ویراستار علمی کتاب های اصفهان شناسی گفت: در گذشته هریک از شهرهای ایران قدیم بیرق ویژه خود را داشتهاند اما نشان آن چندان مرسوم نبوده است وی نماد اصفهان را دارای پیشنه تاریخی دانست وافزود: در ایران امروزی هیچ شهری چنین امتیازی ندارد و به سادگی نمیتوان از کنار چنین نمادی که پیشینه هزار ساله دارد، گذشت.
انتخابی به نخستین روز آذر ماه براساس نظر سنجی پژوهشگران و اصفهان شناسان و بررسی آثار مختلف تاریخی به عنوان روز بزرگداشت اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: این روز به شورای فرهنگ عمومی جهت درج در تقویم پیشنهاد شد، اما در سال 84 شورای اسلامی شهر اصفهان سوم اردیبهشت ماه را با عنوان روز تولد شیخ بهایی و به نام روز اصفهان معرفی کرد.
وی اضافه کرد: شورای شهر اصفهان دلیل خود برای عدم پذیرش اول آذرماه به عنوان روز اصفهان را نبود سندیت تاریخی و مشخص نبودن تاریخ پیشنهادی و اهمیت شخصیت شیخ بهایی برای اصفهان عنوان میکند، اما ما معتقد هستیم برای این موضوع اسناد تاریخی فراوانی وجود دارد که یا جستجو نشده و یا تحقیق در این زمینه به اهلش سپرده نشده است.
وی با اشاره به اینکه روز سوم اردیبهشت، تولد شیخ بهایی نیست، گفت: در کتاب شیخ بهایی در آینه عشق، تالیف عبدالله طباطبایی 26 ماه ذی الحجه سال 952 را روز تولد شیخ بهایی گفتهاند که تاریخ شمسی آن مصادف است با 8 اسفند ماه. بنابراین دلیل منطقی برای نام گذاری سوم اردیبهشت به عنوان روز اصفهان وجود ندارد.
در ادامه این برنامه، فتح الله معین، از اعضای شورای شهر اصفهان گفت: تغییر تاریخ روز بزرگداشت اصفهان از سوم اردیبهشت به آذرماه چندین بار در شورای شهر مطرح شده است اما رای کافی برای در دستور کارقرار گرفتن را به دست نیاورده است. وی افزود: انتخاب روز اول آذر برای بزرگداشت اصفهان به دلایل تاریخی بسیار با اهمیت است و باید احیاء شود.