به صورت تک خوانی به گوش می رسد اما گویا برای دریافت پروانه هنوز ناچار به نوشتن عبارت « همخوانی » بر روی اثر هستند. ترانه « من فرزند ایرانم » از آلبوم « پنجره باز می شود » با صدای شیدا را می توانید از اینجا بردارید و بشنوید. شعر این ترانه را نیز شیدا سروده و آهنگساز آن همسرش مسعود جاهد است.متن ترانه را هم می توانید در ادامه بخوانید:

ادامه مطلب ...

نگار زن

نگارستانِ پنج هزار سال تن پوش زن ایرانی

یکی از آثار ماندگار استاد توران شهریاری سروده هایی است که برای نگاره هایی از پنج هزار سال تن پوش زنان ایرانی سروده است. این مجموعه بی مانند که « نگار زن » نام دارد در نخستین سال های دهه پنجاه خورشیدی بر بنیان نگاره هایی از « نمایش پنج هزار سال لباس زن ایرانی از زمان ایلامیان تا زمان معاصر» سروده شد. این نمایش لباس به کوشش "انجمن بین‌المللی زنان" برپا شد. بیش از 20 نمونه از نگاره ها برگرفته از آثار برجای مانده در موزه‌های بزرگ جهان مانند لوور، آرمیتاژ، بریتانیا، آلبرت و ویکتوریا، هنرهای زیبای بوستون، بالتیمور، پنسیلوانیا، کتابخانه ملی پاریس ، موزه‌ ایران باستان و کتاب‌های پرفسور پوپ و گیرشمن است. نخستین نگاره این کتاب از « ناپیراسو » همسر « اونتاش‌کال » پادشاه ایلام است که پیش از ورود آریاها در غرب حکومت می‌کردند و نگاره های پسین یادآور رودابه ( هزاره دوم پیش از میلاد)، ماندانا ( دوران ماد )، رکسانا و آرته ستونا ( دوران هخامنشی )، آمیتا و اوبال ( دوران پارتیان )، سپینود و پوراندخت ( دوران ساسانی ) است. پس از آن نگاره هایی از تن پوش زنان ایرانی در دوره های دیگر تاریخ ایران را خواهیم دید که به نام های زیبای زنان ایرانی در همان دوره ها نامزد شده اند.  

ادامه مطلب ...

سرود ها و ترانه های ایران زمین: ۳ ) ترانه های میهنی کردی

 

مِهر ایران در ترانه های کُردی

کُردها مردمانی ایرانی هستند که در سرزمین ایران و بخش های جدا شده کردستان ایران یعنی در کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه زندگی می کنند و بسیاری از آن ها نیز اکنون در کشورهای مختلف جهان پراکنده اند. کُردها در هر کجای جهان که باشند همه جای ایران را سرای خود می دانند. ایرانیان کُرد، بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاهان، لرستان، گیلان، و خراسان شمالی زندگی می کنند. زبان کُردی از شاخه غربی زبان های ایرانی است و کُردان اندیشه های خود را به گویش های مختلف این زبان بیان می کنند. ترانه سرایان کُرد در "گورانی"ها یا ترانه های خود از حماسه های شیرمردان و شیرزنان کُرد در نبرد با دشمنان سرزمین مادری سخن می گویند و دلاوری پاسداران میهن را می ستایند. مِهر ایران به عنوان خاستگاه و سرزمین مادری همه کردان جهان، در ترانه های کُردی جایگاهی ویژه دارد.ترانه زیبای "ایران، ایران" را می توانید به زبان کُردی بشنوید و متن آن را به کُردی و فارسی بخوانید. شعر این ترانه از ترانه سرای کُرد "حسن زیرک" است که در سروده هایش پیوسته به میهن آریایی و استوره های ایرانی توجه داشته است. ترانه دیگر نیز " وطن" نام دارد که ترانه سرایش تصویری زیبا از ایران، ارائه می دهد و عشق به سرزمین آریایی، سرزمین کاوه آهنگر را به زیبایی می سراید. ترانه کردی وطن را نیز بشنوید:    

ادامه مطلب ...

جشن بزرگ سده در یزد

 

آتش جشن سده در پیر رهگذر چم

ایرانیان دوستدار فرهنگ و آیین های کهن ایران زمین، در جشن ملی سده همازور و هماهنگ، آتش مهر میهن را در پیر رهگذر چم از توابع تفت در استان یزد به شادمانی و فرخندگی برپا داشتند.بیش از دو هزار نفر از هم میهنان که از استان های کرمان، اصفهان،فارس،تهران و دیگر شهر های کشور برای برپایی آتش جشن سده به استان یزد سفر کرده بودند پنجشنبه دهم بهمن ماه 87 در پیر رهگذر چم از توابع تفت گردهم آمدند و با سرور و شادی این آیین کهن را گرامی داشتند. پیش از برپایی آتش جشن سده، گات ها خوانی توسط کودکان و موسیقی سنتی ایرانی توسط گروهی از جوانان دختر و پسر اجرا شد و  سپس گروه موبدان به خواندن " آتش نیایش"پرداختند. در ادامه با همنوازی سورنا و نواختن دف، آتش افروزان نیایش کنان به سوی هیمه بزرگ رهسپار شدند و  در دل شب سیاه و سرد زمستان میهن، شعله های فروزان آتش جشن سده، جرگه دوستداران ایران را روشنایی داد و جان و دل باشندگان را گرمی بخشید. در این آیین کهن ملی که به کوشش انجمن زرتشتیان تفت و توابع برپاشد، حضور گروه های مختلف هم میهنان غیر زرتشتی در کنار زرتشتیان چشمگیر بود.

عکس ها را در  ادامه ببینید. (عکس ها از شاهین سپنتا ) >>>>

ادامه مطلب ...

سرودها و ترانه های ایران زمین: ۲ ) سرودِ جشن سده

 

سرودِ جشن سده

هر سال، ده ها آلبوم موسیقی ایرانی از خوانندگان برون مرز و درون مرز با نام های گوناگون و موضوعات متنوع با انگیزه های متفاوت تولید و پخش می شود. اما از میان صدها خواننده ایرانی، کسانی که برای جشن های ملی چون مهرگان، سده ، یلدا و ... سرودهایی ماندگار خوانده اند انگشت شمارند و با این که شعرهای زیبایی از شاعران گذشته و هم دوران ما با موضوع جشن های ملی در دسترس است ولی جای سرودها و ترانه هایی شاد با صدای خوانندگان زن و مرد برای پر شورتر شدن جشن های ملی ایرانیان بسیار خالی است. اما در این روزگار بی مهری، خواننده جوان و پُرمهر ایرانی " امید فرهنگ" سرودهای ملی - میهنی زیبایی را در آلبوم " زرتشت " از خود به یادگار گذاشته است. مجموعه سرود " زرتشت " با صدای خوش " امید فرهنگ" دربرگیرنده شش سرود با نام های "جشن سده"، "نخستین دین"، "شاه ورهرام یزد"، "جشن مهرگان"، " اشو " و " زرتشت " است. آهنگساز این مجموعه هم "امید فرهنگ" است و کار تنظیم سرودها را "سپهر ابراهیمی" بر عهده داشته و خانم " سودابه شمس" نیز کرال و همخوان امید فرهنگ در این اثر است. امید فرهنگ، این مجموعه را که از دهش خیر اندیش "بهرام اردشیر تیراندازی" منتشر شده است با تقدیری خالصانه از "دکتر کورش نیکنام"، با آرمان بزرگداشت اندیشه های اشوزرتشت به همه پیروان این ابرمرد ایرانی پیشکش نموده است.سرود جشن سده، اینجا در دسترس شماست:

ادامه مطلب ...

خرده گیری به فروزش !

 

فروزش منتشر شد

نخستین شماره فصل‌نامه "فروزش"به سردبیری "علیرضا افشاری" منتشرشد. در این فصل‌نامه نوشتارهایی در زمینه‌ی تاریخ و فرهنگ ایران به چشم می خورد. فروزش هم‌چنین بخش‌هایی درباره‌ یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران، ایران‌گردی، ادبیات و جهان ایرانی دارد. در این شماره نوشتارهای چون " رمز مداومت تاریخی ایران" از دکتر محمد علی اسلامی ندوشن، "پرونده اروند رود و پیشینه اختلاف ها در مرزهای غربی ایران" از دکتر داوود هرمیداس باوند، "حقوق ایران در دریای مازندران" از دکتر هوشنگ طالع به چشم می خورد. سردبیر در سخن نخست این شماره  از فصل نامه فروزش، آرمان فروزش را " پرداختن به موضوع ایران" بیان کرده و راه دستیابی به این آرمان را چنین مشخص نموده است:" فروزش می‌کوشد در شناساندن ایران به آنانی که آن را درست نمی‌شناسند، سهمی بر دوش گیرد و در این راه به‌یاری دیدگاه‌های گونه‌گونی که هر کدام به‌شکلی دوست‌دار این تاریخ و فرهنگ هستند، آن را از زاویه‌هایی مختلف بکاود – کاوش‌هایی که گاه ممکن است برای آنانی هم که شناختی از این تاریخ و فرهنگ دارند، تازگی داشته‌ و دارای آموزه‌هایی باشد."

ادامه مطلب ...

جایزه ویژه حمایت از حیوانات برای بیژن فرهنگ دره شوری

 

نشان خروس سپید به پاس تلاش های بیژن فرهنگ دره شوری

سومین جایزه ویژه حمایت از حیوانات به پاس تلاش برای حفظ لاک پشت پوزه عقابی و سال ها تلاش برای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی، از سوی انجمن حمایت از حیوانات به مهندس بیژن فرهنگ دره شوری اهدا خواهد شد. به گزارش زیستا، « نشان خروس سپید » هر ساله از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان و همزمان با جشن بهمنگان در روز حمایت از حیوانات به کوشاترین فرد یا گروهی که در جهت حمایت از حیوانات و حفظ ذخیره های ژنتیکی تلاش کرده، اهدا می شود. مهندس بیژن فرهنگ دره شوری کارشناس، پژوهش گر و عکاس محیط زیست در سال 1322 خورشیدی در  گچساران دیده به گیتی گشود و بیش از سی سال برای حفظ محیط زیست و گونه های جانوری تلاش کرده است. پروژه پاسداشت لاک پشت پوزه عقابی در جزیره قشم و گشایش نخستین ژنوپارک خاورمیانه در جزیره قشم از ماندگارترین آثار این کوشنده محیط زیست ایران است. برخی از آثار مهندس بیژن فرهنگ دره شوری عبارتند از: پستانداران ایران (اثر مشترک با فردآرلند هرینتون)، پروانه های ایران (تهیه مجموعه عکس)، طبیعت ایران (با عکس های مشترک کرائیان) و پرندگان قشم.

ادامه مطلب ...