ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

کوه‌های کشورم: ادیب برومند

 

کوه‌های کشورم

تازه‌ترین سروده استاد ادیب برومند 

همراه با عکسی بی نظیر از محمد سلطان الکتابی: دورنمای دماوند از فراز کوه کرکس در اصفهان*  

از دل و جان دوستدار کشورم / دوستدار کشوری نام آورم

نام او از روزگار باستان / بوده بس فخرآفرین در دفترم

نام این بشکوه مرز جان فزای / بسترد گرد ملال از خاطرم

کوه‌های سربلندش آکنند / پهلوانی فر غروری در سرم

عاشقم بر کوهسارانش به جان / وآن غروب دلکش زرین فرم

آتش افشاند دماوندم به بر / گر نباشد مهر ایران همبرم**

سر نهم بر دامن البرز کوه / تا سراید قصه از زال زرم

بوسه بفرستم فراوان با درود / بر دنا، فرخنده بام کشورم

می ستایم کرکس و سیوند را / همچو بینالود زیبا منظرم

سر سپارم بر در الوند کوه / آن که یاد از مادها آرد برم

باد بر زنجیره‌ی زاگرس درود / آن حصار محکم بام و درم

با سمند آذری تازم به شوق / زی سهند آن کوه صولت پرورم

غافلم از قافلان‌کوهش مَدان / کو کند شاد از شکوهی دیگرم

کوه در کوه ِ تنیده با نهیب / می‌خروشد گوییا چون تندرم

می‌خروشد تا کند بیدار خیز / از بداندیشان این بوم و برم

کوه گردونسای مغرور از ثبات / سروری را شُد نمادین رهبرم

واله‌ام بر کوهساران شمال / قصه پردازان ِ توس  و نوذرم

باشدش جغرافیایی  پُرشکوه / سرزمین مهر و مهر خاورم

زنده باد ایران و کُهسارش «ادیب»

یاورش پروردگار داورم

 

*محمد سلطان الکتابی در شرحی بر این عکس بی نظیر نوشته است: این هفته تصمیم گرفتم چکاد کرکس را فتح کنم. کرکس بلند ترین چکاد استان اصفهان با 3895 متر بلندی است. خوشبختانه هوا عالی و آسمان در بیشتر نواحی اطراف آبی و بدون ابر بود. با این حال صعود به بلندای 3895 متری و گذر از میان حدود یک متر برف، ماجراجویانه و لذت بخش بود. تصور کنید بر فراز چکاد چه شد!؟ دماوند، گنبد گیتی، که در حدود 300 کیلومتر از آنجا دورتر است، بر فراز افق شمالی سر بلند و استوار خودنمایی می کرد! اتفاقی بسیار کم نظیر و فراموش ناشدنی بود؛ چرا که این تجربه‌ی ارزشمند، بسیار به ندرت ممکن است برای کسی پیش آید. 

پیوند به تارنمای محمد سلطان الکتابی

** همبر: هم‌آغوش

پیوند به تارنمای شاعر ملی استاد ادیب برومند 



پاسخ به یک ابهام!

ین روز ها به دنبال انتشار یکی از عکس های اینجانب با عنوان دورنمای دماوند از فراز چکاد کرکس در استان اصفهان تعدادی از مخاطبین و خوانندگان محترم گزارش مربوط، این ابهام را مطرح نمودند که اساسا مشاهده دماوند از فراز چکاد کرکس امکان پذیر می باشد؟ در این میان افرادی با ارائه استدلال های مختلف تلاش داشتند اثبات کنند چنین مشاهده ای از نظر علمی مردود و محال می باشد.
متن برخی از پیام های دریافتی به صورت زیر می باشد:


با سلام من الان از خیابان میرداماد تهران در حال دیدن دماوند هستم شیب کوه در سمت راست من قرار دارد عکس هم گرفتم در عکس شیب باز در سمت چپ من قرار گرفت .این یک .دو حجم کوه در نظر من همان حجمی است که شما سیصد کیلومتر دورتر در حال دیدن آن بوده اید خواهش می کنم این معجزه رو به من توضیح دهید. سه : به خاطر کروی بودن زمین خیلی زور بزنید احتمالا تنها نوک کوه دماوند رو بتونید مشاهده کنید چهار : این عکس (عکس مربوط به دماوند از کوه کرکس)احتمالا در شمال و احتمالا از کوه های نزدیک به آمل یا بابل گرفته شده است. لطفا اگه توضیح قانع کننده ای دارید این ابهامات را در سایت قرار دهید و پاسخ آنرا نیز بدهید تا اگه اشتباه می کنیم به اشتباه خود پی ببریم وگرنه احساس می کنیم شما بیننده های خود را خنگ تصور کرده اید . به امید پاسخ شما خدانگهدار
فرستنده: شکیبا  

 
جناب آقای علامی 
با سلام
در پاسخ به مطلب مشاهده دماوند از قله کرکس اصفهان
با یک سری محاسبات مثلثاتی با توجه به موقعیت جغرافیایی دو قله و شعاع کره زمین
ثابت می شود که در خوشبینانه ترین حالت(که هر دو قله روی یک نصف النهار واقع باشند، که نیستند) حداقل ارتفاع یک شئ قابل رویت از کوه کرکس در مختصات کوه دماوند 6172به صورت تقریبی است.
در حالیکه ارتفاع دماوند 5671 متر است.
عکسی که شما فرستاده اید دماوند را همطراز با کرکس نمایش می دهد، یعنی 5671 + 3500
یقین بدانید این عکس حاصل فتوشاپ کاری زبردست است.
ما در تهران در هوای صاف در ارتفاعات  هم حتی یک چنین نمایی از دماوند نمیبینیم.
در صورت نیاز ریز محاسبات را هم خدمتتان می فرستم
با تشکر
سمیه صمیمی              

 
 
با عرض سلام
 
اولاً از آقای محمد سلطان الکتابی که با گرفتن این عکس زیبا و نادر و انتشار آن ما را هم در لذت دیدن این منظره شریک کرده‌اند تشکر می‌نمایم،
ثانیاً از آقای علامی که مجالی برای دسترسی دیگران به این نوع مطالب را فرآهم می آورند،
و در آخر از سرکار خانم سمیه صمیمی که به سادگی از کنار مطالب نمی‌گذرند و در بررسی صحت آنها تلاش می‌کنند .
 
اما ، اگر به نرم افزار گوگل ارث مراجعه بفرمایید و موقعیت تقریبی قلل دماوند و کرکس را ملاحظه فرمایید و فاصله این دو قله را هم اندازه بگیرید متوجه میشوید که زاویه بین این دو قله در فاصله تقریبی ۲۸۰ کیلومتری چیزی در حدود ۲،۵ ( دو و نیم ) درجه است و با توجه به اندازه شعاع کره زمین که حدود ۶۳۷۰ کیلومتر است و با مراجعه به چند معادله هندسه سال سوم دبیرستان بر آمدگی کره در فاصله بین دو قله برابر است با :
 
=R(1-cos ø/2 ) = 6370 ( 1- cos  1.25 ) ≈ 1500 meters
 
چنانچه ملاحظه می‌فرمایید این ارتفاع ، باتوجه با ارتفاع دو قله مانعی برای دیدن کوه دماوند از قله کرکس نمی‌باشد.
 
 
اما نکته دیگر اینست که این تصویر توسط یک عکاس حرفه‌ای در حوزه نجوم و طبیعت گرفته شده است که ضمن خلق یک عکس زیبا به اعتبار آن نیز می‌افزاید. برای اطلاع بیشتر به صفحه اینترنتی آقای سلطان الکتابی به آدرس زیر مراجعه فرمایید :
 
و در نهایت اینکه کوهنوردان و عکاسان دیگری نیز این منظره را مشاهده نموده اند ، از جمله آقای حسین زالی که گزارش صعودشان در آدرس زیر قابل مشاهده است :
 
 و تصویر زیر از ایشان که در سایت Panoramio منتشر شده است:
 
آخرین نکته اینکه ، با استفاده از نرم افزار Google Earth در صورتیکه در روی قله کرکس قرار بگیرید ، به سمت شمال منظره مشابهی قابل مشاهده است.
 
موفق باشید
 
فردین اردوانی

 
 
با سلام
پیرو اصلاحیه ای که در رابطه با ایراد خانم صمیمی ارسال کردید باید عرض کنم
چون بنده ریز محاسبات ایشان را ندیده ام بنابراین نمیتوانم راجع به محاسبات ایشان نظر خاصی بدهم. ولی جهت اطلاع شما و ایشان عرض میکنم که قله زیبای دماوند از 8 استان کشور قابل رویت است که استان های یزد و اصفهان دورترین استان هایی اند که قابلیت مشاهده آنرا دارند و این قله از فراز قله شیرکوه نیز قابل مشاهده است ولی در رابطه با دیده شدن دماوند از روی قله کرکس بنده هم اطلاع دقیقی ندارم.
همچنین باید عرض کنم که دماوند در اکثر مواقع چه در شهر تهران وچه از روی ارتفاعات تهران و توچال به وضوح تمام قابل مشاهده است
شاد و پاینده باشید.
یاحق.:
 نویسنده : آقای مجتبی ایزدی

 


پیش از هر چیز لازم می دانم یاد و خاطره عزیزانی که در بهمن ماه به هنگام صعود زمستانی به کرکس در سانحه سقوط بهمن جان باختند را گرامی داشته و به روان پاک آنها درود بفرستم. به ویژه مرحوم، مهندس محمد ابراهیم علیجان زاده پایه گذار انجمن نجوم اختران آران بیدگل که خبر فوت ناگهانی اش جامعه نجوم ایران را متاثر کرد. (مشروح این خبر)

در ارتباط با ابهام مطرح شده لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.
نخست لازم می دانم از دو دسته از مخاطبان گرامی تشکر ویژه ای داشته باشم. دسته اول افرادی که هر چیزی را به راحتی نمی پذیرند، اهل پژوهش هستند و برای پذیرفتن یک مطلب - هرچند بدیهی باشد –  به دنبال دلیل و برهان میگردند و با رعایت ادب و احترام در مورد آنچه برایشان مبهم است میپرسند. دسته دوم آنها که ضمن بررسی و تجزیه و تحلیل این موضوع و اعتماد به بنده شکی در صحت آن نداشته، و پیام ها محبت آمیزی به بنده ارسال نمودند. 
در خصوص امکان مشاهده دماوند از فراز کرکس لازم می دانم به نکات زیر اشاره کنم:
بدون تردید محاسبات مقوله شیرین و جالبی است ولی حقیر به خاطر اینکه زمینه فعالیت و تخصصم چیزی غیر از محاسبات ریاضی و فیزیکی می باشد ترجیح می دهم در کاری که صلاحیت آن را ندارم دخالت نکنم و محاسبات ریاضی و فیزیکی  مربوط به امکان مشاهده دماوند از فراز کرکس را به کارشناسان ذیصلاح واگذار می کنم. آن چه در این خصوص می دانم این است که توان تفکیک چشم انسان در حدود یک دهم درجه کمانی(قوسی) می باشد. به عبارت دیگر دو نقطه‌ی نورانی را نمی‌توان از یکدیگر تفکیک کرد هر گاه زوایه‌ای که آن دو در چشم می‌سازند کم‌تر از تقریباً یک دهم درجه باشد. گفتنی است ابعاد قله دماوند از فراز کرکس در حدود نیم درجه کمانی می باشد که چندین برابر توان تفکیک چشم برهنه است، لذا در شرایط ایده آل ضعیف ترین چشم ها هم به سادگی قادر به تشخیص دماوند از فراز کرکس خواهند بود. همه شما مستحضر هستید که در دوربین های آماتوری امکانی برای بزرگنمایی تصویر وجود دارد. عکس زیر که قله دماوند را از فراز چکاد کرکس نشان می دهد با حدود 25 برابر بزرگنمایی گرفته شده، لذا دماوند بسیار بزرگتر از آنچه با چشم برهنه دیده می شود به تصویر کشیده شده است.

 

 
تصویر زیر قله  دماوند را بدون بزرگنمایی نشان می دهد. شخصی که میبینید، همنورد من جناب آقای مسعود خطیبی است.
 



این هم عکسی از خودم در نزدیکی قله است که دماوند هم از دور نمایان می باشد.



 
برای اینکه درک بهتری از این ابعاد و اندازه ها داشته باشیم کافی است بدانیم قطر ظاهری ماه و خورشید در آسمان در حدود نیم درجه قوسی می باشد. حال می توانیم ابعاد قله را با قرص ماه یا خورشید مقایسه کنیم. 
برخی از دوستان فرمودند این عکس ساختگی محصول  کار یک فوتوشاپ کار حرفه ای می باشد. در پاسخ باید بگویم، من با فوتوشاپ آشنایی دارم ولی نه در سطح حرفه ای. با این حال حتی چنانچه خدای فوتوشاپ هم بودم از این نرم افزار برای فریب دادن و گول زدن مردم استفاده نمی کردم.
تعدادی از دوستان پایتخت نشین که دماوند را در شمال تهران می بینند و شاید به این اثر ملی احساس تعلق ویژه ای دارند از بنده دعوت کردند سفری به تهران داشته باشم و یک بار به همراه ایشان دماوند را از تهران ببینم. شاید نظرم عوض شود و ادعایم را پس بگیرم! در پاسخ لازم است بگویم پیشتر چنین تجربه ای را داشته ام. چنانچه برخی از دوستان باز هم نسبت به صحت این عکس ها تردید دارند از ایشان به گرمی دعوت می کنم تا در زادگاهم اصفهان میزبانشان باشم تا کنار هم نسخه اصلی عکس های  این صعود را تماشا کنیم.
خوشبختانه همانطور که مطرح شد من تنها رصدگر دماوند از فراز کرکس نبوده نیستم و نخواهم بود. عکس مشابهی که جناب آقای زالی گرفته اند صحت این ادعا را نشان می دهد، ضمن اینکه دوستانی که هنوز تردید دارند می توانند همت کنند و در یک روز مناسب ضمن صعود به کرکس شانس خود را در دیدن دماوند به بوته آزمایش بگذارند. دماوند و کرکس سر جای خودشان هستند و جایی نمی روند! پس بسم الله!
در پایان بار دیگر از همه سروران عزیزی که با ارسال پیام های محبت آمیزشان این جانب را مورد لطف خود قرار دارند تشکر می کنم و برای همه شما آرزوی سلامتی دارم.
چون کوه استوار باشید

 
محمد سلطان الکتابی
هجدهم اسفند ماه 1390
http://msol.ir/pages/view/pageid/60/lang/fa

نظرات 6 + ارسال نظر
دئنا 18 بهمن 1390 ساعت 10:16 ب.ظ http://sisakht-tourism.blogfa.com

با درود و ادب
شعر بسیار زیبایی بود
من با دیدن نام دنا احساس غرور کردم
من ساکن دنا هستم
با سپاس فراوان

درود
همچون دنا همیشه سرفزاز و استوار باشید

پروانه 19 بهمن 1390 ساعت 11:24 ق.ظ

چقدر زیبا بود
احساس غرور کردم

درود و سپاس

اردوان 19 بهمن 1390 ساعت 06:21 ب.ظ http://ZARESTAN.MIHANBLOG.COM

درود!

من شما رو به تارنگارم افزودم
با اومدنتون به تارنگار کوچکم خشنود میشم

میتونم از سروده هاتون در تارنگارم بهره ببرم؟!

بهم خبر بدین
بدرود!

درود
از مهر شما سپاسگزارم.
بازنشر سروده ها با رعایت حقوق معنوی شاعر و ذکر منبع مانعی ندارد.
پیروز باشید

جواد مفرد کهلان 19 بهمن 1390 ساعت 11:00 ب.ظ http://far-hang.blogspot.com

زنده باد ایران و کُهسارش «ادیب»

یاورش پروردگار داورم

ادیب به جای مردم کشورم به پرورگار داورم متوسل میشود آنجایی که یک عده بی روح به نام روحانی به نام خدا سوار بر گرده مردم شده اند و پایین بیا هم نیستند.

آقای کهلان
از دیدگاه استاد ادیب برومند ملت ایران از ایران جدا نیست. و طبیعی است که ایشان هم مثل هر خداباور دیگری از پروردگار یکتا برای سرفرازی ایران و ملتش یاوری می خواهد.
شما ممکن است به خدا باور نداشته باشید . البته این سلیقه شماست. اما شما نباید توقع داشته باشید که همه مثل شما فکر کنند.

درباره بخش دوم سخنتان باید بگویم: چه فرق می کند وقتی که یک ایدئولوژی بخواهد به دروغ خود را نماینده توده ها معرفی کند و سوار بر موج مردم شود و بر آنها سلطه داشته باشد و چه هنگامی که یک عده کشیش یا مفتی یا خاخام همین کار را بکنند؟

ما باید یاد بگیریم که سیاست باید از هربرچسبی که بوی سلطه بدهد و به استبداد ختم شود، جدا باشد.

با سلام
شعر بسیاز زیبایی بود
و عکس بسیار زیبایی
فقط یک سوال
این عکس طبیعی است ؟
یعنی از بالای کوه کرکس بلندای دماوند پیداست ؟

درود و سپاس از توجه شما
اگر طبیعی نبود به نظرم ارزشی نداشت. این عکس هنرمندانه را عکاس در شرایطی ویژه برداشته است. از تارنمای او دیدن کنید تا بیشتر با هنر او آشنا شوید.

کارسوق نجوم 16 خرداد 1391 ساعت 09:17 ب.ظ

خیلی قشنگ بود اقای سلطان الکتاب من از شاگردان شما در کارسوقیبودم و اقعا در ذهنم نجوم تحول تازهای پیدا کرد حتما می تواند درست باشدبا ارزوی سلامتی برای شما که از همه چیز مهم تره امیدوارم بتوانید در این مرز و بوم منجمان زیادی را پرورش دهید
خداحافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد