ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نمایش عکس‌های حقیقی در اصفهان


عکس‌های حقیقی در اتاق آبی به نمایش درآمد !

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: عکس‌های سفر حقیقی در گالری اتاق آبی شهر اصفهان به نمایش درآمد. در این نمایشگاه، 22 عکس از مجموعه "سفر اول"  ابراهیم حقیقی در برابر دید دوستداران هنر حقیقی قرار گرفت. او این عکس‌ها را در سال‌های 1348 تا 1352 و در دوران دانشجویی، با دوربین آنالوگ نیکون و نگاتیو سیاه و سفید کداک گرفته است.

عکس‌های این مجموعه از شیوه زندگی مردم، معماری، جلوهای طبیعت و دورنمای شهرهای مختلف از جمله اصفهان، یزد، کرمان، بندر انزلی و... گردآوری شده است.

حقیقی درباره انگیزه‌اش از ثبت این عکس‌ها گفت: «در آن زمان برای من به عنوان یک جوان دانشجوی تهرانی هریک از شهرها دارای دیدنی‌های شگفت‌انگیز و زیبایی‌های غریبی بود که تلاش می‌کردم آنها را از دریچه دوربین به تصویر بکشم.»

وی افزود: « در برخی از این عکس‌ها جلوه‌های از بافت تاریخی شهرهایی مثل یزد و اصفهان را می‌بینیم که امروز دیگر به آن صورت وجود ندارد و بناهای بافت متفکرانه و معمارانه تاریخی آن زمان جای خود را به برج‌های زشت امروزی داده‌اند و اگر بیاییم و عکس‌های آن زمان را در کنار عکس‌های امروز به نمایش در آوریم، متوجه بلایی که بر سر بافت تاریخی شهرهایمان آمده خواهیم شد.»

نمایشگاه عکس‌های سفر ابراهیم حقیقی نخستین تجربه نمایشگاهی او در اصفهان است. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتواند یک نمایشگاه اختصاصی با موضوع اصفهان در این شهر برگذار کند که دربرگیرنده گزیده ای از عکس‌های او از سفرهای متعددش به اصفهان باشد.

این نمایشگاه که از روز آدینه 24 آذرماه 91 کار خود را آغاز نمود، به مدت یک هفته در گالری اتاق آبی به نشانی میدان بزرگمهر، خیابان مشتاق اول، انتهای کوچه روشن، کنار مادی نیاصرم، کاشی 31 برپاست.

ابراهیم حقیقی در اتاق آبی

 رضا نور بختیار، هنرمند عکاس اصفهانی در نمایشگاه عکس حقیقی

ابراهیم حقیقی، ۱۳ مهرماه سال ۱۳۲۸ در تهران دیده به گیتی گشود. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران، و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.

او از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح جلد کتاب‌ها و مجلات گوناگون بوده ‌است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف طراحی صحنه کرده و برای فیلم‌ها و سریال‌های زیادی تیتراژ ساخته ‌است. طرح نماد جشنواره فیلم فجر،  نماد موزه سینمای ایران، نماد انجمن بازیگران سینمای ایران، نشان مجله فیلم و ده ‌ا نماد دیگر از ابراهیم حقیقی است.

حقیقی نمایشگاه‌های متعددی را برگذار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده‌ است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

برنده جایزه بهترین عکس در نمایشگاه فرهنگ و هنر 1349  

برنده جایزه سیمین اولین جشنواره فیلمسازان جوان ABU، (فیلم غریب) 1352 

برنده جایزه سیمین دومین جشنواره فیلمسازان جوانABU، (فیلم خانه ابری) 1353 

برنده جایزه دوم جشنواره سینمای آزاد تهران و جشنواره سپاس 1352 (فیلم خانه ابری).

شرکت در نخستین نمایشگاه هنری بین المللی تهران 1353

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد