ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نگاره‌های چهلستون


نبرد شاه اسماعیل یکم با شیبک‌خان ِ ازبک

بررسی یکی از دیوارنگاره‌های کاخ چهلستون در اصفهان

 

شاه اسماعیل یکم در میانه‌ی دیوارنگاره

ایران‌نامه- شیرین کسرایی: قدمت کاخ چهلستون به دوران صفوی بازمی‌گردد؛ آن زمان که شاه عباس صفوی برای پذیرایی از میهمانان و سفرای خارجی و عقد قراردادهای مهم با دولت‌‌های اروپایی، این کاخ را  بنا نمود. هسته اصلی کاخ شامل تالار میانی و غرفه‌های چهار گوش است و بخش‌های دیگر همچون ایوان ستون‌دار، ایوان آیینه، دو استخر در بخش شرقی و غربی آن دیده می‌شوند. در تالار مرکزی چهلستون، شش تابلو نقاشی به چشم می‌خورد که عبارتند از:

 1- جنگ شاه اسماعیل اول با شیبک‌خان ازبک.

 2- جنگ کرنال بین نادر شاه افشار و محمد شاه گورکانی.

 3- مجلس پذیرایی شاه عباس دوم از ندر محمدخان فرمان‌روای ترکستان.

 4- مجلس پذیرایی شاه عباس اول از ولی محمدخان فرمان‌روای ترکستان.

 5- جنگ چالدران بین شاه اسماعیل و سلطان سلیم فرمان‌روای عثمانی.

 6- مجلس پذیرایی شاه طهماسب اول از همایون پادشاه هندوستان.

 در این یادداشت به بررسی نبرد شاه اسماعیل اول با شبیک خان ازبک که در سال 916 (ه.ق) که در طاهر آباد نزدیک مرو اتفاق افتاد، می‌پردازیم:

نوع نقاشی این تابلو مینیاتور عصر صفوی است که توسط شاگردان رضا عباسی کشیده شده  و چند شاخصه مهم را دربرمی‌گیرد:

 1- پرمایه بودن رنگ‌ها و استفاده از رنگ‌های روشن و صاف در آن.

 2- تک صورت‌سازی و پرداختن به ریزه‌کاری‌های مهم طرح.

 3-  ترسیم نوع لباس و کلاه به شکل اصلی آن زمان.

 4- آرایش سپاه صفوی که در آن «امیرالامرا» مقام ارشد سپاه یا فرماندهی کل، در جلو سپاه ایستاده و دیگر  صاحب منصبان قزلباش در کنار او قرار دارند. تفنگچی ها که بیشتر آن ها از مردمان عامی وروستایی هستند  وظیفه حمل و جابه جایی اسلحه را عهده دار  هستند  و شیپورچی ها پیروزی، عقب نشینی، یا شکست در جنگ را اعلام می کنند.

در این تابلو شاه اسماعیل با لباس زرد و سوار بر اسب سفید و پادشاه ازبک (شیبک خان) با لباس بنفش و اسب قهوه‌ای دیده می‌شوند. فرار سپاه ازبک و به اسارت گرفتن ازبکان در این تابلو قابل مشاهده است.

علت این جنگ را چنین بیان می‌کنند که ازبکان که از بازماندگان مغولند در سال 913 (ه.ق) خراسان را تصرف نمودند و به دلیل تعصب بیش از حد در مذهب تسنن اذیت و آزار زیادی به شیعیان می‌نمودند. در آن زمان شبیک‌خان ازبک، نامه‌ای جسورانه به شاه اسماعیل نوشت و او را به ترک مذهب شیعه و پذیرفتن مذهب تسنن دعوت کرد اما شاه اسماعیل به او اعتنایی نکرد. بار دیگر شبیک خان تهدید نمود که اگر شاه اسماعیل مذهب تسنن را نپذیرد به آذربایجان خواهد آمد و به زور شمشیر او را به مذهب تسنن وا خواهد داشت ولی دیگر بارشاه اسماعیل صفوی پاسخی به وی نداد.

 پس از این ماجرا  ازبکان به تعرض به حدود ایران پرداختند و شاه اسماعیل در سال 916 (ه.ق) برای دفع آن‌ها به خراسان لشگرکشی کرد و در مرو با ازبکان رو به رو شد. در جنگ سختی که در این مکان به وقوع پیوست  شیبک‌خان ازبک شکست خورد.

 این جنگ به چند دلیل از وقایع مهم آسیای مرکزی به شمار می‌آید: نخست آن که شاه اسماعیل و «ظهیرالدین بابر» در هند از شر دشمنی گستاخ رهایی یافتند. دوم این که  مذهب شیعه که هنوز جان نگرفته بود و شیبک‌خان در محو آن می‌کوشید نجات یافت. و سوم  این که اتحاد و دوستی «ظهیر الدین بابر» با  شاه اسماعیل پس از این جنگ قوی‌تر گردید. پس  از این پیروزی ازبکان به خراسان و هرات گریختند و شاه اسماعیل به تعقیب آن‌ها شتافت، آن‌ها به محض اطلاع یافتن از حضور  شاه اسماعیل در این منطقه هرات و خراسان را خالی نمودند و به فرارود فرار کردند تا به این ترتیب نواحی یادشده تا حدود رود جیهون به قلمرو صفویان افزوده شود.

      

 


پایین: تصویر پانوراما از تالار اصلی چهلستون، کاری از فریبرز علاقه بند




نوشتاری دیگر درباره نگاره‌های چهلستون:

نظرات 3 + ارسال نظر
منصور 19 اردیبهشت 1391 ساعت 02:10 ق.ظ


با تشکر از سرکار خانم کسرایی
برای من یک نکته جالب بود. مضمون آن شش پرده یا شش نگاره، سه مورد جنگ با دشمن بیگانه و سه مورد صحنه صلح و دوستی.
یعنی به زبان دیگر تعادل یا توازن را نشان دهند که ما همانگونه که آماده دفاع از کشور و فرهنگمان هستیم و حاضریم با متجاوز بجنگیم، اهل صلح و سازگاری با همسایگانمان هستیم و به حسن همجواری اعتقاد داریم.

محمود دهقانی 19 اردیبهشت 1391 ساعت 02:52 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

پرسش من این است که نقاشی که شاه صفوی فرستاد فرنگ و آنجا مسیحی شد و به هند پناهنده و آخر سر آمد ایران هم دستی در نقاشی های چهل ستون داشته است. محمد رضا را می گویم؟ دوم : ما شاهد رویدادهای تاریخی جنگ ها و آشتی ها و ضیافت ها بر روی دیوارهای کاخ های صفوی بویژه چهل ستون هستیم آیا رد پائی از نظر هنر نقاشی در نشان دادن بیرون راندن پرتقالی ها از هرمز در جائی وجود دارد؟ خوشحال می شوم دوستان در این مورد در این پنجره آن را گوشزد فرمایند.

درود
با سپاس از توجه شما آقای دکتر دهقانی
درباره جنگ با پرتغالی ها و بیرون راندن آنها از خاک ایران در دوره صفوی و بازتاب آن رویداد، نوشتاری در دست نگارش دارم که به زودی در ایران نامه منتشر خواهم نمود و امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.
شاهین

پگاه 19 اردیبهشت 1391 ساعت 09:35 ق.ظ

درود
چقدر جالب! من دیروز کتاب گنجینه ی آثار اصفهان آقای دکتر هنرفر را میخوندم. زمانیکه به نقاشی های چهلستون رسیدم تصمیم گرفتم با این کتاب به کاخ برم و دقیق به نقاشی ها نگاه کنم!! وقتی متن شما رو دیدم خیلی تعجب کردم!
به هر حال سپاس فراوان از شما!

درود
خوشحالیم که همراه با نیاز و سلیقه دوستان و خوانندگان حرکت می کنیم.
شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد