ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارشی از گروه غارنوردی اصفهان

 

نویافته های غارنوردان اصفهانی درغارچاه سنگریز قمشلو

چهار نفر از هموندان گروه غارشناسی و غارنوردی استان اصفهان (مریم حاج صباغ، مهرداد حاجی هاشمی، مهدی ابراهیمیان و  محسن عسکری) به تازگی موفق به فرود در غارچاه « سنگریز » در منطقه حفاظت شده قمشلو اصفهان شدند. اما متاسفانه در ژرفنای غارچاه با بازمانده پیکر شماری از جانوران روبرو شدند که گویا به دلیل بی توجهی محیط بانان و محصور نکردن اطراف غارچاه به درون آن سقوط کرده اند و جان باخته اند. این گروه غارنوردی گزارشی مهم از فرود و یافته های خود را برای انتشار به « ایران نامه » سپرده اند که ضمن سپاس از آقای مهرداد حاجی هاشمی و همه تلاشگران این گروه، برای آگاهی علاقه مندان منتشر می شود:

از پلیس راه اصفهان - قم که وارد جاده دهق - علویجه شوید، پس از پشت سر گذاشتن 27 کیلومتر به جاده ای خاکی می رسید که اختصاص به مخابرات دارد و پس از 2 کیلومتر گذر در این جاده به غار سنگریز ( غار علویجه ) در کوهی که به همین نام مشهور است، خواهید رسید.

این غار از جمله غارهای زیبای آهکی است که دارای استالاگتیت ( چکنده ) و استالاگمیت ( چکیده ) های فراوانی است که شوربختانه به دست ناآگاهان تخریب و از زیبایی های آن کاسته شده است.

در حدود 400 متری شمال دهانه این غار و درست در پشت همین کوه غارچاهی وجود دارد که تاکنون هیچ گونه گزارشی از آن منتشر نشده است. دهانه غارچاه در سطح زمین قرار گرفته و هیچ عوارض طبیعی همچون سنگ یا درخت جهت ایجاد کارگاهی امن برای فرود و صعود در نزدیکی آن موجود نمی باشد.

                    ارتفاع دهانه غار چاه از سطح دریا 1840 متر با مختصات جغرافیایی (N 33 3' 11.8") و (E 51 13' 19.4") می باشد و ژرفای چاه 25 متر از سطح زمین مجاور است و دهانه ای حدود 5 متر دارد. شکل ظاهر آن قنات گونه و چاهی کاملا خطرناک و ریزشی می باشد و چنانچه در هنگام فرود دقت لازم به عمل نیاید باعث ایجاد خطرات ناگواری خواهد شد.

این غارچاه مربوط به دوران سوم زمین شناسی ( کرتاسه ) است که بر اثر نفوذ آب در سنگ های آهکی و ماسه سنگ ها ایجاد شده که به اصطلاح « Sinkhole   » نامیده می شود.

برای پیمایش این چاه باید از وضعیت هوا مطلع شد، زیرا چاه مذکور در میان کوه های اطراف محاصره شده و تمام آب های ناشی از بارندگی منطقه به درون آن سرازیر می شود.

این گروه، پس از 25 متر فرود با استفاده از ابزار و وسایل فنی غار نوردی به کف چاه رسیده و با بوی زننده ناشی از لاشه حیواناتی مانند بز کوهی، کل، قوچ ومیش و . . . مواجه شد که چنانچه از شواهد پیداست به علت نبود حصاردور دهانه چاه مورد نظر  حیوانات به دلایل گوناگون به درون آن سقوط کرده اند. پس می توان به دلیل بی توجهی مسولان حیات وحش قمشلو غار چاه سنگریز را گورستان حیات وحش قمشلو نامید.

چاه سنگریز مانند قیفی است که پایین آن تنگ تر شده و به دو دهلیز تقسیم می شود. یکی از دهلیزها پس از 20 متر طول به چاهکی دو متری منتهی شده که در آنجا به تابلو زرد رنگ پناهگاه حیات وحش قمشلو برخوردیم که درون چاه سقوط کرده است.

دهلیز دیگر را پس از عبور از تنگ راهی به صورت سینه خیز به طول 15 متر ادامه دادیم که به تالار کوچکی منتهی شد.

لازم به یاد آوری است که به دلیل ریزشی بودن چاه مذکوربا هر بارندگی مقدار زیادی سنگ ، خاک و زباله های منطقه درون چاه سرازیر می شود  بنا بر این چنانجه کف این چاه لایه برداری شود تعداد زیادی اجساد حیوانات گوناگون به دست خواهد آمد که البته بعید به نظر می رسد همه این حیوانات قبل از سقوط به درون غار مرده باشند و فقط کالبد بی جان آن ها به همراه آب شستگی در غار افتاده باشد.

پس اگر این حیوانات پیش از سقوط زنده بوده اند، تعجب اینجاست که چرا از چنین کشتار بی رحمانه ای آن هم در این منطقه حفاظت شده پیشگیری نمی شود درحالی که تنها با نصب حصار فنسی و با کمترین هزینه می شد از این کشتار بی رحمانه جلوگیری نمود. 

        

         

       

          

       

         

                                   پناهگاه یا گورستان حیات وحش قمشلو ؟!

         

       

         

                      

                    

                      

                           عکس ها از: مهرداد حاجی هاشمی و محسن عسکری

 

افزوده ویراستار:  

منطقه حفاظت شده قمشلو با مساحت 86 هزار هکتار در 25  کیلومتری شمال غربی شهر اصفهان و در 15 کیلومتری شمال شهر تیران قرار دارد. این منطقه آب و هوایی معتدل و زمستان هایی سرد دارد و از زیستگاه های مهم قوچ و میش به شمار می رود. از دیگر پستانداران منطقه قمشلو می توان از پلنگ، روباه، آهو، خرگوش، کفتار و شغال نام برد. مار های سمی و غیر سمی، لاک پشت، عقاب، شاهین، فاخته، کبوتر، سبزه قبا، جغد و شانه به سر نیز در این زیستگاه زندگی می کنند. انواع بوته ها و درختچه ها ی انجیر و بادام وحشی نیز بخشی از پوشش گیاهی متنوع این منطقه هستند .

در قمشلو  قلعه ای تاریخی نیز بازمانده از دوران قاجار وجود دارد که به عنوان شکارگاه « ظل السلطان » پسر ناصرالدین شاه قاجار و حاکم اصفهان مورد استفاده بوده است. این قلعه زیبا در زمینی به مساحت 9000 مترمربع دربرگیرنده چند نشیمنگاه، حیاط خلوت، اصطبل، انبار، پاسگاه، اتاق خدمتکاران و حمام می باشد. قلعه قمشلو که ارزش تاریخی و معماری دارد طی سال های گذشته مورد بی توجهی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و اگرچه اخیرا اقدامات ترمیمی محدودی در آنجا انجام شده اما در صورت مرمت کامل و نگهداری دقیق، ضمن حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی می تواند به عنوان محل مناسبی برای استفاده گردشگران و دوستداران محیط زیست به کار آید.

 

   

 

قلعه قمشلو

بازدید اعضای انجمن حمایت از حیوانات اصفهان در تابستان 1381 از منطقه قمشلو

عکس: شاهین سپنتا

 

نظرات 8 + ارسال نظر
مریم 14 دی 1388 ساعت 11:32 ق.ظ http://ava110.blogfa.com

باسپاس .پایدار باشید

مهدی رازانی 14 دی 1388 ساعت 03:44 ب.ظ

سلام و درود
بهتر است بعد از مطالعه بر روی گونه های جانوری موجود در غار دور غار را حصار کشی نمایند
به نظر میرسد در زیر لایه های غار تا چندین متر بقایای حیوانات و شاید انسان موجد باشد . که این ارزش مطالعاتی غار را بالا میبرد.

یزدان مهر پارسی 17 دی 1388 ساعت 12:56 ق.ظ

دوست و استاد گرامی جناب آقای دکتر شاهین سپنتا : درود فراوان برشما.
دراین برحه از زمان که دستهای پیدا و پنهان ، آگاهانه و نا آگاهانه در پی غارت ، نابودسازی هویت ملی ،میراث فرهنگی و تاریخی گرانبها و زیست بوم میهن عزیزمان هستند کوششهای خستگی ناپذیر جنابعالی در راستای حفاظت،نگهداری و شناساندن این گنجینه های بی مانند به ملت سرفراز کشور و بویژه نسل جوان براستی ارزشمند و ستودنی است ، پیروز و سربلند باشید

پدرام 18 دی 1388 ساعت 12:31 ب.ظ

درود
من خیلی دنبال سازمان حمایت از حیوانات تو اصفهان گشتم از طریق اینترنت ولی نتاسفانه اون چیزی که پیدا کردم وبلاگ های قدیمی بود.
لطفا شماره تلفن یا آدرس وبسایت از این سازمان برای من بگذارید
ممنون

درود
برای همکاری با انجمن حمایت حیوانات اصفهان با دبیر انجمن آقای سپهر سلیمی تماس بگیرید. ایمیل ایشان هست:
salimi1981@gmail.com

مهدی 26 دی 1388 ساعت 06:50 ب.ظ

باید از این افراد شجاع که خطر می کنند و با سختی چنین گزارش های را برای اطلاع مردم و مسئولان تهیه می کنند تشکر کنیم و خدا قوت بگوییم
از شما هم ممنونیم که این فضا را دراختیارشان گذاشتید تا نتیجه کارشان را بازتاب دهند

آموزگار 1 بهمن 1388 ساعت 09:31 ب.ظ http://kouhnavard.ir

با درود
گزارش شما را با درج منبع در تارنگار خود قرار دادم .

لطفا قبل از درج گزارش برنامه در سایت از صحت مطالب اگاهی پیدا کنید. قابل توجه که غار چاه قمشلو یکی ازغارهای شناخته شده می باشد که بارها مورد بازدید غارنوردان قرار گرفته و تاریخ نوشته شده قدیمی درچاه گواه این مطلب است در ضمن در مورد ادامه مسیر چاه قمشلو کمی اغراق گردیده وبیشتر اجساد حیوانات پس از مردن داخل چاه انداخته شده، به چه دلیل نمی دانم!

خواننده گرامی
IP: 78.157.40.73
همانطور که می دانید این گزارش از طرف گروه غارنوردی یاد شده برای انتشار به ایران نامه سپرده شده بود و ما بدون کم و کاست آن را منتشر کردیم.
البته دوستان آن مطلب را با نام خودشان منتشر کردند و نمی دانم چرا
شما اگر اطلاعات دقیق تر و درست تری دارید آن اطلاعات را با نام خودتان برایمان نمی فرستید تا منتشر کنیم و تنها به این انتقاد بسنده می کنید؟
ایران نامه آمادگی دارد مطالب مستدل و دقیق شما را در این مورد با نام خودتان و برای آگاهی همگان منتشر نماید.
پیروز باشید

با درود
ضمن سپاس فراوان ازآگاهی رسانی های ارزشمندشما جناب آقای دکترشاهین سپنتا
درپاسخ به انتقادهم میهن بدون مشخصات گرامی پیرامون این گزارش غارنوردی:
نخستین گام هرانتقاد دریک جو دمکراتیک دانستن مشخصات منتقد میباشد که ازدوست عزیزمان خواهشمندیم مشخصات صحیح و پست الکترونیکی خود را مرقوم فرمایند.
ما به دعوت شهرداری،شورای شهر وسازمان آتشنشانی محترم شهرستان علویجه برای شناسایی اولیه این غارچاه اقدام نمودیم که براساس فرمایشات مسئولین نامبرده تا آن هنگام هیچگونه کاوشی در این غارچاه صورت نگرفته بودو چنانچه ایشان مطلبی،مقاله ای و یا کتابی معتر با ذکر منبع پیرامون این غارچاه دردست دارند ازمعرفی آن استقبال کرده وسپاس گزار خواهیم بود.اما در مرحله دوم شناسایی همراه با افراد نامبرده در گزارش موفق به چنین کاوشی شدیم.
کدام تاریخ نوشته شده در غار مورد نظرایشان است؟ ودرکجای غار ؟ درکدامیک از دهلیزها اغراق شده ؟لطفا چگونگی آن را بیان فرمایند. اما پیرامون اجساد درون غار: چنانچه تاریخچه ای،گزارشی یا دلیلی معتبر برای این کشتار در دست دارند و برای وبلاگ ایرانامه ارسال فرمایند سپاسگذار خواهیم بود.
سربلند و پاینده باشید

درود
همانطور که شما نیز نوشته اید هدف ما آگاهی رسانی است. پس اگر این خواننده گرامی اطلاعات تازه تری دارند که از نظرها دور مانده نیازی نیست که در تاریکی بیاستند و بهتر است جلو بیایند و مطالب خود را برای اطلاع دیگر علاقه مندان منتشر کنند.
ما از انتشار مطالب مستند و مستدل استقبال می کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد