ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ماهی قرمز و جشن جهانی نوروز


ماهی های قرمز نوروزی در کشورهای

ایران، افغانستان، هند، استرالیا، عراق و ترکمنستان

 

 

ایران نامه- شاهین سپنتا: چند سال است که دشمنان فرهنگ ایران از روی ناآگاهی و یا از روی عمد و با انگیزه کمرنگ کردن آیین های نوروزی به بهانه های مختلف با نمادهای نوروزی همچون حاجی فیروز، چهارشنبه سوری، سبزه و ماهی قرمز هفت سین به مخالفت می پردازند.

با همه دروغ پراکنی هایی که این عده معدود در سال های گذشته در رسانه های مختلف درباره ماهی قرمز کردند تا آن را از چشم مردم بیاندازند اما خوشبختانه طبق آمار منتشر شده طی چند سال گذشته، تولید انواع ماهی زینتی از جمله ماهی قرمز هر سال نسبت به سال قبل رشد داشته است.

افزون بر این امسال گزارش هایی از صادرات ۱۵۰ هزار قطعه ماهی قرمز از ایران به افغانستان و ترکمنستان به مناسبت نوروز 1394 منتشر شد  که نشان می دهد سنت گذاشتن ماهی قرمز بر سفره هفت سین در مناطق وسیعی از این دو کشور طرفداران زیادی دارد.

ماهی های قرمز در حقیقت سفیرهای فرهنگ ایران هستند که بر سفره نوروزی فارسی زبانان و برپادارندگان نوروز می نشینند.

 به گواهی گزارش های مردم شناسی از کشورهای هند و پاکستان، سنت گذاشتن ماهی قرمز بر سفره نوروزی  از سوی پارسیان این کشورها و دیگر باورمندان و دوستداران آیین های نوروزی نیز متداول است.

در بازارهای عراق ازجمله سوق الغزل (بازار غزل) در منطقه شورجه در مرکز پایتخت عراق نیز ساعاتی مانده به تحویل سال، حوضچه‌های شیشه‌ای و تشت‌های مسی و پلاستیکی که در آن ماهی‌های کوچک قرمز می‌چرخند در هر گوشه‌ای از بازار دیده می‌شد و تعداد زیادی از مردم در حال خرید ماهی قرمز هستند

در چند سال اخیر در عراق مرسوم شده ، بسیاری از خانواده ها در این روزها، ماهی قرمز را خریداری و در منزل نگهداری می‌کنند.

 

 

فروش ماهی قرمز در افغانستان به مناسبت نوروز 1394

 

  

ماهی قرمز در سفره نوروزی پارسیان (زرتشتیان) شهر حیدرآباد هندوستان



 

ماهی قرمز بر سفره نوروزی پارسیان استرالیا 



Festivities of Navroz begin with cleaning and decorating of homes. Jasmine and rose are flowers primarily used for decoration besides other symbolic objects of Navroz.

Parsees, on the other hand, visit the fire temple for thanksgiving prayers and offering sandalwood sticks to the fire. After the prayers, they greet each other ‘Sal Mubarak’ and exchange gifts.

It is a custom to lay down a table and place a copy of the Gathas, a lit lamp or candle, a shallow ceramic plate with sprouted wheat or beans, small bowl with a silver coin, flowers, painted eggs, sweets and rosewater, and a bowl of water containing goldfish in it. They all signify prosperity, wealth, colour, productivity, sweetness and happiness.

 

ماهی قرمز در سفره نوروزی ازبکستان 

 

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های متداول

درباره ماهی قرمز سفره هفت سین 

نظرات 3 + ارسال نظر

با ادای احترام، عرض کنم که این حرف‌های شما درباره‌ی ماهی قرمز آن دیگر مقاله‌‌ی شما «مهمان آسمانی» آغشته به مغلطه است... مغلطه‌های شما و هم‌نظران شما را در مقاله‌ی مفصلی با هنوان «نوروز ماهی قرمز نمی‌خواهد» مورد بررسی و نقد قرار داده ام که می‌توانید در برگه‌ام در آکادمیا مطالعه کنید.

جناب آقای مهرداد مهربان
با شاد باش نوروز
هنگامی که کامنت شما را زیر مطلبی در وبلاگم دیدم که نوشته بودید به نقد دیدگاه های من پرداخته اید و گویا قرار است برخی از مغلطه های موجود در مطالب مرا آشکار سازید و لینک آکادمی را نیز در زیرش گذاشته بودید، خیلی خوشحال شدم چون فکر کردم که به راستی با یک نقد عالمانه و آکادمیک روبرو خواهم شد و نواقص مطالبم بر من آشکار می شود ولی وقتی به مطلبتان مراجعه کردم چیزی دیگری یافتم.
در یادداشت خود بارها نام مرا همراه با تمسخر و توهین برده اید و با گوشه و کنایه عناوینی مثل پیامبر و رییس جمهور و ... را برای من به کار برده اید.
من را متهم به مغلطه کرده اید اما یادداشت خودتان از مغلطه لبریز است.
در یک مغلطه مفهوم کنایی "سفیرفرهنگی" را به رییس جمور پیوند می دهید و در جای دیگر که من با اشاره به برج حوت و صور فلکی، ماهی یا حوت را مهمان آسمانی می نامم که منظور مهمان کیهانی یا فلکی هست شما باز در مغلطه ای آشکار این واژه آسمانی را به اهورا مزدا و زردشت ربط می دهید.
در جایی لینکی می گذارید که نشان دهید ماهی ها بیماری زا هستند در حالی که در همان خبر گفته شده ماهی ها هیچ بیماری زایی ندارند و قبلا من عین نظر جامعه دامپزشکان را در این مورد در مطلب خود گذاشته بودم اما شما عمدا آن را نادیده گرفته اید.
در یک مغلطه دیگر مدام تکرار می کنید که در ایران باستان از ماهی قرمز نام برده نشده اما توضیح نمی دهید که منظور شما از ایران باستان کدام محدوده تاریخی است و حتی یادتان می رود که در هیچ متنی از ایران باستان حتی از حاجی فیروز و سفره هفت سین و چارشنبه سوری و سیزده به در نیز آنگونه که ما امروز می شناسیم نام برده نشده.
خود را مدافع حقوق حیوانات می دانید اما بجز مخالفت با نهادن ماهی قرمز بر هفت سین در مطلب شما هیچ نکته ای درباره نگهداری درست از ماهی قرمز دیده نمی شود یعنی بدون داشتن پشتوانه علمی و عملی در جهت مسایل زیست محیطی صرف بیان مخالفت خود بدون پشتوانه علمی را گام برداشتن در جهت حقوق حیوانات می دانید.
برای من که بیش از دو دهه هم در سازمان های زیست محیطی فعال بوده ام هم بنیان گذار انجمن حمایت از حیوانات در اصفهان هستم و هم از سال 75 به طور مستمر درحوزه جشن ها فعالیت می کنم و سه سال دبیر بخش جشن های ملی بنیاد جهانی پاسارگاد بوده ام ، مطالب شما تکراری و پر از اشتباهات فاحش و بد فهمی از فلسفه جشن هاست و پاسخ گویی به همه شبهات را کاری بیهوده و وقت گیر می دانم چون این پاسخ ها قبلا بارها داده شده و به نظرم هدف شما از نوشتن این مطلب نه دفاع از ماهی ها بلکه به ریشخند گرفتن من بوده .
قطعا کسی که در یک یادداشت خود بارها دیگری را به باد توهین و تمسخر می گیرد یعنی به روش بازی با کلمات و خشونت زبانی به دیگری حمله می کند و حقوق هم نوع را رعایت نمی کند نمی تواند ادعا کند که حامی حقوق حیوانات است و در ضمن روشن می شود این که من عرض کرده بودم هدف این افراد دشمنی با فرهنگ ایران است نه به راستی دفاع از حقوق جانوران در اینجا آشکار تر می شود.
با این همه اگر به راستی دلتان برای این موجودات بیچاره می سوزد خواهش می کنم به جای توهین به دیگران آن مطالبی را که من برای نگهداری از ماهیان قرمز در همان وبلاگ خودم گذاشته ام کپی کنید و به دست دیگر هوطنان برسانید.

عماد الدین منصف 28 اسفند 1393 ساعت 09:42 ب.ظ http://www.shahreza.info

سلام حفظ هویت وفرهنگ ومیراث فرهنگی اصلی است که هر انسانی که در زادگاه خود زاییده شده بران استوار باشد. بایست به مام خود و به هرآنچه داریم عشق بورزیم وانها را از گزند طوفان های زمانه به وراثمان هدیه دهیم

درود و سپاس

سفیر فرهنگی و آسمانی 29 اردیبهشت 1394 ساعت 03:23 ق.ظ

مقاله مهربان خیلی شیوا و مستدل بود . خوب ریده به حالت

بله جالب و خواندنی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد