ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

متن سخنان کورش زعیم

کورش ، اندیشه نظم نوین جهانی را پیش نهاد

امسال برای دومین سال پیاپی "کورش زعیم" تصمیم داشت که در جمع دوستداران کورش بزرگ در پاسارگاد حضور یابد و از این ابرمرد تاریخ ایران و جهان یادکند . اما حلقه تنگ ماموران ، به بهانه سوء استفاده سیاسی تلویزیون های ماهواره ای از گردهمایی جوانان در پاسارگاد ، مانع از برگزاری هرگونه تجمع و سخنرانی در آنجا شد و اتوبوس هایی که از شهرهای دور و نزدیک دوستداران کورش را برای حضور در پاسارگاد آورده بودند ، امکان ورود به محوطه پاسارگاد را نیافتند. با این همه، متن سخنرانی مهندس کورش زعیم که برای این گردهمایی سالیانه تنظیم شده بود، در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفت :  این دومین سال است که ما ایرانیان روز هفتم آبان، روز جهانی کورش، را به نام روز ملی ایران جشن می گیریم. این روز را در گرامیداشت خردمندترین مرد تاریخ جهان، کورش بزرگ، روز ملی خود نام نهاده ایم. این روز در تاریخ میهن ما جاودانه خواهد شد. ما ایرانیان افتخار می کنیم که فرزندان کورش هستیم، این بزرگمرد تاریخ بشریت که 26 قرن پیش اندیشه نظم نوین جهانی را پیش نهاد، که جهان کنونی تازه در طول عمر ما معنای آن را درک کرده است.

مردی که 26 قرن پیش اندیشه جهانی شدن را که در آن همه مردم جهان بتوانند زیر یک قانون مردمی، که متضمن امنیت همگان و آزادی های مدنی و بنیادین همه شهروندان جهان باشد، معرفی کرد. آزادی عقیده و بیان، آزادی انتخاب، برابری کامل در بهره گیری از فرصت ها و پرورش استعدادها، آزادی دادو ستد، سهیم بودن در ثروت ملی و مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه. و همه اینها بی توجه به جنسیت و مذهب یا نژاد و زبان. او با گفتار، کردار و رهبری خود نشان داد که رعایت حقوق بشر و تامین سعادت مردم امری شدنی است.  

از این رو همه شهروندان همه سرزمین های زیر فرمان او، و نیز آنان که آوازه اش را از دور شنیده بودند، دوستش داشتند و او را ستایش می کردند. جامعه جهانی اکنون کمتر از یک قرن است که متوجه شده او چه می اندیشید و چه می گفت و چه می کرد.

مردی که گرامیداشت حقوق بشر را در چنین روزی 26 قرن پیش برای نخستین بار، آنهم بصورت یک بیانیه بین المللی، اعلام کرد و خود آن را اجرا نمود. اندیشه برابری همه افراد بشر را که اکنون پس از 26 قرن هنوز برای عملی کردنش مبارزه می کنیم، او در گستره ایران زمین نهادینه نمود.

کورش در زمان خودش یک مرد استثنایی و بی همتا نبود. این سرشت ایرانیان زمان بودکه وی با آن پرورش یافته و آموخته شده بود. در آن زمان هزاران هزار کورش در ایران بودند. اکنون هم هزاران هزار کورش در ایران وجود دارند که سرانجام مانند نیلوفر از میان مرداب سر بر خواهند افراشت. من افتخار می کنم ایرانی هستم، و هیچ چیز بجز ایرانی نمی خواهم بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
ر 12 آبان 1387 ساعت 08:28 ق.ظ

قابل توجه سرباز زمین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد