ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کُردها به پیشباز نوروز می‌روند


فراخوان شهرداری دیاربکر برای برپایی نوروز:

ای فرزندان سرزمین ماد و نوادگان زرتشت، بیایید نوروز را جشن بگیریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردها، شهرداری دیاربکر در ترکیه، امسال در نظر دارد که جشن چهارشنبه سوری را که در میان کردهای ترکیه نماد نوروز و سال جدید است و اهمیت زیادی برای آن قائل می‌باشند به صورت هر چه با شکوه‌تر برگزار نماید. در همین راستا این شهرداری با پخش پوسترهای تبلیغاتی در قطع  A5 و ارسال آن به منازل شهروندان خواستار حضور مردم کرد در مراسم جشن نوروز شده است. چند سال پیش حزب کُردی "صلح و دموکراسی" توانست در انتخابات شهرداری‌ها در مناطق کُردنشین بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد و از آن تاریخ تاکنون کردها ابتکار عمل بیشتری در برگزاری مراسم و گردهمایی‌های سیاسی و فرهنگی خود به دست آورده‌اند. جملات هویت‌خواهانه که امسال در فراخوان‌های نوروز نوشته شد، بیشتر از سال های گذشته جلب نظر کرده است. در این فراخوان‌ها نوشته شده است:  « ای فرزندان سرزمین ماد و ای نوادگان زرتشت … بیایید نوروز را جشن بگیریم!» این موضوع در رسانه‌های جمعی ترکیه بازتاب یافته و مورد انتقاد قرار گرفته است. روزنامه "زمان" در سایت اینترنتی خود سعی کرده است این پیام را نه از وجه هویتی بلکه از جنبه دینی ببینید و وانمود کند که "پ.ک.ک" و "حزب صلح و دموکراسی" در پی ترویج دین زرتشت هستند.

در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۱۱) رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه کردها را زرتشتی نامیده و اظهار داشت: “از کسانی که زرتشتی و به آیین مجوسی هستند چگونه می‌توان انتظار داشت که در خصوص لایحه حجاب تلاش نموده و به ما کمک کنند”!

چهارشنبه سوری و مراسم روشن کردن آتش، سال‌هاست که از سوی کردها برگزار می‌شود. اکنون چند سال است که دولت کردها را در برگزاری این مراسم آزاد گذاشته و گاه حتی ارتش نیز پوسترهایی را به مناسبت نوروز تهیه و در سطح شهرها نصب می‌کند، در سال‌های قبل پلیس ترکیه به شدت با برگزاری جشن نوروز برخورد می‌کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد