ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ماهی قرمز و جشن جهانی نوروز


ماهی های قرمز نوروزی در کشورهای

ایران، افغانستان، هند، استرالیا، عراق و ترکمنستان

 

 

ایران نامه- شاهین سپنتا: چند سال است که دشمنان فرهنگ ایران از روی ناآگاهی و یا از روی عمد و با انگیزه کمرنگ کردن آیین های نوروزی به بهانه های مختلف با نمادهای نوروزی همچون حاجی فیروز، چهارشنبه سوری، سبزه و ماهی قرمز هفت سین به مخالفت می پردازند.

با همه دروغ پراکنی هایی که این عده معدود در سال های گذشته در رسانه های مختلف درباره ماهی قرمز کردند تا آن را از چشم مردم بیاندازند اما خوشبختانه طبق آمار منتشر شده طی چند سال گذشته، تولید انواع ماهی زینتی از جمله ماهی قرمز هر سال نسبت به سال قبل رشد داشته است.

افزون بر این امسال گزارش هایی از صادرات ۱۵۰ هزار قطعه ماهی قرمز از ایران به افغانستان و ترکمنستان به مناسبت نوروز 1394 منتشر شد  که نشان می دهد سنت گذاشتن ماهی قرمز بر سفره هفت سین در مناطق وسیعی از این دو کشور طرفداران زیادی دارد.

ماهی های قرمز در حقیقت سفیرهای فرهنگ ایران هستند که بر سفره نوروزی فارسی زبانان و برپادارندگان نوروز می نشینند.

 به گواهی گزارش های مردم شناسی از کشورهای هند و پاکستان، سنت گذاشتن ماهی قرمز بر سفره نوروزی  از سوی پارسیان این کشورها و دیگر باورمندان و دوستداران آیین های نوروزی نیز متداول است.

در بازارهای عراق ازجمله سوق الغزل (بازار غزل) در منطقه شورجه در مرکز پایتخت عراق نیز ساعاتی مانده به تحویل سال، حوضچه‌های شیشه‌ای و تشت‌های مسی و پلاستیکی که در آن ماهی‌های کوچک قرمز می‌چرخند در هر گوشه‌ای از بازار دیده می‌شد و تعداد زیادی از مردم در حال خرید ماهی قرمز هستند

در چند سال اخیر در عراق مرسوم شده ، بسیاری از خانواده ها در این روزها، ماهی قرمز را خریداری و در منزل نگهداری می‌کنند.

 

 

فروش ماهی قرمز در افغانستان به مناسبت نوروز 1394

 

  

ماهی قرمز در سفره نوروزی پارسیان (زرتشتیان) شهر حیدرآباد هندوستان



 

ماهی قرمز بر سفره نوروزی پارسیان استرالیا 



Festivities of Navroz begin with cleaning and decorating of homes. Jasmine and rose are flowers primarily used for decoration besides other symbolic objects of Navroz.

Parsees, on the other hand, visit the fire temple for thanksgiving prayers and offering sandalwood sticks to the fire. After the prayers, they greet each other ‘Sal Mubarak’ and exchange gifts.

It is a custom to lay down a table and place a copy of the Gathas, a lit lamp or candle, a shallow ceramic plate with sprouted wheat or beans, small bowl with a silver coin, flowers, painted eggs, sweets and rosewater, and a bowl of water containing goldfish in it. They all signify prosperity, wealth, colour, productivity, sweetness and happiness.

 

ماهی قرمز در سفره نوروزی ازبکستان 

 

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های متداول

درباره ماهی قرمز سفره هفت سین 

چمن کاشتن یا سبزه انداختن؟


سبزه های نوروزی جای خود را به چمن نمی دهند

 

مدتی است که برخی افراد که با نوروز و آیین های ایرانی سر ستیز دارند، به سراغ سبزه نوروزی رفته اند و با آوردن بهانه هایی از جمله اسراف و آلودگی و... پیشنهادهای عجیب برای حذف یا تغییر شکل سنت زیبای سبزه انداختن مطرح می کنند.

 امسال در پیامی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، آمده است: 

 «طبق اعلام مرکز آمار ایران در کشور 24 میلیون خانوار زندگی می کند اگر هر خانوار برای سبزه سفره نوروز 100 گرم گندم (یک کالای استراتژیک)  استفاده کند، ذر مجموع 2400 تن گندم دور ریخته می شود. آیا موافقید به جای گندم از تخم چمن استفاده کنیم که هم بومی ایران است و  هم در طبیعت به رشد خود ادامه می دهد و هم سبزتر از گندم است و این طور هم آیین ایرانی ما حفظ می شود و هم کمکی به اقتصاد کشور عزیزمان است.»

 در پاسخ به این پیام، تذکر چند نکته ضروری است:

 

ادامه مطلب ...

بازگشت پیروزمندانه فردوسی به سلماس


تندیس فردوسی به میدان فردوسی سلماس بازگشت


 عکس از پایگاه خبری و تحلیلی وطن خواهان


ایران نامه- شاهین سپنتا: با اعتراض و پیگیری شهروندان، گروه ها و احزاب ملی و استادان ادب فارسی، تندیس فردوسی شبانه به میدان فردوسی شهر سلماس در استان آذربایجان غربی بازگردانده شد.

 پس از اقدم شهرداری سلماس در برچیدن تندیس فردوسی از میدانی به همین نام و تغییر نام میدان، بیش از هزار تن از شهروندان سراسر کشور با انتشار بیانیه ای به این اقدام نسنجیده و تفرقه برانگیز اعتراض کردند و نوشتند: «... ضمن محکوم کردن این حرکت غیر متعارف که مغایر با فرهنگ ملی میهنی و اسلامی ما ایرانیان بوده به منظور جلوگیری از باب شدن این گونه اعمال و تصمیم گیری ها که شائبه گرایشات قوم گرایانه از آنها استنباط می گردد خواستار بازگرداندن اسم و تندیس شاعر بزرگ ملی و میهنی کشورمان فردوسی به میدان خود در شهر سلماس می باشیم...»

21 تن از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی نیز از سراسر کشور از این تصمیم شهرداری سلماس انتقاد کردند و نوشتند: «...خواستار بررسی و بازنگری خردمندانه و آینده‌نگرانه‌ی این رخداد با رویکردِ مصلحت کلان کشور و ملاحظات امنیت ملی هستیم و از مسؤولان می خواهیم ترتیبی اتخاذ فرمایند تا نام و تندیس فردوسی به میدانی که سال‌هاست آن‌گونه شناخته شده، با احترام بازگردانده شود...»  

همچنین در بیان نامه ای که با امضای استاد ادیب برومند رئیس شورای مرکزی وهیئت رهبری جبهه ملی ایران منتشر شد در این اعتراض به این عمل آمده بود: «جبهه ملی ایران نهایت تنفر و انزجار خود را از این عمل قبیح و ضدملی که بر وفق مراد  تجزیه طلبان صورت پذیرفته، اظهار می دارد و اقدام شهرداری سلماس را شدیدا محکوم می نماید.»

خوشبختانه موج گسترده اعتراض شهروندان، فرهیختگان، دانشگاهیان، احزاب و گروه های وطن خواه باعث شد که رحمانی فضلی وزیر کشور با ابلاغی به استانداری آذربایجان غربی خواستار توجه به خواست ملت و بازگرداندن تندیس فروسی به میدان فردوسی شود.

سرانجام شهرداری سلماس به خواست ملت احترام گذاشت و با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: «... با توجه به اینکه این اقدام باعث تکدر خاطر برخی هموطنان ارجمند و نیز موجب سوءاستفاده اجانب و بدخواهان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گردیده ، با تدبیر و دستور استاندار محترم آذربایجان غربی ، تندیس این شاعر والامقام پس از اصلاح در اسرع وقت در محل قبلی خود نصب خواهد شد ...»

شهرداری سلماس علت این اقدام عجیب و نسنجیده خود را مصوبه ستاد گرامیداشت دهه فجر، به منظور تغییر نام این میدان از فردوسی به انقلاب اسلامی اعلام کرده بود.

نامه استادان به شهردار سلماس


نامه سرگشاده 21 استاد ادب فارسی به شهردار سلماس

بیست ‌و یک تن از استادان برجسته‌ زبان و ادب فارسی، شاهنامه‌پژوه و پژوهندگان تاریخ و فرهنگ ایران، طی نامه‌ای به شهردار شهر سلماس، به برداشتن نام و تندیس فردوسی از میدان فردوسی شهر سلماس اعتراض کردند.

به گزارش مهر، در این نامه که به امضای استادانی چون داریوش آشوری، عبدالمجید ارفعی، حسن انوری، محمد جعفری‌قنواتی، سعید حمیدیان، ابوالفضل خطیبی، اصغر دادبه، محمد دبیرسیاقی، تورج دریایی، جلیل دوستخواه، محمدتقی راشدمحصل، علی رواقی، نورالدین زرین‌کلک، روزبه زرین‌کوب، جلال ستاری، قدمعلی سرامی، میرجلال‌الدین کزازی، مهدی ماحوزی، جلال متینی، علیقلی محمودی‌بختیاری  و  اکبر نحوی رسیده، آمده است: 

بر پایه‌ خبرها،  در بیستم بهمن‌ماه، تندیس فرزانه‌ طوس از میدانی به همین نام در شهر سلماس برداشته  و  به جایی نامعلوم برده شده  و نام میدان «فردوسی» به میدان «انقلاب» دگرگون یافته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از آن رو که رخدادها و دگرگونی‌های مهم شهری در این سطح می‌بایست با آگاهی و دستور شما و شورای اسلامی شهر باشد، و با توجه به پیامدهای ناگوار منطقه‌ای و ملی، نکته‌هایی چند را به آگاهی می‌رسانیم، به امید آن‌که شنیده شود:

 

ادامه مطلب ...

زاون درگذشت


زاون قوکاسیان، کارگردان و منتقد سینما درگذشت.

 

ایران نامه- شاهین سپنتا: زوان قوکاسیان منتقد و کارگردان سینمای ایران، امروز یکم اسفند ماه 1393 پس مدتی درگیری با سرطان معده در سن 64 سالگی در خانه خود در اصفهان درگذشت.

تشکیل انجمن سینمای آزاد در اصفهان به سال 1351خورشیدی، تدریس در دانشکده سینمایی سوره در اصفهان، برپایی جشنواره فیلم کوتاه در اصفهان، سردبیری و نویسندگی فصلنامه فرهنگ و هنر، مدیر اجرایی نخستین و دومین جایزه ادبی اصفهان، و داوری جشنواره های جهانی فیلم در ایران، اتریش، ایتالیا و ارمنستان، دبیر هنری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات، و حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، بخش کوچکی از فعالیت های گسترده سینمایی زاون قوکاسیان بود.

او کارگردانی چند فیلم را نیز در کارنامه خود دارد که از آن میان می توان به فیلم سینمایی «همه فرزندان من» و چندین فیلم هشت میلی‌متری و آثار کوتاهی چون «در فلق»،«عروس کهن»،«عزای آینه»،«فصلی دیگر»، مستند «خاج شویان»، «موزه من جلفا» و «نقش خیال» نام برد.  

از این منتقد بزرگ سینما، کتاب هایی هم با موضوع نقد سینمایی برجای مانده که می‌توان به کتابی درباره فیلم «چشمه» آربی آوانسیان‌، و 20 کتاب درباره سینماگران چون بیضایی‌، کیمیایی‌، کیارستمی‌، فرمان‌آرا‌، سینایی‌، گلاب آدینه‌، رضا ارحام صدر‌، فاطمه معتمد آریا‌، مجید انتظامی‌ و کتابی با نام «بردی از یادم» درباره لورتا نوشین‌ اشاره کرد.

گفتنی است، در پنجمین همایش نکوداشت اصفهان در سال 1392 که به مناسبت یکم آذر روز اصفهان و با حضور اصفهان ‌پژوهان و دوستداران اصفهان برگذار شد، از یک عمر تلاش فرهنگی زاون قوکاسیان شهروند پرتلاش اصفهانی و عضو انجمن دوستداران اصفهان با تقدیم تندیس "دوستدار اصفهان" قدردانی شد.

 

محکومیت شهرداری سلماس


بیانیه ملی ایرانیان

در اعتراض به اقدام ضد ایرانی شهرداری سلماس

 

 

ایران نامه- شاهین سپنتا: اقدام نسنجیده، زشت و ضد ایرانی شهرداری سلماس در برچیدن تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ ایرانی از میدانی به همین نام در مرکز شهر سلماس، با اعتراض گسترده شهروندان ایرانی از سراسر کشور رو برو شد.

این توهین شهرداری سلماس به شاعر بزرگ ایرانی فردوسی توسی در حالی انجام می شود که همگام با ملت ایران،  در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه فردوسی گرامی داشته می شود. پیش تر نیز برخی نهادها در شهر مشهد اقدام به پاک کردن دیوارنگاره های شاهنامه کرده بودند که این اقدامات خبر از رخنه برخی عوامل ضد ایرانی و تفرقه افکن در نهادهای شهری در سطح کشور دارد.

به گزارش "وطن خواهان"، بیش از هزار تن از شهروندان ایرانی از سراسر ایران  و ایرانی تباران برون مرز از سراسر جهان در یک اقدام مشترک و هم صدا، اقدام توهین آمیز شهرداری شهر سلماس در استان آذربایجان غربی را در پایین کشیدن مجسمه فردوسی و تغغیر نام میدان فردوسی به میدان انقلاب محکوم کردند.  متن این بیانیه ملی و فهرست امضاکنندگان به شرح زیر است:

 

 

ادامه مطلب ...