ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

اعتراض دوستداران اصفهان به وضعیت تپه اشرف


نامه سرگشاده انجمن دوستداران اصفهان به رئیس سازمان میراث فرهنگی

اعتراض به توقف و عدم پشتیبانی از کاوش‌های تپه اشرف

 ایران‌نامه- شاهین سپنتا: انجمن دوستداران اصفهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به موسوی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، ضمن ابراز نگرانی جدی از وضعیت تپه تاریخی اشرف خواستار رسیدگی به وضعیت نگران‌کننده این تپه تاریخی شد. در این نامه که رونوشتی از آن برای استاندار اصفهان، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان و همچنین شورای شهر اصفهان فرستاده شده، آمده است: «... اکنون بیش از 3 ماه است که عملا کار کاوش بر روی تپه اشرف متوقف شده است؛ انگار که زخمی را باز کرده و پیش از درمان بدون پانسمان رها کرده باشند...» در ادامه این نامه آمده است: « ... اکنون داربست‌های فلزی را که به‌منظور حفاظت دستاوردهای کاوش، در اطراف تپه اشرف اصفهان نصب شده بود، با توجیه پیشگیری از سرقت! جمع‌آوری کرده‌اند... از طرف دیگر شهرداری منطقة چهار اصفهان نیز که متعهد به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و دیوارکشی و محصور نمودن محدوده تپه شده بود، کار دیوارکشی و نصب نردۀ فلزی بر روی آن را به صورت نیمه‌کاره رها نموده است.» انجمن دوستداران اصفهان در خاتمه از سازمان میراث فرهنگی خواستار شده است که ضمن تداوم پشتیانی از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه اشرف، با تأمین بودجه و هماهنگی بیشتر و با افزایش نیروهای یگان حفاظت و نصب مجدد موانع فیزیکی و تکمیل حصارکشی و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، شرایط برای انجام هرچه بهتر فعالیت هیأت کاوش در فصول بعدی و حضور تیم مرمت فراهم شود. متن کامل نامه این انجمن را به همراه عکس‌های جدیدی که آقای جعفر مهرکیان از وضعیت تپه اشرف برای ایران‌نامه فرستاده‌اند، در ادامه ببینید: 


ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

جناب آقای مهندس موسوی


با سلام و احترام، همان‌گونه که آگاهی دارید، تپة تاریخی اشرف در کرانة شمالی زاینده‌رود و در محدوده پُل تاریخی شهرستان واقع شده و بخش‌هایی از تاریخ گمشدة اصفهان باستان را در آغوش خود حفظ کرده است. بر اساس یافته‌های چهار فصل کاوش‌، تپه اشرف دربرگیرندة آثاری ارزشمند و منحصر به فرد متعلق به پنج دورة تاریخی اشکانی، ساسانی، دورة انتقالی ساسانی به اسلامی، قرن چهارم و پنج هجری و سرانجام قرن 12 هجری در اصفهان است.

اما متأسفانه طبق آخرین گزارش‌ها، هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف که کار کاوش‌ بر روی این تپة تاریخی را از تیرماه 1389 آغاز کرده و چهار فصل کاوش بر روی این تپه تاریخی را با موفقیت به پایان برده بود، پس از اتمام فصل چهارم کاوش در آذرماه سال جاری به دلیل عدم تخصیص بودجه و ناهماهنگی در ادارة میراث فرهنگی اصفهان پیش از انجام اقدامات مرمتی و استحکام‌بخشی آثار باقی‌مانده، از ادامة کار بازماند و اکنون بیش از 3 ماه است که عملا کار کاوش بر روی تپه اشرف متوقف شده است. انگار که زخمی را باز کرده و پیش از درمان بدون پانسمان رها کرده باشند.

این وضعیت در حالی است که در «همایش دستاوردهای باستان‌شناسی تپه اشرف» که در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد، آقای دکتر ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان، آقای مهندس اسفندیار حیدری‌پور مدیر کل پیشین ادارة میراث فرهنگی استان و آقای مهندس احمد خوشنویس معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، اعلام آمادگی نمودند که با پشتوانة دو مصوبة هیأت دولت در خصوص کاوش، آزادسازی حریم و تبدیل تپه اشرف به یک سایت موزه، شرایط را برای انجام 50 فصل کاوش طی 10 سال در تپه تاریخی اشرف فراهم آورند.

اما اکنون داربست‌های فلزی را که به‌منظور حفاظت دستاوردهای کاوش، در اطراف تپه اشرف اصفهان نصب شده بود، با توجیه پیشگیری از سرقت! جمع‌آوری کرده‌اند. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود آیا حفاظت از تپه اشرف ارزش بیشتری دارد یا حفظ چند قطعه داربست‌ فلزی زنگ زده؟ آیا طبق قانون، وظیفه و اولویت سازمان میراث فرهنگی حفاظت و حراست از آثار تاریخی است، یا حفاظت از داربست‌های فلزی زنگ‌زده؟

از طرف دیگر شهرداری منطقة چهار اصفهان نیز که متعهد به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و دیوارکشی و محصور نمودن محدوده تپه شده بود، کار دیوارکشی و نصب نردۀ فلزی بر روی آن را به صورت نیمه‌کاره رها نموده است. و این در شرایطی است که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و حضور شهروندان و گردشگران نوروزی در پارک‌های این منطقۀ تفریحی به ویژه  در روز "سیزده‌به‌در" خطرهای زیادی این تپۀ تاریخی را تهدید خواهد کرد و  حتی احتمال تبدیل دوبارۀ این محوطه به پیست موتورسواری و انباشت نخاله وجود دارد که بی‌شک لطمات جبران ناپذیری به این گنجینة گرانقدر میراث فرهنگی وارد خواهد ساخت.

بنابر وضعیت بحرانی موجود، انجمن دوستداران اصفهان از حضرت‌عالی خواهشمند است تا ضمن تداوم پشتیانی از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه اشرف، با تأمین بودجه و هماهنگی بیشتر و با افزایش نیروهای یگان حفاظت و نصب مجدد موانع فیزیکی و تکمیل حصارکشی و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، شرایط را برای انجام هرچه بهتر فعالیت هیأت کاوش در فصول بعدی و حضور تیم مرمت فراهم آورید.

با آرزوی توفیق خدمت ـ دکتر سیروس شفقی


رونوشت:

1ـ جناب آقای دکتر ذاکر اصفهانی استاندار محترم اصفهان

2ـ مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان جهت پیگیری و اقدام لازم

3ـ شورای شهر اصفهان، جهت پیگیری امور

        

        

        

نظرات 1 + ارسال نظر
پگاه 18 اسفند 1390 ساعت 10:36 ق.ظ

درود دکتر سپنتا عزیز
دیروز که به نمایشگاه کتاب پل شهرستان رفتم این داربستهای فلزی دور تپه اشرف را در مسیر دیدم اما این داربستها باز هم امنیت چندان زیادی رو برای تپه بوجود نیاورده.....امیدوارم تپه اشرف بعد از مراسم چهارشنبه سوری و 13 بدر، سالم بماند.....!!!
سپـــاس

درود
بله همینطوره که شما می فرمایید. البته هنوز جای نگرانی هست. به زودی خبرش را منتشر می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد