ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نامه دکتر باوند به BBC


نامه سرگشاده سخنگوی جبهه ملی ایران به "بی بی سی"

مدیریت محترم شبکه رسانه ای "بی بی سی"

با درود، به آگاهیتان می رساند، مدتی است در برخی برنامه های شبکه فارسی زبان شما به گونه ای مستقیم و غیر مستند به یکی از دیرپاترین گروه های سیاسی ایران، اتهام هایی ناروا بدون فراهم ساختن امکان پاسخگویی برابر نسبت داده شده است. از جمله آن که هموندان جبهه ملی ایران در این رسانه، فاشیست و ضدعرب خوانده شده اند. در این مورد، ضروری می‌داند، چند نکته مهم یادآوری گردد:

الف) ملی گرایی (ناسیونالیسم) رهروان راه و اندیشه های مصدقی برخاسته از مفهوم هویت ملی و فرهنگ فراگیر مبتنی بر همسویی، همکاری و همگرایی بوده و به هیچ وجه مبنای نژادی-خونی ندارد. چنانچه در جامعه‌شناسی نوین دوران معاصر میهن‌گرایی سازا از میهن‌گرایی شوونیستی متمایز می گردد.

در میهن‌گرایی سازا هویتی شمول‌گرا مطرح است، که با نگاهی برابر، آزادی، رفاه و مشارکت تمام باشندگان یک دولت-ملت را بدون هیچ تخصیص و تبعیض قومی، زبانی، نژادی، خونی و مذهبی در نظر می گیرد و با رویکردی دموکراتیک توزیع قدرت، ثروت و آزادی را برای همگان در نظر دارد. تاریخ جبهه ملی ایران گواه آن است که تمامی اقوام و مذاهب ایران به دکتر مصدق تعلق خاطر داشتند.

محبوبیت او در جهان عرب به گونه ای بود که وی را زعیم شرق می خواندند. بخصوص با توجه به این که در این زمان مصر درگیر مشاجره سیاسی جدی با دولت انگلستان درباره تجدید نظر قرارداد کانال سوئز و پایان دادن نظام کاندومینیوم در سودان و الحاق آن به مصر بود، ملی شدن صنعت نفت در ایران را اثر گذار و در عین حال رهنما و رهنمون مبارزات در پیش خود می دانستند و به همین جهت هنگام بازگشت دکتر مصدق از نیویورک در قاهره مورد استقبال گسترده مردم مصر قرار گرفت. به علاوه ملی شدن کانال سوئز توسط ناصر به گفته خود او الهام گرفته از ملی شدن صنعت نفت در ایران توسط دکتر مصدق بود.

جبهه ملی ایران تنوع قومی-زبانی را نه یک تهدید، که یک فرصت می نگرد. قدرتی نرم افزاری که تکثر گرایی‌اش موجب پویایی و شکوفایی است و در واقع همین فرهنگ تکثرگرا، راز و رمز بقای در طول تاریخ پرفراز و فرودش بوده است. بدیهی است در نظام مردم سالار مبتنی بر ارزش‌های جهان‌شمول روز، تکثرگرایی پویایی و بالندگی پر معنی‌تری خواهد داشت و آن هدفی است که جبهه ملی از آغاز در جهت تحقق آن بوده است.

ب) مطبوعات و رسانه ها رکن رکین دموکراسی هستند. آزادی آنها قوام بخش مردم سالاری و بالندگی اجتماعی و نهادینه شدن جامعه مدنی است. اما احترام به حقوق دیگران و پرهیز از بر چسب زنی و فراهم ساختن فرصت برابر برای تعاطی فکر و تلاقی اندیشه از وظایف اصلی آنان است.

 

پ) جبهه ملی ایران در منشور خود، در بخش دو – بندهای اول تا چهارم بر پایبندی خود به کلیه میثاق‌های بین‌المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، آزادی های بنیادین و برخورداری همه شهروندان از حقوق یکسان، برابری در قبال قانون و بهره مندی از فرصت ها و امکانات یکسان بی توجه به باور، جنسیت، مذهب، زبان یا نژاد و آزادی رسانه ها به عنوان ستون یا قوه چهارم اداره ی کشور به صراحت تاکید کرده است.

در فصل ششم بند یکم نیز قید کرده، همه  شهروندان آزاد هستند پیوند خود را با زبان ها و گویش های مورد علاقه حفظ کنند و به باروری آن ها بپردازند .

جبهه ملی ایران به هیچ روی منکر اجحاف‌ها و تبعیض‌ها و محدودیتژ‌هایی که بر شماری از هم میهننان می رود، نمی باشد. اما ریشه آن را در نبود دموکراسی می داند و بهمین جهت همواره در پای بندی خود به آزادی، مردم ‌سالاری، حقوق بشر و حکومت قانون کوشا بوده است.

با توجه به نکته های یاد شده، خواهشمندم در نخستین فرصت ممکن این پاسخ را جهت روشن سازی و آگاه گردانی مخاطبان محترمتان در راستای پاسداشت امانت حرفه ای و خبر رسانی منعکس فرمایید.

           

داود هرمیداس باوند

سخنگوی جبهه ملی ایران

29 اسفند 1391

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نادر 6 فروردین 1392 ساعت 02:14 ق.ظ

با درود وشادباش نوروزی
و با درود به مصدق بزرگ

آیا از بی بی سی این دشمن فرهنگ و تمدن ایران زمین انتظار دیگری دارید. پدر من شما بهتر از هر کس میدانید که انگلیس چه کینه ای از مصدق بزرگ دارد. او رهبر بزرگ جنبش ضد استعماری در جهان بود بسیاری از او آموختن که چگونه از غارت کشورشان توسط انگلیس جلو گیری کنند.
در شرایطی که انگلیس 25% از تمام بودجه هایش کاسته است می اید و برای ما فارسی زبانان تلویزیون راه می اندازد.آیا هدفی جز تخریب فرهنگ و هویت ایرانی و تفرقه انداختن بین هم زبانان وهم فرهنگان دارند. آیا در بین برنامه های بی بی سی می توان یک برنامه بیطرف پیدا کرد؟
بیشک بی بی سی دشمن شماره یک زبان پارسی، فرهنگ ایرانی وهمبستگی مردم ایران زمین است.
شور بختانه عده ای نا آگاه وبی وطن هم با این شبکه ضد ایرانی همکاری می کنند وتیشه به ریشه فرهنگ و تمدن ایرانی میزنند.
خدا وند ایران زمین را از شر دشمنان نگهدارد

سپاس نادر یا سامان عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد