ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

هدیه نجومی به مسیحیان اصفهان!


ساعت آفتابی ِ سیاره­ ‌ایدر میدان جلفای اصفهان نصب شد

 ساعت آفتابی مدل سیاره‌ ای که توسط رصدخانه دانشگاه کاشان طراحی شده است، در میدان جلفای اصفهان نصب شد. ساعت‌های آفتابی گرچه در بازه زمانی چند هزار ساله برای تشخیص زمان در  فرهنگ‌های گوناگون بشری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است. اما با گسترش فناوری ساعت‌های عقربه‌ای و دیجیتال از رونق اصلی افتاد. با این وجود در بسیاری از جوامع هنوز نه تنها به عنوان نماد نجومی بلکه به عنوان عنصر زیبایی شناختی و گاه نماد اصالت و قدمت فرهنگی استفاده می‌شود. در جامعه ما نیز در چند سال اخیر روند ساخت انواع مختلف ساعت آفتابی در گوشه و کنار ایران­زمین گسترش یافته است. به گزارش رصدخانه دانشگاه کاشان، ساعت آفتابی اصفهان با مدل سیاره­ای و قطر خارجی 130 سانتیمتر و قطر داخلی 100 سانتیمتر طراحی شده است. این ساعت آفتابی برای مختصات جغرافیایی میدان جلفای اصفهان یعنی طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 27 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 11 ثانیه شمالی طراحی شده است. میدان جلفا که در محله جلفای اصفهان و در مجاورت خیابان نظر واقع است، در بین سه کلیسای  معروف اصفهان یعنی کلیسای وانک، کلیسای حضرت مریم و کلیسای بیت‌اللحم­ قرار گرفته است. این ساعت آفتابی در میان یک حوض ساخته شده است.

مهندس صفایی، کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان و طراح این ساعت آفتابی،پیش از این چند نمونه ساعت آفتابی طراحی و ساخته است. وی پیش از طراحی ساعت آفتابی میدان جلفای اصفهان، نمونه‌­ای مشابه را برای دانشگاه پیام‌نور آران و بیدگل- با ابعاد بزرگ‌تر - طراحی کرده بود.

درجه بندی ساعات در ساعت آفتابی  اصفهان با فاصله 10 دقیقه انجام گرفته است. بنابراین دقت آن در حدود 3 دقیقه می‌باشد و بر روی هریک از خطوط ساعات منحنی آنالما مربوط به پارامتر تعدیل زمان رسم گردیده است. همچنین میزان میل خورشید در ابتدای هریک از ماه‌های گاه‌شماری ایرانی به وسیله خطوط افقی مشخص شده است.

اسدالله صفایی، در محاسبات و طراحی ساعت آفتابی اصفهان نیز همچون نمونه قبلی، علاوه بر نشان دادن ساعت،  کاربردهای جانبی زیادی را در نظر گرفته است. تعیین تقویم، تعیین طول روز و تعیین زمان طلوع و غروب خورشید در هر روز از سال، تعیین لحظه اذان ظهر در طول سال ،  تعیین پارامتر تعدیل زمان در روزهای مختلف سال و تعیین میزان میل خورشید در فصول مختلف از مهم‌ترین آنها به شمار می رود.

اما مهم­ترین مزیت این ساعت آفتابی نسبت به نمونه مشابه قبلی آن، کار برد آن در شب است. در طراحی ساعت شاخص به گونه­ای قرار گرفته است که امتداد آن در راستای پیکان نشان دهنده موقعیت قطب شمال سماوی که در مجاورت ستاره قطبی قرار گرفته، باشد. بنابراین با این ابزار نجومی می‌توان در شب ستاره قطبی، و به تبع آن قطب شمال سماوی را پیدا نمود. سپس جهت یابی را با دقت بسیار زیادی انجام داد.

این مدل ساعت آفتابی با الگوبرداری از ذات‌ الحلق که یک ابزار نجومی قدیمی است، طراحی شده است و نمونه تکامل یافته‌ای از ساعت‌های آفتاب به شمار می رود. اما متاسفانه مجری طرح که به سفارش شهرداری اصفهان این کار را انجام داده است، ظرافت لازم را در ساخت آن به کار نبرده، و حقوق معنوی طراح را نیز رعایت نکرده است.  

                       

نظرات 1 + ارسال نظر
رسول 3 اسفند 1390 ساعت 01:35 ب.ظ

اقای دزد مطلب دیگران را ندزد

عزیزم دزدی در کار نیست. اشتباه کردی.
مطلب را بخوان متوجه می شوی که در متن خبر آمده «به گزارش رصد خانه دانشگاه کاشان» و درضمن بر روی عکس ها هم آدرس سایت رصدخانه کاشان آمده است.
این خبر در چارچوب همکاری های ایران نامه با دوست بسیار عزیزم مهندس صفایی در ایران نامه بازتاب یافت برای این که به نوعی از زحمات ایشان تشکر کرده و و بقیه دوستان هم در جریان تلاش های ایشان قرار بگیرند.
در ضمن در چارچوب همین همکاری ها قبلا هم خبرهایی از رصدخانه دانشگاه کاشان منتشر نموده ایم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد