ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

فریدون جنیدی به تخریب بنیاد فردوسی اعتراض کرد

 

اعتراض فریدون جنیدی به تخریب بنیاد دردست ساخت فردوسی

شهرداری اصفهان حق نداشته جایی را که وقف بوده و مشمول قوانین وقف است، تخریب کند. دکتر فریدون جنیدی با بیان این مطلب، در اعتراض به تخریب بنیاد در دست ساخت فردوسی اصفهان گفت: اصفهان هنوز پایتخت فرهنگی بودن خودش را حفظ کرده است. در واقع، چنین کاخی در دنیا برای فردوسی ساخته نشده است؛ اما می ‌آیند آن را تخریب می ‌کنند. این شاهنامه‌پژوه در ادامه گفت و گو با ایسنا افزود: شهرداری اصفهان در ازای زمین‌هایی که از جناب کاروان‌پور گرفته است، تعهد داده که موزه‌ای را برای فردوسی راه‌اندازی کند؛ اما نه تنها این ‌کار را نکرده؛ بلکه اقدام به تخریب بنای بنیاد هم کرده است. جنیدی ادامه داد: البته واقف بنیاد جناب کاروان‌پور به دادگستری اصفهان شکایت کرده و جلو تخریب بنا گرفته شده؛ اما مقدار زیادی آسیب وارد آمده است .مصحح شاهنامه فردوسی در پایان تصریح کرد: آن‌چه مهم است، گنجینه‌ عظیمی است که کاروان‌پور آن را در طول سال‌ها فراهم آورده است. اگر بنای این موزه ساخته نشود، این گنجینه‌ عظیم هم از دست می رود.

کتاب شناخت: ۵) راهنمای نگهداری از اشیاء صدفی

 

راهنمای حفاظت و نگهداری از صدف ها و اشیاء صدفی

کتاب راهنمای حفاظت و نگهداری از صدف ها و اشیاء صدفی نوشته مهدی رازانی پژوهشگر جوان و دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی دانشگاه هنر اصفهان از سوی انتشارات علمی آبزیان منتشر شد. مهدی رازانی در پیشگفتار، این کتاب را به عنوان مقدمه ای برای جستجو و مطالعه بیشتر موزه داران، مرمت گران و باستان شناسان و آن هایی که صدف ها و اشیاء صدفی را جمع آوری می کنند، دانسته و درباره اهمیت موضوعی که وی برای نخستین بار به آن پرداخته، نوشته است: حفاظت و مرمت آثار فرهنگی، تاریخی و همچنین میراث طبیعی امروزه به عرصه های نو و کاملا تخصصی گام نهاده است. حفاظت و مرمت اشیاء مرتبط با دریا، چه آنهایی که مرتبط با طبیعت دریا هستند و چه آنهایی که توسط انسان ساخته شده و از محیط های دریایی به دست می آیند، امروزه به عنوان زمینه های جدید مطالعات دانش حفاظت و مرمت شناخته شده اند.

ادامه مطلب ...

آخرین وضعیت بنای در دست ساخت بنیاد فردوسی

 

بنیان گذار بنیاد فردوسی اصفهان:

در صورت جلوگیری از تخریب،

 کار ساخت بنیاد فردوسی را به پایان خواهم رساند

در پی انتشار خبر تخریب بنای در دست ساخت بنیاد فردوسی اصفهان و اعتراض گسترده سخنرانان و دوستداران فردوسی در همایش بزرگداشت روز فردوسی در دانشگاه اصفهان و همایش خانه کارگر، محمد علی کاروان پور در خصوص آخرین وضعیت بنای در دست ساخت بنیاد فردوسی گفت: پس از شکایتی که در این مورد به عمل آمد آقای موسوی معاون دادستان اصفهان پرونده را به شعبه 3 بازپرسی حقوقی ارجاع دادند و در حال حاضر هرگونه عملیات تخریبی توقیف شده است و امیدواریم که در جلسه دادگاه عاملان این تخریب در شهرداری اصفهان و شهرداری منطقه چهار، پاسخ گوی تخلفات خود باشند و خسارات وارده  به خاطر نیمه کاره رها کردن کار ساختمان برای چند سال و خسارت ناشی از تخریب را جبران کنند و من و خانواده ام هم اعلام کرده ایم که در صورت جلوگیری از تخریب، با هزینه شخصی کار ساخت بنای بنیاد فردوسی را به پایان خواهیم رساند.

ادامه مطلب ...

زندگی نامه و آثار دکتر امین ریاحی

 

دکتر محمد امین ریاحی درگذشت

دکتر محمدامین ریاحی ( 1388- 1302 ) ، ایران شناس و استاد سخن سنج زبان و ادب فارسی در پی بیماری قلبی در سن 86 سالگی درگذشت. وی در سال 1302 خورشیدی در شهر خوی دیده به گیتی گشود. پس از گذراندن دوران دبستان و دبیرستان در زادگاهش، در جوانی به تهران رفت و از دانش استادانی چون بهار، فروزانفر و مجتبی مینوی بهره مند شد و پس از دریافت درجه دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، سال ها  به آموزش و پژوهش پرداخت. از دکتر امین ریاحی پژوهش های ارزشمندی همچون: داستانی به نام کتاب درسی، نفوذ زبان و ادبیات فارسی در قلمرو عثمانی، گزیده مرصادالعباد، گلگشت در شعر و اندیشه حافظ، تاریخ خوی، سرچشمه های فردوسی شناسی، کسایی مروزی و زندگی و اندیشه و شعر او، جهان نامه (تصحیح)، مفتاح المعاملات (تصحیح)، رتبه الحیات (تصحیح)، عالم آرای نادری (تصحیح)، نزهة المجالس (تصحیح)، مرصاد العباد نجم الدین رازی ( تصحیح ) ، مجموعه 50 مقاله تاریخی و ادبی، تاریخ روابط سیاسی ایران و عثمانی، به یادگار مانده است.

ادامه مطلب ...

فریدون جنیدی و انتشار شاهنامه فردوسی

 

انتشارشاهنامه فردوسی با نگرش فریدون جنیدی

شاهنامه فردوسی با نگرش استاد فریدون جنیدی منتشر شد. این مجموعه‌ پنج ‌جلدی به‌همراه یک جلد پیش‌گفتار حاصل تلاش 30ساله‌ فریدون جنیدى در خوانش « شاهنامه » فردوسى است. به گزارش پایگاه آگاهی رسانی بنیاد نیشابور به نقل از ایبنا، جنیدی در این مجموعه به بیت‌هاى افزوده‌شده به « شاهنامه » مى‌پردازد و با آوردن سند، نظراتش را توضیح مى‌دهد. وی درباره اهمیت این تصحیح می گوید: تصحیحی که من از شاهنامه صورت دادم در 6 جلد تهیه شده که یک جلد آن پیشگفتار است و در آن تمام مباحث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، پزشکی، نجوم و سایر مسائلی که در شاهنامه مطرح شده را ارائه کرده‌ام.

ادامه مطلب ...

دشت لاله ها خالی تر از همیشه !

 

اشک لاله های واژگون را هم در آورده ایم

اگر این روزها دیداری از دشت لاله های واژگون در نزدیکی شهرکرد داشته باشید با چشم انداز اندوهناکِ تُنک شدن دشت و کم شدن شمار لاله های واژگون نسبت به سال های پیش رو به رو خواهید شد. گویا این لاله های زیبا و سر به زیر که زاده این خاک پاک هستند از بی مهری های فراوانی که با آن ها می شود دلگیر و ناخشنودند و دیگر نمی خواهند کسی را به دیدار روی گل خود دلشاد کنند. لاله واژگون یا " گل اَشک" با نام علمی Fritillaria imperialis   ، را از میانه فروردین ماه تا روزهای پایانی اردیبهشت ماه می توان در  دشت لاله های واژگون در منطقه کوهرنگ در نزدیکی شهرکرد تماشا کرد.

ادامه مطلب ...

تخریب بنیاد فردوسی اصفهان

 

تخریب بنیاد فردوسی اصفهان در آستانه روز بزرگداشت فردوسی

در آستانه 25 اردی بهشت ماه روز بزرگداشت فردوسی، بنای در دست ساخت بنیاد فرهنگی فردوسی اصفهان با همکاری « پرهام » شهردار ناحیه چهار اصفهان، « سقائیان نژاد » شهردار اصفهان و « خیام باشی » مدیریت پروژه پارک طبیعی شرق اصفهان تخریب شد. بنیاد فرهنگی فردوسی اصفهان، بنیادی موقوفه است که توسط  « محمد علی کاروان پور» یکی از نیک اندیشان شهر اصفهان به استناد وقف نامه ای به تاریخ 14/ 2 / 66 وقف شده است و چهره های شناخته شده فرهنگی اصفهان همچون استاد محمد مهریار، زنده یاد رضا ارحام صدر، استاد عباسعلی پورصفا و حسام الدین نبوی نژاد ( وکیل دادگستری ) از اعضای هیات امنای آن هستند. زمینه فعالیت های این بنیاد، فرهنگی و علمی است و می کوشد تا با ایجاد موزه آثارهنری اهدایی از سوی واقف، کتابخانه، آمفی تئاتر و سالن گردهمایی، بستری مناسب را برای فعالیت های علمی و فرهنگی ایران پژوهان و دوستداران فردوسی و شاهنامه فراهم آورد.

ادامه مطلب ...

کتاب شناخت: ۴) شاه دژ اصفهان

شاه دژ اصفهان

کتاب « شاه دژ اصفهان » نوشته « دکتر کارو اوئن میناسیان » با گزارش و ویرایش حشمت اله انتخابی از سوی انتشارات نقش مانا در 236 صفحه همراه با تصاویر و نقشه هایی جدید از شاه دژ منتشر شد. حشمت اله انتخابی که در سال 1371خورشیدی کار ویرایش کتاب « شاه دز کجاست؟ » اثر استاد محمد مهریار را برعهده گرفته بود، با همکاری همکارانش حسن حکیمیان، فضل اله قنادی و مرتضی پورموسی کار ترجمه کتاب « شاه دژ اصفهان » نوشته دکتر کارو اوئن میناسیان را نیز از انگلیسی به فارسی برعهده داشته و ضمن وفاداری به متن اصلی، با افزودن پی نوشت های دقیق، گزیده ای از « الکامل فی التاریخ » نوشته « ابن اثیر » درباره اسماعیلیان و شاه دژ، عکس های رنگی و جدیدی که خود تهیه کرده و همچنین تصویرهای هوایی و ماهواره ای از فراز کوه صفه، بر غنای این کتاب افزوده است.

ادامه مطلب ...

تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

اتحادیه انجمن­های علمی دانشجویان باستان­شناسی دانشگاه های کشور با انتشار بیان نامه ای به ادامه تخریب میراث فرهنگی در خوزستان و ناتوانی مدیریت میراث فرهنگی در استان خوزستان اعتراض نمود. در این بیانیه آمده است: هم میهنان عزیز! در ادامه تخریب و سوءمدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان خوزستان، اخیراً علاوه بر نابودی و تخریب تأسف­بار شماری دیگر از محوطه­ها و یادمان­های تاریخی و ذخایر و مواریثِ فرهنگی و معنوی کشورمان، تخلفات و نقض آشکار ضوابط میراث فرهنگی توسط مدیریت میراث فرهنگی این استان منجر به وارد آمدن آسیب­های جبران­ناپذیری شده است. نگرانیم که استمرار این روند علاوه بر تخریب چهرة فرهنگ و تاریخ و معنویت کشور منجر به خدشه­دار شدن اعتماد عمومی نسبت به مدیریتِ کلان میراث فرهنگی کشور گردد. اتحادیة انجمن­های علمی دانشجویان باستان­شناسی دانشگاه های کشور ضمن یادآوری این نکته به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و لزوم پاسخگو بودن ایشان، خواستار توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی (خصوصاً نمایندگان محترم استان خوزستان) برای رسیدگی به موارد ذیل است:

ادامه مطلب ...