ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

هشدار درباره روند سد سازی در ایران

دوستداران میراث طبیعی و فرهنگی ایران خواستار شدند:  

بازنگری در روند سدسازی در کشور

چهارمین همایش علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع ایران با عنوان « چالش‌های صنعت سدسازی با تاکید بر اثرات متقابل آن بر بخش منابع طبیعی »، با صدور بیانیه مهمی درباره بررسی تاثیرات منفی روند فعلی سد سازی در ایران، به کار خود پایان داد. در بیان نامه پایانی این همایش که با امضای شماری از دوستداران میراث طبیعی و فرهنگی و سازمان های غیردولتی منتشر شد، امضاکنندگان با اشاره به اثرات منفی سدسازی بی مطالعه ، خواستار بازنگری در روند سد سازی کشور شدند و تاکید کردند: رده 132 به عنوان جایگاه ایران در زمینه حفاظت از محیط زیست نشان می دهد که کشور عزیز ما  از 90 درصد کشورهای جهان در این زمینه عقب تر است و ما از بابت بی توجهی به محیط زیست، جزء تخریب یافته ترین کشورهای جهان به شمار می رویم.

ادامه مطلب ...

درخواست ایجاد وزارت میراث فرهنگی

برخورد دوگانه نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد رحیم مشاعی

شماری از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به طرح مجلس برای جدا کردن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نهاد ریاست جمهوری و پیوستن آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض نمودند. در حالی که امروز یکشنبه 24 شهریورماه ، یک فوریت "طرح انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گرشگری از ریاست جمهوری و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی  رسید، شماری از دوستداران میراث فرهنگی با صدور بیانیه ای طرح مذکور را « عقب گردی مشهود » خواندند و با اشاره به انتقاداتی که در گذشته و حال نسبت به عملکرد سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری وارد است، تاکید کرده اند: « این طرح در صورت تصویب شدن، در بهترین حالت خود نه ‌تنها در کوتاه‌مدت یکی از مهم‌ترین سازمان‌های کشور را به رکود می‌کشاند بلکه هیچ آینده‌ روشنی را هم پیش رو نمی‌نمایاند و به نظر می‌رسد بر پایه‌ این طرح نه‌چندان سنجیده، اندک کارایی آن سازمان در انجام وظایفش هم به بن‌بست کشیده شود ».

ادامه مطلب ...

به مناسبت گشایش کمیته نجات پاسارگاد

پاسداشت میراث ملی

با بیداری فرهنگی تا نوزایی فرهنگی

این روزها چهارمین سالگشت آغاز به کار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد را در حالی گرامی می داریم که تاثیرات مثبت و درخشان این حرکت فرهنگی برکسی پوشیده نیست. حرکتی که از مخالفت منطقی وعلمی با آبگیری سد سیوند آغاز شد و در بستر جنبش بیداری فرهنگی ، رفته رفته دامنه اثرات آن در بسیاری از زمینه های مرتبط با میراث فرهنگی و طبیعی ایران زمین گسترش یافت و تاثیرات مثبت آن نمایان شد و امروز با تحقق یافتن نتایج بسیاری از هشدارهای کارشناسی اش ، نزد همگان اعتباری روز افزون یافته است. یکی از دلایل موفقیت این حرکت فرهنگی ، شکل گیری آن در یک مقطع زمانی مناسب و بهره گیری درست از توانمندی های کارشناسان ، صاحب نظران، هنرمندان و رسانه های گروهی و ایفای نقش مطلوب در هماهنگی بین آن ها در راه آگاهی رسانی برای پاسداشت میراث ملی ایرانیان بوده است.

ادامه مطلب ...

آغاز به کار زیستا

زیستا

به جمع رسانه های سبز پیوست

زیستا ، پایگاه آگاهی رسانی محیط زیست ایران، به کوشش گروهی از دوستداران محیط زیست و پشتیبانی شماری از سازمان های غیردولتی دوستدار محیط زیست آغاز به کار نمود. زیستا با هدف آگاهی رسانی و پوشش خبری رویدادهای محیط زیست و میراث طبیعی به ویژه محیط زیست ایران و با  آرمان " تلاش برای دهکده جهانی سبز" کار خود را آغاز نموده است. دوستداران محیط زیست از این پس می توانند اخبار « زیستا » را در نشانی www.greennews.ir پیگیری نمایند . این پایگاه خبری دارای بخش هایی همچون اخبار کشور، اخبار ویژه، اخبار بین المللی، گرمایش جهانی، مقالات و  تصاویر می باشد.

ادامه مطلب ...

پیشنهاد دکتر آزادی برای جشن های ملی

سرودها و رقص هایی برای جشن های میهنی

  سرایندگان سرودها و آهنگ سازان و خواننندگان ، آهنگ ها بسازند و بخوانند تا جوانان ایرانی به هنگام جشن های میهنی سرودها و آهنگ هایی برای خواندن و جنبیدن داشته باشند. دکتر زرتشت آزادی، در تازه ترین شماره ( 149) از فصلنامه « چهره نما » که در کالیفرنیا منتشر می شود، ضمن ارائه « چند نوسازی و بهسازی »، با بیان این مطلب بر نیاز به سرودهایی برای جشن های میهنی مانند سرود مهرگان، سرود سده ، سرود نوروز و جز آن تاکید نمود و افزود: در بستگی با جشن ها و سرودها، چیز دیگری که ما نیاز داریم رقص است. آیا هنرمندان ایرانی می توانند رقصی برای نوروز، رقصی برای سیزده به در ، رقصی برای مهرگان، رقصی برای دیگان، رقصی برای سده و... بسازند؟ این ها همه چیزهای ارزنده و بایسته ای هستند که با آن ها می توانیم هم جوانانمان را شاد و خوش نگاه بداریم و هم از حل شدن آن ها در فرهنگ های دیگر جهان پیشگیری کنیم و هم فرهنگ سرفراز ایران زمین را پایدار سازیم.

ادامه مطلب ...

گزارش کمیته نجات پاسارگاد

گزارش کمیته بین المللی نجات پاسارگاد از

جنبش بیداری فرهنگی ایرانیان

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد ، در آستانه هشتم شهریورماه ( 29 آگوست) و به مناسبت چهارمین سالگشت شروع فعالیتش ، با انتشار بیان نامه ای به تشریح مجموعه فعالیت های انجام شده در این کمیته با عنوان جنبش بیداری فرهنگی و تلاش برای به روز کردن فرهنگ خردمدار ایران پرداخت.

در بخش نخست این گزارش با اشاره به انگیزه شکل گیری این کمیته در چهار سال پیش آمده است : چهارمین سالگشت تأسیس کمیته بین المللی نجات پاسارگاد است، کمیته ای که اولین ندای اعتراض سراسری در برابر آبگیری سد سیوند را در جهان منعکس کرد و آغازگر جنبشی گسترده شد برای حفظ و نجات میراث های فرهنگی، ملی و بشری ایران زمین.

ادامه مطلب ...

شهریورگان

جشن شهریورگان

یادآور نبرد کیومرث با اهریمن وآغاز شهریاری بشر بر روی زمین

شاهین سپنتا

شهریور ، در اوستا « خشَثرَ وَیریَه » و در پهلوی « شَهرِوَر » و در فارسی « شَهریوَر » یا « شَهریَر » به معنای « شهریاری دلخواه » یا شهریاری آرمانی » یا « توانایی مینُوی آرمانی یا آرمان شهر » ، در گاهان یکی از فروزه های «مزدا اهوره » و در اوستای نو نام یکی از امشاسپندان که در جهان مینوی نماد شهریاری و فّر و فرمان روایی اهورا مزدا و در جهان استومند نگاهبان فلز ها و پاسدار فَر و پیروزی شهریاران دادگر و یاور بینوایان و دستگیر مستمندان است و او را مینوی مهربانی و جوانمردی خوانده اند ( اوستا ، دوستخواه ، ص 1015 ). در گاهشماری ایرانی ، ششمین ماه سال و چهارمین روز از هر ماه شهریور نام دارد ، از این روی نیاکان ما در روز شهریور از شهریور ماه ، جشن شهریورگان را برگزار می نمودند. بر بنیان بندهش گل شاه اسپَرغَم ( ریحان ) ویژه شهریور است (بندهش - مهرداد بهار، ص ٨٨ ).نگارنده ، برای آگاهی بیشتر از ریشه های استوره ای و تاریخی این جشن کهن و  آیین های دیرینه ی آن که با گذر زمان به فراموشی رفته اند ، در آغاز نگاهی به کتاب بندهش ( / زند آگاهی ) دارد:

ادامه مطلب ...

پژوهشی از دکتر تورج پارسی درباره ارگان

ارگان یا آریاگان یا ارجان چهارمین شهر بزرگ پارس 

دکتر تورج پارسی ارگان یا آریاگان چهارمین شهر بزرگ پارس است که شوربختانه کاوش پى گیر باستان شناسی در آن صورت نگرفته است. دکتر تورج پارسی با نگارش این مطلب در نوشتاری با همین عنوان به بررسی ویژگی های فرهنگی ، تاریخی و باستانی شهر ارگان پرداخته اند که اکنون پس از برگزاری همایش "شهر تاریخی- اسلامی ارجان ( بهبهان )" ، از نظرتان خواهد گذشت: این قلم در مقاله ( از غارت تا تخریب ) نوشت : بشر، در راستای زندگی پر فراز و نشیب خود بر روی زمین، آثار و یادمان هایی  بر جای گذاشته است که با بررسی آنها و در نظر گرفتن زمان و مکان ساختن شان می توان نوسان های پیشرفت و پس رفت او را مشخص نمود . با این حساب هر قطعه سنگی، سفالی،  ویرانه ی کاخ و ساختمانی،  و یا تپه خاموش و فراموش شده و دور افتاده ای، برگی از تاریخ زیست انسان است که باید با اعتبار به آن نگریست چرا که در آن محصول رنج و مرارت پیشینیان نهفته است. به گفته ی اکتاویو پاز، جهان «خوشه ای از نشانه هاست.» بخشی از این یادمان ها ی گمشده هم چنان در شکم زمین مادر  سرگردانند تا دستی آشنا و مسئول آنها را به دیگر صفحات تاریخ بیفزاید و مارا به درازا ی کهن کرداری انسان در عرصه ی هستی آشناتر سازد .به گفته ی شاعر، اگر آشنا به راز و رمز کار باشیم بی گمان در دل هر ذره   آفتابی  نهفته خواهیم دید.

ادامه مطلب ...