ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گنج طلا در لامرد یافت نشد در کالیفرنیا پیدا شد


گزارشی از جزئیات خبر ساختگی کشف خمره های طلا در فارس

 

اصل تصویر کشف سکه های طلا در کالیفرنیا بدون برش حاشیه تصویر

ظرف فلزی که طلاها در آن یافت شد

برخی از سکه های این گنجینه نادر هستند

 

ایران نامه- شاهین سپنتا: چند روز است که در شبکه های اجتماعی و خبرگزاری های رسمی کشور خبری مبنی بر کشف دو خمره طلا در  شهرستان لامرد استان فارس منتشر شده و در حال دست به دست شدن است.

 در همین مورد «مصیب امیری» رییس اداره میراث‌فرهنگی استان فارس با تکذیب خبر کشف سکه‌های طلا در شهرستان لامرد به یکی از خبرگزاری ها گفت: «در شهرستان لامرد هیچ اثری که مشابه تصاویری که این‌روزها در برخی از شبکه‌های ارتباطی و حتی رسانه‌ها منتشر می‌شود شناسایی نشده است و تصاویری که از خمره‌های مملو از سکه‌های طلا منتشر شده کاملا جعلی است.»  در همین راستا برخی از کارشناسان نیز با مشاهده تصاویر جعلی بودن این گنجینه را تایید کردند.

اگرچه ساختگی بودن خبر از همان ابتدا مشخص بود اما استفاده زیرکانه و نابجا از تصاویری کاملا واقعی نشان می داد که باید سر نخ این تصاویر را در جای دیگر جستجو کرد.

برای روشن شدن مساله، ایران نامه موضوع را پیگیری نمود و مشخص شد که عکس ها واقعی ولی مربوط به دو رویداد جداگانه دیگر یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از کشور است و اما اصل خبر کاملا ساختگی است.

طبق بررسی های ایران نامه، تصویر نخست که تعدادی سکه طلا را درون خمره ای نشان می دهد مربوط به کشف یک گنج در شمال کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا است.

 

 ماجرا از این قرار است که یک زن و شوهر میانسال در حالی که به همراه سگ خود در حال قدم زدن در ساحل بودند، به شش ظرف فلزی پوسیده اما پر از سکه های طلا که در زیر سایه درختی دفن شده بود بر می خورند.

ارزش این گنجینه بیش از 10 میلیون دلار برآورد شده و 1427 سکه طلای  5 و 10 و 20 دلاری مربوط  به سال های 1847-1894 هستند و برخی از آنها بسیار نادر هستند. این سکه ها در آن سال ها برای در امان ماندن از دست دزدان به دقت در این محل که یک ملک شخصی بوده دفن شده اند . 

و اما تصاویری بعدی که دو کوزه سفالی را نشان می دهد در حالی که افرادی مشغول بررسی آنها هستند مربوط به خبری درباره کشف اخیر سه کوزه سفالی در منطقه تاریخی مهریان یاسوج است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه وبویراحمد، بر اساس یافته های اولیه باستان شناسی سه کوزه کشف شده در یک راهروی باریک زیرزمینی به طول 30 متر در منطقه مهریان یاسوج مربوط به ۲۲۰ سال قبل از میلاد و دوره اشکانیان بوده و کوزه های کشف شده خالی از هرگونه شی تاریخی دیگری بوده است.

 

 

پیوند به خبر کشف سکه های طلا در کالیفرنیا 

http://www.cdispatch.com/news/article.asp?aid=31491

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطیما کریمی 31 تیر 1393 ساعت 12:49 ب.ظ

خیلی مطلب خوب بود!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد