ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

یادبود استاد پورصفا


استاد پورصفا نقاش نامدار اصفهانی درگذشت

پورصفا (آبرنگ) اثر استاد نادر مهذب نیا

ایران نامه: استاد عباسعلی پورصفا، نقاش نامدار اصفهان  10 خردادماه 94 در سن 94 سالگی به علت عارضه ریوی ناشی از کهولت در بیمارستان کاشانی اصفهان درگذشت. پیکر این هنرمند اصفهانی سه شنبه 12 خردادماه ساعت 8 و نیم بامداد از روبروی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان تشییع و در قطعه نام آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده می شود. 

عباسعلی پورصفا در سال 1300 خورشیدی در اصفهان دیده به گیتی گشود. وی دوره دبستان و دبیرستان را در مدرسه علمیه گذراند و در سال 1316 خورشیدی به هنرستان صنعتی رفت. 

در سال 1318 «هنرستان هنرهای زیبا» از «هنرستان صنعتی» تفکیک شد، و در هنرستان تازه گشایش یافته هنرهای زیبا، رشته های مینیاتور، استیل قلمزنی، زری بافی، کاشیکاری، منبت کاری، مینا کاری ، قالی بافی، نقاشی و طبیعت سازی به سرپرستی مرحوم استاد عیسی بهادری تدریس می شد

عباسعلی پورصفا در هنرستان هنرهای زیبا در رشته نقاشی و طبیعت سازی درس به تحصیل مشغول شد. نخستین استادش، «عیسی بهادری» بود و پس از ایشان «محمد معیدی» دورنماسازی با رنگ و روغن را از روی مدل به پورصفا تعلیم داد. پورصفا صورت سازی را بدون تعلیم آموخت

استاد پورصفا با مرحوم ابوعطا و استاد رستم شیرازی و بزرگان دیگری هم دوره بوده است. او پس از به پایان رساندن دوره هنرستان به دانشگاه تهران رفت و در رشته نقاشی مشغول به تحصیل شد اما به علت اصرار آقای بهادری و پدر و مادرش قبل از پایان دوره دانشگاه به اصفهان بازگشت و در سال 1322 به سمت استاد هنرستان هنرهای زیبا استخدام شد.

استاد پورصفا دارای نشان درجه یک هنری است. او تابلوهای ابنیه در نقاشی ایران و نیز نقش چهره را به صورت نقطه چین برای بافت فرش پایه گذاری کرده است و در طول 31 سال، هنرجویان بسیاری پرورش داده و در ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته است. آثار بسیاری از او به سبک واقع گرا و بناهای تاریخی در موزه های داخلی و خارجی نگهداری می شود.

پورصفا بیش از 40 سال به خلق آثار ارزشمند نقاشی در سبک های مختلف طراحی، سیاه قلم، پاستل، آبرنگ، رنگ روغن، و صورت سازی پرداخت.

استاد عباسعلی پورصفا در سال 1391 خورشیدی « تندیس دوستدار اصفهان» را به مناسبت روز اصفهان، یکم آذرماه، و به پاس یک عمر تلاش و کوشش در راه پاسداشت هنر نصف جهان از انجمن دوستداران اصفهان دریافت نمود.

استاد پورصفا در مراسم روز اصفهان، یکم آذر 1391. عکس: لیلا آقایی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد