ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

درخواست ثبت منشور کورش

درخواست بنیاد میراث پاسارگاد از وزیر فرهنگ بریتانیا  :

ثبت منشور کورش در حافظه میراث جهانی

در آستانه روز 29 اکتبر که به عنوان روز کورش بزرگ در ایران و سراسر جهان گرامی داشته می شود و از سوی دوستداران فرهنگ ایران به عنوان « روز ملی ایران » نام گرفته است، بنیاد میراث پاسارگاد در نامه ای به آقای " آندرو موری برن هایم " وزیر فرهنگ، رسانه ها و امور ورزش دولت بریتانیا از وی خواستار شده است که منشور حقوق بشر کورش بزرگ که در موزه بریتانیا نگهداری می شود ، به عنوان یک اثر جاودانه تاریخی که متعلق به همه ملت هاست ، در "حافظه میراث جهانی" ثبت شود. متن این نامه را که به امضای آقای دکتر محمدعلی دادخواه مسئول امور حقوقی بنیاد میراث پاسارگاد و رییس کانون وکلای حقوق بشر و همچنین خانم شکوه میرزادگی موسس و مسئول امور اجرایی بنیاد میراث پاسارگاد رسیده است و رونوشت آن برای آقایان "رابرت نیل مک گروگر" رییس موزه بریتانیا و دکتر عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر فرستاده شده است ، در ادامه خواهید خواند:  

شما، به عنوان بالاترین مقام دولت انگلستان در زمینه نگاهداری و نگاهبانی از آثار فرهنگی، در میان گنجیه های بشری موجود در کشور خود ، از منشوری کهن نگاهداری می کنید که اگرچه از نظر تاریخی متعلق به سرزمین و ملت ایران بوده و از نظر اصول و قوانین موجود متعلق به کشور شماست اما در واقعیت بخشی از میراث کل بشریت محسوب می شود. طبعاً، با آگاهی و درگیری عملی به کار نگاهداری و نگاهبانی از آن مشغولید.

اگرچه این اثر نادر جهانی، که منشور کورش بزرگ و اولین اعلامیه حقوق بشر خوانده می شود، به دلیل محتوای آن، یکی از بی بدیل ترین اسناد تاریخی تمدن بشر است اکنون در موزه بریتانیا به خوبی نگاهداری می شود اما نقل و انتقال های گهگاهی آن که می توانند به برخی ملاحظات سیاسی در ارتباط باشند، ممکن است آن را در معرض خطر نابودی قرار دهد.

 با توجه به آنچه آمد، بی بدیل بودن این اثر از یکسو و خطراتی که ممکن است برای آن پیش آید، از سوی دیگر، ضرورت ثبت آن در «حافظه میراث جهانی» را به شدت مطرح می کند. یقیناً خود جنابعالی، که از علاقمندان به میراث های تاریخی و فرهنگی جهانی هستید،  اطلاع دارید که، بر اساس پیش بینی های مندرج در بنیادنامه «حافظه میراث جهانی» که 15 سال پیش از سوی یونسکو تنظیم و اعلام شده، این «گل نوشته» قابلیت ثبت در حافظه میراث جهانی را دارد.

 عالیجناب، ما، به عنوان نهادی غیر سیاسی و داوطلبانه، که عاشقانه در راه حفظ و نجات محوطه ها و آثار باستانی ایران کهن می کوشیم، از شما تقاضا داریم که، به خاطر  مالکیت قانونی کشورتان بر منشور کورش بزرگ، پرونده  این اثر گرانبهای بشری را که پیشاهنگ اندیشه صلح طلبی، عدم خشونت، آزادی مذاهب و ممنوعیت برده داری و بیگاری است، برای ثبت در حافظه میراث جهانی به یونسکو بفرستید تا پیش بینی های لازم برای جاودانه کردن این اثر و محتوای آن به عمل آید. با سپاس از اقدامی که خواهید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد