ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

پیمایش غار پراو

در آستانه روز کورش، در استان کرمانشاهان انجام شد :

پیمایش غار" پراو" و نصب نماد ملی فروهر

گروه پیشرو غارنوردی جوانان ایرانی در آستانه روز ملی ایران، هفتم آبان ماه ، یادروز کورش بزرگ ، موفق به پیمایش غار« پراو» در استان کرمانشاهان شدند. در آستانه روز کورش بزرگ  و به یاد این ابرمرد تاریخ ایران و پیام جاودانه اش ، مهرداد حاجی هاشمی از اصفهان ، یوسف سوری نیا از کرمانشاه و آیت پور غلامی از رشت ، به عنوان گروه پیشرو غار نوردی و سنگ نوردی جوانان ایرانی ، پس از پیمایش 1454 متر درطول غار و پایین رفتن در عمق 5/ 752 متری غار « پراو» و گذشتن از تالار های متعدد این غار ازجمله تالار « فردوسی »  و تالار « کورش بزرگ » ، موفق شدند تا به یاد کورش بزرگ « نماد ملی فروهر» را که به صورت پرس لامینیت تهیه شده بود بر دیواره حوضچه انتهایی غار نصب کنند.

غار پَراو ( = پر آب ) در حدود دوازده کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه ، در نزدیکی روستای « چالابه » بر بلندای 3050 متری کوه « پراو » بلند ترین قله استان کرمانشاهان ( با ارتفاع 3357 متر از سطح دریا ) و در کنار میدان جنوبی قله کوه " پراو" از رشته کوه زاگرس قرار دارد. غار پراو یکی از عمیق ترین غارهای ایران و جهان به شمار می رود که پیش تر با عنوان « اورست غارهای جهان » شناخته می شد.

گفتنی است غار " پراو" با درجه سختی پیمایش «  ۵ دی » از دشوارگذر ترین غارهای جهان به شمار می رود و تاکنون سه نفر از جوانان برومند ایرانی با نام های سعید امینی ( سال 76 ) ، امیر احمدی و ویکتوریا کیانی راد ( سال 81 ) در هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده اند؛ اما خوشبختانه غار پیمایی این گروه اخیر از جوانان ایرانی با موفقیت و افتخار به پایان رسید.  

 

                                 

           

 * عکس غار پراو ، از آرشیو عکس گروه غار نوردی انگلیسی سال 1972 و نقشه غار از کمیته غارنوردی کانون کوهنوردان می باشد.برگرفته از www.mountainzone.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
سامان 8 آبان 1387 ساعت 10:00 ب.ظ

از این بابت بسیار خوشحالم. زنده باد شما که این خبر رو درج کردید !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد