ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ابراز انزجار از بی حرمتی به افغانستانی های ساکن اصفهان


نوروز پیوند دهنده افغانستانی و ایرانی!

شاهین سپنتا

نوروز و سیزده به در فرصتی برای همبستگی اقوام ایرانی

دو دختر بچه افغانستانی در سیزده به در سال گذشته اصفهان

جشن کهن نوروز به عنوانی جشنی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است تا پیام زیبای آیین های نوروزی در آستانه سال نوی خورشیدی ، همبستگی و دوستی بین ملت ها را دوچندان سازد و همه مردمان جهان را با این فرهنگ پربار آشنا سازد. افغانستانی ها چه آن زمان که مرزهای سیاسی بین مردمان جدایی نیانداخته بود و چه امروز که از بد حادثه در ایران اقامت گزیده اند همواره به خاطر ریشه های مشترک فرهنگی همراه با دیگر فارسی زبانان و باشندگان حوزه فرهنگی نوروز، این جشن کهن را با همه آیین‌های زیبایش گرامی داشته اند.

اما اکنون چه شده است که یک مدیر دولتی در ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان می‌خواهد با بخشنامه و ابلاغیه این پیوند را به جدایی تبدیل کند؟ به یاد  داریم که در سال‌های گذشته خانواده های افغانستانی در گردشگاه‌های طبیعی اصفهان در کنار دیگر ایرانیان سیزده به در را سپری می‌کردند بدون این که هیچ تنشی به وجود آید. فراموش نکنیم که پارک کوهستانی صفه تنها گردشگاه اصفهان نیست و با توجه به دور بودن از مناطق محل سکونت خانواده‌های افغانستانی که معمولا در بافت روستایی، حومه شهر و یا در بافت قدیمی شهر اصفهان ساکن هستند، کمتر از سوی این خانواده‌ها به عنوان گردشگاه انتخاب می‌شود.

حتی اگر امسال حضور اقلیت افغانستانی ساکن اصفهان در پارک کوهستانی صفه چشمگیر می‌بود که بعید به نظر می‌رسید،  با این همه روشن نیست که چرا احمدرضا شفیعی٬ مسئول کمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان که زیر نظر شهرداری فعالیت می کند، از ممانعت حضور اتباع افغانستانی در روز «سیزده به در» در پارک کوهستانی صفه خبر داد! آقای شفیعی گفته بود که «به منظور رفاه شهروندان نیروهای این کمیته با همکاری پلیس امنیت و اداره اماکن در روز ۱۳ فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می‌کنند.»

این تصمیم به هر علتی که اتخاذ شده باشد، نشانه ضعف دستگاه‌های مربوط در تامین امنیت دوستداران طبیعت و تبعیض آشکار بین شهروندان و گردشگران است.

به نظر می رسد که شهرداری اصفهان و ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان باید به جای این گونه تصمیمات، بستر را برای حضور پررنگ‌تر گردشگران نوروزی از همه ملیت‌ها در شهر تاریخی اصفهان فراهم آورند و نشان دهند که نوروز و «سیزده به در» را به عنوان فرصتی برای همبستگی همه اقوام ایرانی و جذب گردشگران داخلی و خارجی، قدر می‌دانند. ( لینک مطلب در روزنامه شرق)


همسایه افغانستانی! شرمنده‌ام

مهدی تمیزی روزنامه نگار و کارتونیست

متاسفانه در روز سیزدهم نوروز، شهرداری اصفهان از حضور افغانستانی ها در پارک صفه اصفهان به بهانه تامین امنیت، جلوگیری کرد. این اقدام نژادپرستانه آن قدر وقیح و بی‌شرمانه بود که حتی خبر آن را که در سایت خبری شهرداری اصفهان منتشر کردند، پس از چند ساعت، مجبور به حذف شدند.

نکته جالب آن که این دسته از یقه بسته‌های هورهوری مزاج در شهرداری اصفهان و شورای اسلامی! شهر اصفهان، همیشه به قول خودشان برای حرکت های نژادپرستانه رژیم اسراییل، پیراهن چاک می کنند و در صف اول هر تظاهراتی می ایستند و برای مصاحبه کردن ژست می‌گیرند.

همسایه افغانستانی! شرمنده‌ام؛ نه تنها از تو، شرمنده ام از پیامبر اسلام، که می دانم رحمتی بود برای همه عالم. او که برایش ابوذر و سلمان و بلال یکی بود. شرمنده ام از علی، آن که می گفت: همه انسان ها با هم برابرند، اگر مسلمانند در ایمانشان و اگر غیر مسلمانند در انسانیتشان.

شرمنده ام از فرهنگ و تمدن ایرانیم، ایرانیتی که در طول تاریخ، مایه سربلندی و افتخار بوده است. همسایه افغانستانی! شرمنده‌ام. شرمنده از حضور نشانه‌های ایمان! و تقوا ! در شهرداری و شورای شهر اصفهان، امیدوارم اگر رگ شرافتی در وجودشان دارند، هر چه زودتر از برادران و خواهران افغانستانی در ایران، حلالیت بطلبند. البته اینها و حلالیت طلبیدن و عذرخواهی!؟ چه قدر ساده‌ام من!

نظرات 11 + ارسال نظر
محمد بندرعباسی 14 فروردین 1391 ساعت 04:18 ب.ظ

با سلام
جدب بهتون تبریک می گم آفرین به این سرعت و قریحه خبری که دارید با وجود اینکه خبر همون شب از صفحه ( روزگار) اول سایت حذف شد اما شما بالا رفتید بهتون تبریک می گم.

درود و سپاس

فروغ 14 فروردین 1391 ساعت 04:35 ب.ظ

خیلی متاسف شدم , خیلی...

رویا 14 فروردین 1391 ساعت 09:17 ب.ظ

همیشه این جوری هست! فقط الان فلسطین براشون تو بورسه!!!

پگاه 15 فروردین 1391 ساعت 10:48 ق.ظ

اگر ها و اگر ها و.....!
متن آقای مهدی تمیزی حرف نداشت.

درود و سپاس

آقای سپنتای گرامی،
مقاله بسیار درست و بجایی بود. در بجا بودن نوشتن این مطلب هرچه بنویسم کم نوشته ام و از همه مهمتر اینکه به خامه یک اصفهانی نوشته شده.

اشتباهی انجام گرفته شد که بلافاصله در تمام جهان برایش در بوقها و کرناها دمیدند و تحریک کردنها را شروع کردند.

این نوشته دستکم از دید من بسیار بموقع و بسیار بجا نوشته شد.

این تیزبینی را بایستی به شما تبریک گفت.

موفق و پیروز باشید.

درود بر شما و سپاس
من وقتی می بینم که بهترین کارگران ما که در جاهای بسیار سخت کارهای سخت می کنند همین دوستان افغانی ما هستند بسیار شرمنده می شوم که می بینم برخی مسئولان ما چنین قدر ناشناس هستند.
این قدر که برخی از معدود همشهری های خودمان تکدی گری یا کیف قاپی یا جیب بردی یا چاقوکشی می کنند در اماکن عمومی و پارک ها شاید یک صدم را اقیلت افغان نمی کند اما چون اقلیت هستند همه جا همه تقصیرها را برگردن اینها می اندازند و نامشان بد در رفته.

علی 16 فروردین 1391 ساعت 10:26 ق.ظ

درود بر شما و درود بر افغانی ها که عزیزترین هم میهنان همیشگی ما هستند. ایران برای افغانی ها کشور همسایه نیست، خاک پدرانشان است. خاکی که بی خردی ما آن را به دشمن وانهاد. من از حرکت شنیع متولیان فرهنگی اصفهان اعلام انزجار و تنفر میکنم. آنها نمایندگان ملت ایران نیستند.

درود 17 فروردین 1391 ساعت 02:32 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

در فیس بوک بازتاب دادم. محمود

درود و سپاس

مهدی لسانی 17 فروردین 1391 ساعت 06:44 ق.ظ http://www.afnews.blogfa.com/

برادر و همزبان و هم مذهب من سلام

خیلی ممنون از مقاله ی بسیار زیبا و بجای شما . خوشحال شدم از خواندن این پست شما و مرحمی هر چند کوچک شد بر دل زخم خورده ی من .

درود

سپاس از شما
دوست گرامی از صمیم قلب می گویم که بین ایرانی ها و افغانستانی ها هرگز جدایی نبوده و نخواهد بود. ما همه از ریشه و تباریم.
شاهین سپنتا

مهدی لسانی 17 فروردین 1391 ساعت 07:03 ق.ظ http://www.afnews.blogfa.com

دوست گرامی، لطفا از به کار بردن واژه های (افغان ، افغانی ، افاغنه) پرهیز نمایید . زیرا فقط و فقط به قوم پشتون در افغانستان واژه ی افغان تعلق میگیرد و شامل تمامی مردم افغانستان نمیشود و واژه ی افغانی هم واحد پول کشور ما افغانستان است و واژه ی افاغنه هم از سوی ایران به مهاجرین افغانستانی اطلاق میشود که کاملا اشتباه است . خواهش میکنم به مردم افغانستان افغانستانی بگویید و شما که فارسی زبان هستید باید از زبان فارسی دری افغانستان حمایت کنید .

http://afnews.blogfa.com/page/afghanistani.aspx

درود
این نکته را که شما می فرمایید من نمی دانستم. چون قبلا یک دوست دیگر افغانستانی به من گفته بود که ما خود را افغان می نامیم.
اکنون که شما اصلاح فرمودید، من نیز در مطلب هرکجا افغان بود به افغانستانی تغییر دادم.
سپاس دوباره

420 از هرات 17 فروردین 1391 ساعت 04:16 ب.ظ

سلام از حوزه علمیه قم، به شما سلام می گویم. از اینکه در کشور منتسب به امام زمان این گونه کارهای خارج از عرف بین الملل و خارج از چارچوب اندیشه انسانی صادر می شود جای بسی حیرت و شرم است. و این گونه حرکت ناشایست روی یهودیان را در اسرایل سفید کرد. ننگ است برای متولیان امور در اصفهان.
420 از هرات

اردکانی 2 اردیبهشت 1391 ساعت 10:24 ق.ظ

با سلام البته بعضی اخبار از عملکرد بعضی افاغنه که میشنویم به شهرداری اصفهان حق می دهیم . اخیرا خبری را خواندم از اسارت ۸ساله یک مادر و دختر ایرانی توسط یک مرد افغانی و بهره کشی جنسی از آن مادر نگون بخت - چند روز است بقدری متاثر شده ام که خواب از سر م پریده است . افغانیهای محترم نیز باید بیشتر ملاحظه صاحبخانه را بکنند .متاسفانه ریشه بسیاری از بزهکاریها و ادم ربائی و امثالهم در بین همین مهمانان عزیر است .

درود
این کارهای ناراحت کننده در هر کجا و توسط هر کس می تواند انجام شود. مگر خود ایرانی ها از این کارها و حتی بدترش را انجام نمی دهند.
افزون بر این تمی توان کسی را به جای دیگری مجازات کرد یا قبل از وقوع جرم کسی را مجازات کرد. اقدام پیشگیرانه خوب است اما کسی را نباید از حقوق خود محروم کرد.
سپ
سپاس از بیان دیدگاهتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد