ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارشی از روستای گاودانه

 

روستایی با انگشتان بریده !

در عصر ارتباطات و دوران سفرهای فضایی انسان و در هنگامه‌ای که ادعاهایمان در دست‌یابی به فن‌آوری‌های مختلف گوش فلک را کر کرده است و در سرزمینی که سرشار از سرمایه‌های طبیعی است، هنوز در گوشه و کنار این سرزمین روستاهایی هستند که مردمانش برای گذر از آب‌های خروشان رودخانه باید از وسیله‌ای خطرناک و نامطمئن به نام «گرگر» استفاده کنند. گویا هنوز مسئولان استان کهگیلویه و بویر احمد خبر ندارند که اهالی روستای «گاودانه» برای عبور از عرض رودخانه مارون و دسترسی به جاده، روستاها و مناطق دیگر و انجام کارهای روزمره، مانند رفتن به محل تحصیل، کار، خرید و ... مجبور به استفاده از این وسیله هولناک هستند که تاکنون باعث قطع انگشت بیش از 30 نفر از اهالی روستا و به‌ویژه کودکان و نوجوانان شده است. موضوع ساخت پلی برای اهالی روستا به منظور جلوگیری از نقص عضو شدن تعداد بیشتری از روستاییان مدتهاست که مطرح شده ولی تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است. در این مورد، دوست و همکار گرامی، خانم « فاطیما کریمی» رشته گزارش‌هایی را تهیه کرده است، با این امید که تلنگری باشد برای مسئولان خواب‌زده استان کهگیلویه و بویراحمد تا شاید با فشار افکار عمومی، بار این همه ستم و تبعیض از روی دوش مردم محروم این روستا برداشته شود. گزارش‌های فاطیما کریمی را درباره این فاجعه انسانی در روستای گاودانه، بخوانید... 

انگشتان بریده؛ تاوان "گرگر" از روستاییان گاودانه

نظرات 8 + ارسال نظر
جواد مفرد کهلان 20 آبان 1389 ساعت 12:35 ق.ظ http://far-hang.blogspot.com

گرگر در لغت نامه دهخدا به معنی تخت و مصنوع و صانع است. ولی نظر به انگشتان بریده کودکان از آب گذر باید چیزی شبیه جارجار کهن آذری باشد. خرمنکوب با بره های آهنی با ردیفهای منتفاوت تعبیه شده در یک محور ستونی چوبی. لابد بره ها را در آورده و از سوراخهای آن به عنوان انگشت گیره کودکان در هنگام عبور از آب استفاده میکنند. صاحب گرگر وسیله متروکه به قیمت نابودی انگشتان کودکان در آب رودخانه (لابد نه چندان تند گذر ولی پهن) بکار انداخته است.

جواد مفرد کهلان 20 آبان 1389 ساعت 05:06 ق.ظ http://far-hang.blogspot.com

ما چشم بسته و مطلب را درست نخوانده، غیب گفتیم. باور کردیم که در اینجا صحبت از وسیله ای سنتی است نه مصنوع مصنوعی. ضمناً قطع این همه انگشت با این وسیله مشکوک می زند. ایشان پل می خواهند.

تارا 20 آبان 1389 ساعت 08:12 ق.ظ http://uast-bnd-ir.blogsky.com

چشمان زیبایش فریاد می کنند:
چراغی را که به خانه رواست به مسجد نبرید...

درود
دوست گرامی
چشمان زیبای این دختر ایرانی که انگشتش را بریده اند مرا یاد چشمان زیبای آن دختر افغان انداخت که طالبان بینی اش را برید و یا آن کودکان روستایی که در آتش سوزی بخاری نفتی مدرسه نیم سوز شدند و گوشها و انگشتان و بینی هایشان سوخت...
اینها همه قربانی اند. قربانیانی کوچک و معصوم جهل و جور اند
قربانیان ندانم کاری ها و بی مسئولیتی کسانی که ناکارآمدند اما کار به دست اند.

سلام . من با این روستا دوروز پیش اشنا شدم دورز پیش وقتی در اتو مبیل نشسیم وعاظم سر کارم شد برنامه صبح شیراز از رادیو پخش شد و گزارش گر خوب فاطیما کریمی وافعان این تبعز بیت روستایان و شهرها انسان را از خود بیزار می کند

محمود دهقانی 21 آبان 1389 ساعت 01:58 ق.ظ http://www.dehgani.persianblog.ir

استان کهگیلویه و بویر احمد می تواند برای مردم جنوب ایران شمال باشد. همانطور که شمال برای تهرانی ها برای تعطیلات مساعد است یاسوج مرکز کهگیلویه و بویر احمد نیز برای استان های جنوبی کشور. ولی در آن سامان ( خانه از پای بست ویران است/ خواجه در نقش کنج ایوان است). تصدقت محمود

درود
درست می فرمایید. اگر زیر ساخت های لازم برای گردشگری در این استان فراهم شود این استان از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران برخوردار است.
اما شوربختانه بسیاری از مناطق آن از حداقل امکانات برای گذران زندگی مردمان ساکن در آنجا بی بهره اند.
باید از وزارت خانه های عرض و طویلی مثل وزارت مسکن و شهرسازی یا وزارت رفاه بپرسیم: در هنگامه ای که ایران در کشورهای دیگر پل و جاده می سازد، برای راهسازی و پلسازی در مناطق محروم ایران چه کرده اند؟
چراغی که به خانه رواست به مزگت نارواست.

پل خواجو ترک خورد!


کد مطلب : 60613 18 آبان 1389 ساعت 11:40


رییس گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: «مرمت حدود 80 درصد آثار تاریخی اصفهان به پایان رسیده است.»

رؤیا سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «متأسفانه در معماری نوین و سازه‌های جدید به هیچ عنوان از معماری سنتی استفاده نمی‌شود.»

او درباره‌ی استفاده از معماری نوین در ترمیم بافت‌های تاریخی، گفت: «در مرمت آثار تاریخی به هیچ عنوان مجاز به استفاده از روش‌های نوین نیستیم و باید براساس اصول مرمتی که در دنیا رواج دارد، به سبک گذشته و با کمی تفاوت و هم‌چنین ذکر زمان بازسازی، مرمت انجام شود.»

وی با بیان این‌که مرمت گنبد مسجد امام (ره) هنوز به پایان نرسیده است، ادامه داد: «ما هنوز نتوانسته‌ایم، مصالحی را با کارکرد مصالح قبلی بسازیم. به همین دلیل، حدود 40 درصد مرمت گنبد مسجد امام (ره) باقی مانده است و حتا اگر مرمت انجام شود، طبیعتا گنبد مانند گذشته نمی‌شود.»

سعیدی با بیان این‌که علم ما به جایی نرسیده است که بتوانیم مانند گذشتگان آثاری مقاوم بسازیم یا از آثار باقی‌مانده حفاظت کنیم، اظهار کرد: «با بستن آب زاینده‌رود سبب نشست پل خواجو و ایجاد ترک در آن شدیم. اگرچه ترک‌های پل مرمت شده، اما پل خواجو آسیب دیده است.»

او به تعامل سازمان میراث فرهنگی با مسؤولان شهری اشاره کرد و افزود: «براساس این تعامل، قرار شد تا هرچند وقت یک‌بار آب به رودخانه وارد شود تا پل‌ها و بناهای اطراف آسیب نبینند.»

مرجع : خبرگزاری ایسنا

بهروز 22 آبان 1389 ساعت 01:04 ق.ظ http://www.behrooz.sayadi@gmail.com

دورود برشما

بهنام 2 آذر 1389 ساعت 02:19 ب.ظ

بسیار جالب است ! مبادا فکر کنید از صورت مسئله که همان ضرورت پل است دور شده ام ولی کمی تعقل کنید !
چرا تا زمانی که میتوانستند از یک طناب که به دو سوی پل متصل باشد ، استفاده کنند و بنا به دلخواه که طناب از داخل و یا خارج کابین رد شده باشد و به جای کشیدن بکسل ،طناب را بکشند ؛ استفاده نکردند و ترجیح دادند انگشتان عزیز خود را از دست بدهند ؟
آیا نباید یه سوزن به خودمان بزنیم ؟!
در جواب آن دوست که غرب ایران میتواند همانند شمال تهرانی ها برای جنوبی ها مرکز تفریح و فراغت باشد :
ای دوست گرامی فرض بر آنکه از تمامی پتانسیل ها استفاده شد و موقعیت مناسب گردید ، ولیکن فرهنگ مهمان پذیری را چه میکنید ؟شمال کشور با مردم خونگرم و خوش لباس کجا ، مردمان غرب کشور با پاچه های گشاد و هیکل های نسبتا درشت کجا !
البته قصد من توهین نیست ولیکن آنچه بنده شاهد هستم که چرا مردمان اصفهان از رفتن به این مناطق دلسردی میکنند همان موضوع فوق الذکر است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد