ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پس از 76 سال فعالیت فرهنگی پر افتخار:


هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به اداره ارشاد تغییرکاربری می یابد

هنرنیوز- مریم اطیابی: هنرستان هنرهای زیبای اصفهان اثر ثبت ملی و یکی از مراکز مهم آموزش هنر در اصفهان به اداره ارشاد واگذار می‌شود تا هویتش را به عنوان یک شاخصه فرهنگی، تاریخی و هنری به شاکله‌ای اداری تغییر دهد. هنرستان هنرهای زیبا اصفهان مربوط به دوره پهلوی واقع در خیابان مطهری، حد فاصل خیابان شمس آبادی و پل آذر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۵۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است به گفته‌ی فعالان میراث فرهنگی اصفهان قرار است این مرکز مهم هنری ثبت ملی شده تغییر کاربری داده و به اداره ارشاد اصفهان تبدیل شود. این درحالی است که هنرجویان این دبیرستان در اعتراض به این تغییر کاربری، مسیر این دبیرستان تا پل خواجو را راهپیمایی کردند این هنرستان که نمادی ارزشمند از مراکز آموزش هنر و مرکزی مهم در پرورش هنرهای صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود استادان برجسته‌ای چون مهدی‌پور نقشبند در رشته زری‌بافی، احمد صنیعی آباده‌ای در رشته منبت‌کاری، امیر هوشنگ جزی‌زاده در رشته نقاشی قالی، حسین کاشی‌تراش در رشته کاشی‌سازی، محمد گلریز خاتمی در رشته خاتم‌سازی، ابراهیم زرقونی در رشته میناسازی، جواد رستم شیرازی در رشته مینیاتور و تذهیب، غلامعلی صفدر زاده حقیقی در رشته قالی بافی را در دل خود جای داده است. همچنین استاد فرشچیان از دانش آموختگان این هنرستان بوده است

  

هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به دلیل شأن مکانی‌اش خود خاطره است. این خاطره و ده‌ها خاطره دیگر هویت و فضای این هنرستان را تشکیل می‌دهند. و با تبدیل این ساختمان به یک مرکز اداری فقط هنرجویان آواره نشده و به دیگر هنرستان ها گسیل داده نمی‌شوند، بلکه شأنیت مکانی، فرهنگی، تاریخی این اثر ثبت ملی که بزرگان هنر این مملکت را در خود پرورش داده و یا آمکان ارائه اطلاعات آنان را به هنرجویان فراهم آورده ازبین می‌رود

این هنرستان فعالیتش رادر سال 1315 خورشیدی با ایجاد دو رشته درودگری و فلزکاری در کوچه تلفن خانه به مدیریت ویلهلم مایر آلمانی آغاز به کار کرد. سپس در سال ۱۳۱۶ رشته مینیاتور، تذهیب و نقشه فرش به سرپرستی عیسی بهادری به آن اضافه شد. همچنین با اضافه شدن رشته‌های نقاش رنگ و روغن، منبت‌کاری، خاتم کاری، زری بافی، کاشی سازی، نقاشی کاشی و قلمزنی دارای هشت رشته هنری شد

پس از آن موزه‌ای از آثار استادان و شاگردان در قسمتی از هنرستان ایجاد شد. همچنین در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ آثاری ساخته شده در این هنرستان موفق به دریافت «دیپلم دونور»و نیز نشان طلا و نقره و برنز از جشنواره جهانی هنری بروکسل و توکیو شدند این هنرستان در دهه چهل علاوه بر شعبات گوناگون تا آنجا پیش رفت که هنرجویان خارجی نیز در آن مشغول تحصیل هنر شدند. در همین دوران رییس جهمور وقت روسیه لئونید برژنف ضمن بازدید از این هنرستان اثری ماندگار از استادی روسی به آن هدیه کرد مینیاتور و تذهیب، نقاشی طبیعت رنگ و روغن، رنگرزی نباتی، زرگری، درودگری، کاشی سازی، نقاشی کاشی، زری بافی، قالی بافی، میناسازی، منبت کاری، خاتم کاری، مجسمه سازی، قلمزنی و نقاشی قالی از جمله رشته‌هایی بودند که در این هنرستان آموزش داده می‌شدند

در حال حاضر رشته های گرافیک، پویانمایی، قالی بافی، صنایع دستی و موسیقی نیز در این مکان آموزش داده می‌شود همچنین از ۳۰۰ اثر استادان و شاگردان این هنرستان در طی هفتاد سال عمر هنری آن در سال ۱۳۸۸ موزه‌ای ایجاد شد که دارای ۱۵ اثر معرق، ۳۱ اثر زری بافی، ۸۲ اثر مینا سازی، ۵۰ اثر سفالگری، ۳۲ تخته فرش، ۸ اثر خاتم کاری و ۸۱ اثر نقاشی رنگ روغن و نگارگری است.   

    

  

نظرات 3 + ارسال نظر
نادر 10 مرداد 1391 ساعت 01:20 ق.ظ


آفتابه لگن هفت دست شام ناهار هیچی. تو اینجا چکار میخان بکنن که تو اون محل قبلی نمیشد؟

مهران 10 مرداد 1391 ساعت 01:28 ق.ظ

متاسفانه دوست داران میراث اصفهان کاری به جز نشستن و نگاه کردن بلد نیستند .... دریغ از یک اقدام عملی

دوست عزیز. شما که خود از دوستداران اصفهان هستید. این گوی و این میدان . اقدام عملی بفرمایید ما همراه شما هستیم.

مهران 13 مرداد 1391 ساعت 02:50 ق.ظ

دوست عزیز واقعیت را گفتم چرا ناراحت میشید ضمنا من هم مثل شما ... همه مان سر و ته یک کرباسیم ... فقط حرف حرف حرف ...

درود
دوست عزیز من ناراحت نشدم. فقط می خواستم بگویم همان قدر که از دیگران توقع دارید اول از خودتان شروع کنید تا دیگران از شما یاد بگیرند. شما را نمی دانم. اما من در جایگاه یک خبرنگار به وظیفه خودم که آگاهی رسانی و تهیه خبر هست تقریبا به صورت بی وقفه مشغولم. یعنی فقط حرف نمی زنم و عمل می کنم در همان حدی که در توانم هست.
پس لطفا بی عملی خودتان را به حساب من نگذارید.
نمی دانم که دیگران چه توانمندی هایی و چه تخصصی دارند و چه باید می کردند که نکردند و شما چه انتظاری دارید. من از طرف خودم می توانم سخن بگویم.
شما هم در حد خودتان تلاش کنید قبل از این که طلبکار دیگران باشید. اگر هر کدام از ما چنین کنیم اوضاع خیلی بهتر است.
در ضمن برداشت افراد از عمل کردن متفاوت است اول بفرمایید منظور شما از عمل کردن چیست تا بعد ببینیم که چه کسی عمل کرده و چه کسی نکرده؟

این که می فرمایید همه فقط حرف می زنند والا من که ندیدم خیلی ها حرف هم بزنند. وقتی یک خبری در اصفهان اتفاق می افتد و همکاران خبرنگار من می خواهند با کارشناسی مصاحبه کنند بجز یکی دو نفر هیچ کس حاضر نمی شود مصاحبه کند.
البته همین افراد می گویند که ما اهل حرف زدن نیستیم و ما اهل عمل هستیم.حالا شما می گویید همه فقط حرف می زنند و عملی در کار نیست.
دوست عزیز همیشه قبل از هر انتقادی به همه، از خودتان شروع کنید.
در ضمن متوجه باشید که توان و انگیزه همه افراد در یک اندازه نیست که با یک معیار بخواهیم همه را ارزیابی کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد