ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش تصویری از ورزنه


گزارش تصویری از گاوچاه ورزنه

 و برخی از جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: حاج ابراهیم حیدری، پیرمرد 60 ساله ورزنه‌ای، یک حلقه گاو چاه را باز‌سازی و به یک فرصت طلایی برای جذب گردشگران تبدیل کرده است. او می‌گوید که در گذشته با این روش سنتی روزانه 3000 متر مربع زمین کشاورزی را در دو نوبت صبح و عصر آبیاری می کردند، بدون آنکه نیازی به مصرف برق و استفاده از موتور آب‌کش باشد. در این روش برای بالا کشیدن آب از یک یا دو راس گاو کوهان‌دار سیستانی استفاده می‌شود. گاویار به گاوها کمک می‌کند تا بر یک سطح شیب دار یا " گاو رو " حرکت کنند و دلو را که به چرخ چاه بسته شده، درحالی که  پر از آب شده، از کف چاه بالا بکشند. دستیار او نیز آب را از دلو خالی کرده و در مزرعه هدایت می‌کند.

 حاج ابراهیم می‌گوید: این گاوهای من عادت کرده‌اند که اگر برایشان آواز نخوانم از چاه آب نمی‌کشند. او این بیت‌های عامیانه قدیمی را برای گاوهای دردانه‌اش می‌خواند تا با آواز او به حرکت درآیند:


دو سه روزه که بوی گل نیومد / صدای چه‌چه بلبل نیومد

بریم از باغبان گل بپرسیم / چرا بلبل به سیر گل نیومد؟

***

گل سرخُم چرا خوابی و نالی؟ / بیا تقسیم کنیم دردی که داریم

بیا قسمت کنیم درد سرت را / که تو کوچک‌تری طاقت نداری

***

سرت نازم که سرسر می کنی تو / مثال میش، به به می‌کنی تو

مثال بره گم کرده مادر / دمادم یاد مادر می‌کنی تو

گاوچاه ورزنه که به همت این پیرمرد خوش‌ذوق باززنده‌سازی شده در مدتی کوتاه به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی تبدیل شد و روزهای تعطیل پذیرای گروه‌هایی از گردشگران است تا با این شیوه سنتی آبیاری آشنا شوند.

ورزنه، شهری از توابع بخش بُن‌رود در شهرستان اصفهان است که در نزدیکی تالاب گاوخونی واقع ‌است و متاسفانه در سال‌های اخیر به واسطه مدیریت اشتباه منابع آب استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری، این تالاب ارزشمند خشک شده است. 

پل قدیمی ورزنه، مسجد جامع، رباط شاه‌عباسی، کاروان‌سرا و بادگیرهای قدیمی، آب‌انبارهای فراوان، برج‌های کبوتر، قلعه‌ها و آثاری از آسیاب‌های آبی، از بناهای تاریخی این شهر به شمار می‌روند.

 یکی از ویژ‌گی‌های ورزنه، زنان و دختران چادر سفیدی هستند که به جای پوشیدن چادر سیاه متداول امروزی، بر اساس یک سنت کهن، در کوچه و خیابان چادری به رنگ کاملاً سفید به سر می‌کنند. 

گفتنی است که یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین گاوچاه‌های اصفهان بازمانده از دوره صفوی، در قسمت غربی مسجد جامع عتیق اصفهان در شمال شبستان زمستانی (بیت الشتاء) قرار داشته که این محل اکنون به شوفاژخانه مسجد تبدیل شده و گردشگران به آن راهی ندارند.


آب انبار « حاج محمد جعفر» ورزنه

مسجد جامع ورزنه بازمانده از دوران تیموری (سده نهم هجری)- از دو سمت متفاوت

 رباط شاه عباسی ورزنه، بازمانده از دوره صفوی

زنان چادر سپید ورزنه

یکی از کبوترخانه‌های تاریخی که اکنون ویران شده

نظرات 10 + ارسال نظر
پگاه 8 شهریور 1391 ساعت 08:12 ق.ظ

درود دکتر سپنتا گرامی
در مجله اثر سال 1358 مطلبی درمورد کشف تاریخ جدید نقاشی دیواری در گاو چاه مسجد جامع خواندم که نقاشی های موجود در این قسمت خصوصیات ویژه ای داشته که نحوه و طرز ساخت آن سنتی بوده اما سبک آن از هنر اروپایی تاثیر گرفته.........

به راستی خلق اینچنین هنرهای ارزشمند نزد ایرانیان بود و بس!!

درود
بله. این مقاله را که در شماره 22 و 23 ماهنامه اثر چاپ شده و نویسنده آن خانم بهرامی هستند خوانده ام. برای دوستانی که بخواهند درباره این نقاشی ها مطالعه کنند منبع خوبی است.
سپاس از یادآوری شما.

جعفریان 8 شهریور 1391 ساعت 10:26 ق.ظ http://sisakht-tourism.blogfa.com/

درود جناب آقای دکتر سپنتا
بسیار زیبا و در خور بود
ابزار کشاورزی که در تصاویر نشان دادید به نظرم جزو بهترین گنجینه های ورزنه است که باید نگهداری بشه
و این همان چیزیه که در مناطق ایرانی با فرهنگ سنتی رو به فراموشی است
سپاس فراوان از شما

درود دوست عزیز خانم جعفریان
سپاس از مهر فراوان شما
با شما هم اندیشم . باید ابزار کهن و شیوه های کهن را در مناطق مختلف حفظ کرد و در موزه های محلی حفظ کرد.
شاد باشید

نازنین 8 شهریور 1391 ساعت 06:38 ب.ظ

گزارشات شما گاهی آموزشی گاهی دردآور و گاهی شادی بخش است ولی معمولا آنچیزی را بیان می کنید که عموما دیگران آنرا نمیبینند یا براحتی از آن میگذرند.
کارتان عالیست . در ادامه راهتان موفق باشید .

سپاس دوست نازنین
شاد باشید.

jaz@san.rr.com 8 شهریور 1391 ساعت 10:39 ب.ظ

KHAK BAR SARE MELATI KE AZ PASS RAFT ZOGH MIKONAD, KHAK BAR SARE DOLATI KE MARDOMAN AGHAB MANDEH TARBIAT MIKONAD.

دوست عزیز
این پس رفت نیست
در همه کشورهای دنیا حتی کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی موزه های بزرگ از تاریخ علوم مختلف از جمله کشاورزی و روش های سنتی آبیاری برگزار می شود
اگر ناراحت نمی شوید باید عرض کنم که نگاه شما به این مقوله نوعی عقب ماندگی ذهنی است . نگاه شما مثل نگاه طالبان است که مجسمه های بودا را منفجر کرد
شما اگر خدای علم و تکنولوژی هم باشد باید روش های قدیمی تر را حفظ و اگر لازم باشید احیاء کنید این کار جدا از ارزش علمی که دارد جنبه توریستی هم دارد. همین پیرمردی که شما به او خاک بر سر می گویید در سال چندین اتوبوس توریست از کشورهای اروپایی پیشرفته مثل آلمان برای دیدن گاوچاهش می آیند و حاضرند ورودیه هم پرداخت کنند
همین پیرمرد چندین هکتار زمین کشاورزی و دامداری دارد که آبا آنها را با موتور پمپ از چاه می کشد. پس خیلی هم با تکنولوژی روز بیگانه نیست. این کار او جنبه جذب گردشگر دارد و در این کار موفق بوده است.

خواهش می کنم اگر واقعا دلتان می خواهد کشوری پیشرفته داشته باشید نگاه خود را به مسائل اصلاح کنید
با این نگاه منفی و متعصب و عقب مانده ما نه تنها پیشرفت نمی کنیم بلکه عقب گرد هم خواهیم داشت.

آقای سپنتای گرامی با سلام،
مقاله بسیار جالبی بود که میتوان تصور کرد که برای خیلیها تازگی دارد.

همانطور که در پاسخ به یکی از پیامها ذکر کردید وجود چنین موزه های باز در کشورهای اروپایی بسیار جا افتاده و طرفداران پر و پا قرصی نیز دارد.

معمولا در کنار چنین موزه هایی سالنهای غذا خوری محلی و سنتی مناسب با محیط آثاری و جغرافیایی موزه نیز وجود دارند که هم تماشاگران بی توشه نمانند، هم فرهنگ آشپزی محلی به گردشگر معرفی شود و همه محل درآمد مضاعفی برای صاحبان موزه باز باشد.

اگر از دید شما اشکالی نداشته باشد این مقاله شما را بصورت لینک در فیسبوک فرهنگی - صنعتی به نمایش میگذارم.

با سپاس فراوان برای نوشتن این مقاله و آرزوی موفقیتهای بیشتر.

ارادتمند
فرهاد

درود و سپاس
شاد باشید

mehrkian 11 شهریور 1391 ساعت 02:41 ب.ظ

daste shoma dr sabt ingoune az saazeh v saaxtaar haa ba aks haay e besyar ziba dard nakonad

درود و سپاس آقای مهرکیان عزیز
امیدوارم همچون گذشته پیوسته از راهنمایی های شما بهره مند شویم
شاد باشید

دورود 16 شهریور 1391 ساعت 05:37 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

زیبا بود هر چند غم انگیز

درود و سپاس

یاغش کاظمی 12 آبان 1391 ساعت 11:19 ق.ظ http://asha.blogsky.com

دکتر سپنتای ارجمند
درود.
گزارش با ارزشی بود. یکی از مواقعی که حسرت و دریغ میخورم مطالعه نکردن دقیق این سیستم آبرسانی در بناهایِ صفویِ اصفهان در ایام تحصیل است. به خاطر دارم که یکبار همراه استادمان از چاهِ آبِ تغذیه کننده ی فواره های ایوان عالیقاپو دیدن کردیم، ولی اگر الان بخواهم سیستم کارش را دقیق توضیح دهم، قاصرم. مایه ی شادی ام خواهد بود که در این خصوص نیز در "ایران نامه" گزارشی بیاورید تا من و دیگر علاقمندان را راهگشا باشد. با سپاس.

درود
سپاس از مهرتان دوست عزیزم.
با توجه به بضاعت اندک علمی من ، انجام این کار برایم شاید به آسانی امکان پذیر نباشد اما اگر بتوانم اطلاعاتی در این باره گردآورم حتما انجام وظیفه خواهم نمود. اما بهترین کار این است که در اولین فرصت تشریف بیاورید اصفهان و ما در معیت شما به آنجا برویم و بر آگاهی های ما نیز افزوده شود.
امیدوارم به زودی شما را در اصفهان دیدار کنیم.

گیتی قدسی 15 آبان 1391 ساعت 06:56 ب.ظ

با سلام . من گیتی قدسی از تبریز در باره نماد مار و نقش آن در گل مهرها و سفالینه های ایلامی تحقیق دانشگاهی داشتم . اگر برایتان امکان دارد در مورد منبع و یا رفرنس مرا راهنمایی نمایید . با تشکر قدسی

دوست گرامی خانم قدسی



مقاله «باورهای ایلامی»
نویسنده: آزاده حیدر پور
نشریه: « کتاب ماه هنر » آذر و دی 1381 - شماره 51 و 52
(4 صفحه - از 128 تا 131)

«... یکی از مهم‌ترین نقش مایه‌های هنر و تمدن ایلام مار است.می‌توان گفت که‌ نقش مار در سفال‌ها،سرپوش ظروف،مهرها و تعدای از نقش برجسته‌ها به وفور به چشم می‌آید و شاید مار نمادی است برای حفاظت و حراست در برابر نیروی‌ شیاطین و دیوها.هم‌چنین باید گفت که این نقش مایه نمادی است از خدایی که به‌ دوران باستان ایلام تعلق دارد و جهان زیرین قلمرو و فرمانروایی اوست.

باوجود آن‌که نقش مار در هنر بین النهرین نیز رایج بوده است و شاید نقش مایه‌ مار در ایلام متأثر از همسایه غربی آنان(بین النهرین)بوده باشد اما اهمیت مار در هنر و دین ایلام بسیار بااهمیت‌تر می‌باشد تا آنجا که هنرمندان ایلامی گاه نوعی‌ مار با سر و بالاتنه‌ی انسان ترسیم می‌نمودند که خاص هنر ایلام بوده است و در واقع‌ نشان می‌دهد که هنرمندان ایلامی تمایل داشتند که آن خدا را به صورت انسان‌ تصویر نمایند تا یک حیوان.در این نقش‌ها گاه سر و شانه‌های انسانی به کار رفته و پایین تنه به شکل مار دیده می‌شود.

در تصاویر و نقش برجسته‌های برجای مانده از ایلام گاه مار را به صورت‌ پیچیده و چمبره زده بر تختگاه پادشاهان می‌توان دید و گاهی نیز دسته‌ی عصا، چوگان و اشیاء سلطنتی به شکل مار هویدا می‌شوند.نماد باروری ایلامی نیز به‌ شکل دو مار است که در حال جفت‌گیری تصویر شده‌اند.2

شاید بتوان گفت که مارهایی که با سر انسان در نقوش ظاهر شده‌اند دلالت بر جنبه‌ی الوهیت این جانور دارد؛خدایی که پرستش آن به مرور زمان منسوخ شده و چهره‌ای مرموز داشته است.و گاهی نمادی از نیروی‌های سودبخش بوده و حصلخیزی و برکت را به همراه می‌آورده و گاهی نیز نشانه‌ای از نیرویی هولناک‌ بوده که ویران‌کننده و مصیبت‌آور است.وجود این نقش مایه در زیر پی بناها دلالت‌ بر آن دارد که برای دفع چشم‌زخم و دوری نیروهای شوم موجود در قلمرو عالم‌ زیرین این نقش به کار می‌رفته است...»


مذهب ایلامی ها
نویسنده : یزدان صفایی
http://tarikhema.ir/religions/6984/religion-of-elamian/
«...مهم‌ترین نقش مایه را در هنر مذهبی ایلام مار تشکیل می‌دهدو در سنگ یادمان اونتش – گل دو نمونه از این مار‌ها را می‌بینیم. در واقع مار از زمانهای قدیم روی اشیا و به ویژه مهرهای دوران سوم اور ظاهر می‌گردد [...] این نمونه‌ها چه به صورت طبیعی و چه به صورت نمادین از خدایی بسیار کهن نشان دارند که مار نماد او، اسیر او و جهان زیرین قلمرو اوست. (۵۳) حتی بعضی اوقات انسان‌های اساطیری هم با ترکیبی از انسان و مار دیده می‌شوند یا با سر انسان و بدن مار بر روی مهر دیده می‌شوند. علاوه بر این، نقش مار بر روی نقش برجسته کورانگون و استل کوتیک اینشوشیناک گال نیز به عنوان سمبل خدایان ایلام حجاری شده است. وجود نقش مار بر روی مهرهای استوانه‌ای، استل‌ها، نقوش برجسته و ظروف سفالی ایلامی نشانی از اهمیت ویژه مذهبی این نقش می‌دهد. پ. دومیر شیجی نقش مار را در مذهب ایلامی چنین تجزیه و تحلیل می‌کند که خدای مار و آبهای جهنده‌‌ همان خدای بزرگ و خدای ملی ایلامی‌ها «اینشوشیناک» است. (۵۴)...»

پیشنهادمی کنم برای منابع مهم تر با دبیر انجمن ایلام شناسی آقای رضا نیک پور تماس بگیرید:
09123258094

مائده 1 اسفند 1391 ساعت 12:46 ب.ظ

با سلام
شماره تماسی از شخصی که در گاو چاه هست رو می خوام لطفا
لطفا برام ایمیل کنید

درود. من شماره ایشان را ندارم متاسفانه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد