مخالفت دکتر محمدی با متروی اصفهان

مخالفت یکی دیگر از کارشناسان با متروی اصفهان:

احداث مترو در اصفهان ضرورت ندارد

در آخرین شماره ماهنامه زندگی سالم ، دکتر محمود محمدی ( دکترای شهرسازی ) در گفت و گویی با سپهر سلیمی به نکات مهمی درباره پروژه متروی اصفهان پرداخته است که بیان کننده مخالفت طیفی دلسوز اما کم نفوذ از اعضای شورای شهر با پروژه مترو اصفهان است؛ چنان که چند روز پیش دکتر غلامرضا شیران ) دکترای ترافیک ) عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و از اعضای شورای شهر نیز بر ناکارآمدی آن تاکید کرده بود. دکتر محمود محمدی در بخشی از سخان خود که در "زندگی سالم" منتشر شد ، گفته است: تصورمان این بود که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور که دستور داده بود مترو نباید از زیر چهارباغ عباسی عبور کند، مترو تغییر مسیر نخواهد داشت ولی متاسفانه دوستان ما در شهرداری اصفهان با کلمات بازی کرده اند و این گونه تفسیر کرده اند که مترو می تواند از حاشیه چهارباغ عباسی عبور کند که این مسئله کاملا غلط است. احداث ایستگاه مترو در چهارباغ عباسی توجیه منطقی، عقلی، اجتماعی و شهرسازی ندارد.


برخی از اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که هر چه پروژه مترو بزرگتر و پیچیده تر باشد بهتر است در حالیکه شهرسازی در دنیا به سمت پروژه های همگن با محیط می رود. ریسک عبور مترو از چهارباغ بسیار بالاست و اگر اتفاقی بیفتد غیر قابل برگشت است.

وی در سخنانش نگاه غیر علمی برخی از مسئولان را درباره میراث فرهنگی به نقد کشیده و گفته است: نسبت به اصفهان 50 سال پیش بسیاری از آثار با ارزش شهر اصفهان از بین رفته اند و متاسفانه برخی افراد آثار تاریخی را به دید مشتی خشت و گل نگاه می کنند؛ در صورتی که این بناها میراث تاریخی و فرهنگی ماست.

 وی در ادامه به ابهاماتی که در زمینه انتخاب و عملکرد مدیریت متروی اصفهان هست اشاره نموده و گفته است : بحث انتخاب مدیر عامل مترو هیچگاه در جلسه شورای شهر مطرح نشد و هیچ آشنایی با دیدگاه های آقای مهندس زعفرانی در خصوص مسائل شهری و نگاه ایشان نسبت به آثار تاریخی نداریم و این درست نیست مدیری را صرفاً به این دلیل که روزگاری برای عبور فاضلاب تونل می ساخته و در این امر مهارت دارد برای پروژه قطار شهری منصوب کنیم زیرا که مترو در کنار خود بحث های اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد.

 دکتر محمدی، به نادیده گرفتن نظران مخالفین مترو در شورای شهر ، از سوی برخی از مجریان مترو و همچنین تفسیر شخصی " عباس حاج رسولی ها " از مصوبه شورای عالی ترافیک ، تاکید نموده و گفته است : مجموعه مدیریت شهری و شهرداری شرایط را به گونه ای به وجود آورده اند که نقش اعضای شورای شهر در مباحث مربوط به مترو بسیار کمرنگ باشد. شورای شهر اصفهان هیچ گونه اظهار نظر و تصمیم گیری در خصوص عبور مترو نداشته است و ملاک همان مصوبه شورای عالی ترافیک است و اگر کسی حرفی زده تفسیر شخصی خود را بیان داشته است.

دکتر محمدی نیز همچون دکتر شیران همکار خود در شورای شهر اصفهان به ناکارآمدی پروژه مترو بعد از احداث اشاره نموده است : مترو اصفهان در بهترین حالت 5 تا 10 درصد مسافرت های شهری را پوشش می دهد و این در حالی است که با اتوبوس های سریع السیر می تواند این مسئله را پوشش داد و با هزینه ای در حدود 10 میلیارد تومان این کار را انجام داد و این هزینه با هزینه حدوداً 1000 میلیاردی مترو اصفهان اصلا قابل مقایسه نیست. مباحث مترو هیچ گاه در فضای کارشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است. اگر قرار است در شهر اصفهان پروژه ای انجام شود و در بافت شهر تغییری ایجاد شود این مسئله باید در حد ضرورت باشد که در مورد مسئله مترو ضرورتی برای احداث آن وجود ندارد.معتقدم اصفهان نیاز به مترو ندارد و اگر امروز تحقیقی در مورد ارزش گذاری مترو انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که اصفهان نیاز به مترو ندارد ، باید پروژه متوقف شود زیرا هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است.

وی افزوده است:  اگر تونل مترو بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک وارد چهارباغ عباسی شده باشد باید پر شود و افرادی که این عمل را انجام داده اند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این مسئله شکی وجود ندارد.  باید بررسی شود که آیا مترو به محیط طبیعی زاینده رود آسیب وارد می کند یا نه؟! زیرا که مترو در هیچ کدام از شهرهای کشور چنین تجربه ای نداشته است. برخی از دوستان شورای شهر و مدیران شهری می خواهند بحث مترو را محدود کنند و کمترین اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد؛ در صورتی که این مسئله درست نیست و مردم باید در جریان امور باشند تا در این صورت رانتی نیز برای عده ای ایجاد نشود.