ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

انتشار دیوان قصاید امین


چکامه های میهنی امین، دور از میهن منتشر شد!

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: دیوان قصاید پرفسور حسن امین منتشر شد. این مجموعه شامل 65 قصیده مفصل ازجمله بلندترین قصیده تاریخ ادبیات زبان فارسی با بیش از هزار بیت به نام «کمدی الهی امین» است که با اقتباس از «کمدی الهی دانته» سروده شده است.

سردبیر ماهنامه توقیف شده حافظ در مورد این کتاب و انگیزه‌اش از پرداختن به قالب قصیده گفت: «امروز از میان قالب های شعر کلاسیک، غزل نوآیین، مقبولیتی کم‌تر از شعر نو ندارد اما قصیده بالنسبه متروک و مهجور است. در حالی که خوب و بد شعر به نو کهنه و یا قالب و ردیف و قافیه آن ربطی ندارد. در مرحله اول این شاعر است که باید فرم و قالب مناسب حال و هوای شعر خود را تشخیص دهد و در مرحله دوم، این مخاطبان اند که در رد یا قبول آثار ارائه شده از سوی شاعران داوری نهایی را می کنند؛ شعری را می پسندند و شعری را در خاطر نمی‌‌سپارند. به باور من قالب قصیده نیک از عهده شعر میهنی، مفاخره، بث شکوی، و حماسه سرایی بر می‌آید و من در این راستا به قدر توان خویش کوشیده‌ام.»

سردبیر علمی دایره المعارف ایران شناسی افزود: «شاعرانی مانند سیمین بهبهانی، حسین منزوی، و محمدعلی بهمنی توانسته اند غزل را از تکرار و انجماد بلکه ساختار گذشته ها برهانند و آن را پا به پای شعر نو روزآمد کنند. در همین راستا، من نیز خواسته ام کاری مشابه کنم و همین تحول را در قصیده تکرار کنم تا ظرفیت این قالب کهن نیز برای بازتاب تجربه‌های انسان امروز و ایران معاصر ثابت شود.»

برخی از عنوان های سروده های گردآمده در دیوان قصاید امین با مضامین و موضوعات ملی و میهنی عبارتند از:  ایرانی ام، ایران زمین را دوست دارم، ای بوم و بر من!، ایران که مهین ملک آریاست، کورش پایه گذار حقوق بشر، فردوسی طوسی درست گفت، زنده باد ایران، ایران من! ای خاک و آب من!، ای زبان فارسی!، ایران من!، وطن عزیزم ایران،  چکامه ایران ستایی، چکامه فردوسی، چکامه خلیج فارس، چکامه ایران، دوستدار ایران.

حسین آهی، ادیب و شاعر معاصر، درباره ویژگی های برتر قصیده های امین در مقایسه با قصاید دیگر سرایندگان بزرگ معاصر گفت: «تا سال هفتاد، نمونه برتر قصیده فارسی، اثری بود که زنده‌یاد استاد اخوان ثالث در بحر قریب در وصف بهار سروده بود؛ ساختار و ترکیب‌ها آمیزه‌ای از شیوه خراسانی و فضایی کاملا بدیع. لیک امروز بی‌هیچ مبالغه و اغراقی باید اذعان داشت که استاد سید حسن امین، ده ها قصیده به مراتب از قصیده اخوان دلاویزتر، رساتر، و بلندپایه‌تر به رشته نظم کشیده‌اند. از آن جمله قصیده "ایرانی ام، ایران زمین را دوست دارم" از هر نظر از قصیده معروف شادروان اخوان " تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم"، گسترده تر، از حشو و زواید پرداخته تر، و در یک جمله بی‌همانندتر است.»    

 حسن امین، استاد پیشین کرسی حقوق دانشگاه گلاسکو کالیدونای انگلستان،  شعر نو و کهن می سراید. از مهم ترین آثار منظوم او «دانشنامه ایران» در 12 هزار بیت به اقتباس از شاهنامه فردوسی و مجموعه شعر «ایران نامه» در 2000 بیت است. وی در این دو مجموعه شعر، تاریخ ایران را در دو بحر مختلف در قالب مثنوی به نظم درآورده است.

 دیوان قصاید امین، در 336 صفحه، توسط شرکت حجت در انگلستان منتشر شده و توسط مرکز دایره المعارف ایران شناسی و دفتر وکالت سراینده، در ایران پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق، این مجموعه و دیگر آثار او را تهیه نمایند.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهران 16 بهمن 1391 ساعت 01:47 ق.ظ

آقای دکتر کاش می شد انجمن دستداران اصفهان برای انتخابات شورای شهر کاندیداهایی رو به عرصه رقابت می فرستاد و حضور فعالی تو این انتخابات داشته باشه ..... یعنی امکانش هست؟ آیا شما می تونید پیگیری کنید؟

درود. انجمن فعالیت سیاسی ندارد. یعنی در گروه بندی های سیاسی دخالت نمی کند. البته اگر نامزدهایی باشند که با انگیزه توسعه پایدار اصفهان و حفظ میراث فرهنگی و طبیعی شهر وارد میدان شوند. اعضای انجمن مثل هر شهروند دیگری این حق را دارند که از آنها حمایت کنند و خواهند کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد