ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

تخریب میراث فرهنگی شوش

 

ساخت و ساز خانه در تپه باستانی آکروپلِ شوش

در چند دهه گذشته در دامنه جنوب غربی تپه آکروپل اقدام به احداث منازل مسکونی شده است. مهدی امیدفر، عضو هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با اعلام این خبر به ایسنا اقزود: گسترش ساخت‌ و سازها و تخریب تدریجی تپه آکروپل باعث وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به این تپه مهم باستانی شده است. او ادامه داد: این امر در حالی صورت می پذیرد که تپه آکروپل به شماره 4130 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی محوطه‌های تاریخی ثبت شده تحت حفاظت میراث فرهنگی هستند و هر گونه دخل و تصرف و یا تعرض در آن‌ها برخلاف قانون است. امیدفر خاطرنشان کرد: از آن جایی که با گذشت بیش از یک سال از راه‌اندازی پایگاه میراث فرهنگی شوش و انتصاب مدیر جدید آن می‌گذرد باید آزادسازی حریم درجه یک تپه آکروپل پس از حصارکشی در اولویت کاری این پایگاه قرار می‌گرفت اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی و یا حتی برنامه‌ای خاص از سوی مسؤولان که در این جا متولی اصلی آن پایگاه میراث فرهنگی شوش است ارایه نشده و تا به امروز شاهد ادامه آسیب‌های وارده بر اثر گسترش ساخت ‌و سازهای بی‌رویه بر دیواره‌های جنوب غربی تپه آکروپل هستیم.

این دوستدار میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد: در کوتاه مدت و با عنایت به پی‌گیریها و مدیریت منسجم آزاد‌سازی این بخش از تپه آکروپل در اولویت کاری قرار گیرد.

این باستان‌شناس همچنین یادآوری کرد: بر اساس حفاری‌های باستان‌شناسی قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از این تپه مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد یعنی نخستین استقرار انسان در شوش است. استقرار در این تپه بدون وقفه ادامه می‌یابد و در دوره آغاز نگارش نخستین نشانه‌های حسابداری در این تپه مشاهده می‌شود.

امیدفر افزود: شوش در طول دوره ایلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های ایلامیان شناخته می‌شود. شاهان ایلامی در تپه آکروپل معابدی برای خدایان ایلامی ایجاد کردند. با کاوش‌های هیات باستان‌شناسی فرانسه به سرپرستی دمورگان در لایه‌های ایلامی تپه آکروپل افزون بر الواح گلی و سنگی مربوط به این دوره قانون‌نامه حمورابی، ستون یادبود نرام سین، و مجسمه عظیم مفرغی نپیرآسو و اشیای بی‌شمار دیگری مربوط به تمدن ایلامی از این تپه به دست آمده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
قلبی به شکل ایران 5 مرداد 1388 ساعت 09:32 ب.ظ

با سلام
اگر قلبتان برای ارزش های اصیل ایران و سرفرازی میهنمان می تپد به این جنبش مجازی بپیوندید.
http://guardofpersia.blogfa.com/
سربلند باشید

علیرضا 5 شهریور 1388 ساعت 06:27 ب.ظ

اکثر آثار باستانی ما بجای اینکه مایه افتخار ما باشه مایه ننگ گردیدهمثلا تپه های سیک در کاشان مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است ولی وقتی شخصی ببینه چطور یک شهر مثل کاشان با تمدن به این سن آنقدر در جا زده در حالی که یک سنگ هم بعد ۵۰۰۰ سال یه تغییری میکنه همون بهتر که
این آثار سریعتر نابود بشه که ما هی از دوستان خارجی بدیل در جا زدن سرکوفت نخوریم
٬این جمله را یکی از دوستان آلمانی من در بازدید از تپه های سیک کاشان به من گفت ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد