ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

خروس سپید به دیده بان حقوق حیوانات رسید!

 

دیده‌بان حقوق حیوانات، برنده جایزه ملی حمایت از حیوانات شد

پایگاه خبری "دیده‌بان حقوق حیوانات"،  به پاس یک سال تلاش بی‌وقفه برای اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص وضعیت حیوانات ایران به عنوان برنده جایزه ملی حمایت از حیوانات (خروس سپید) در سال 1390 از سوی انجمن حمایت از حیوانات اصفهان انتخاب شد. دیده‌بان حقوق حیوانات ایران، به عنوان نخستین پایگاه خبری ثبت شده با موضوع حیوانات در یک سال گذشته کوشیده است اطلاع‌رسانی دقیق و جامعی نسبت به وضعیت حیوانات ایران و جهان داشته باشد به نحوی که در حال حاضر به مرجع خبری حامیان و دوستداران حیوانات برای فارسی زبانان سراسر جهان تبدیل شده است10 .سال پیش، انجمن‌ حمایت از حیوانات اصفهان، با نگرش به بُن‌مایه‌های تاریخی و فرهنگی، جشن بهمنگان را به عنوان روز ملی حمایت از حیوانات پیشنهاد نمود و طی سال‌های گذشته انجمن‌ها، گروه‌ها و حامیان حیوانات در سراسر ایران این روز را گرامی می‌دارند. «خروس سپید» از نشانه‌های روز بهمنگان است و این نشان از سال 1385 همه ساله به کوشاترین فرد و گروه فعال در زمینه حفظ و حمایت از حیوانات تعلق می‌گیرد. در این سال‌ها، این نشان به ترتیب به محیط‌بان شهید یحیی شاهکومحلی، انجمن یوزپلنگ ایرانی، بیژن فرهنگ دره‌شوری و ژاله فتوره‌چی تقدیم شده است.  در ایران کهن، ایرانیان همزمان با جشن باستانی بهمنگان، لباس‌های سفید می‌پوشیدند، غذاهای گیاهی مانند آش بهمنگان می‌پختند، به کوه و در و دشت می‌رفتند و می‌کوشیدند تا از ریختن خون حیوانات بی‌گناه پرهیز نموده و در این روز به حقوق تمام زیست‌مندان به‌ویژه جانوارن توجه‌ ویژه می‌کردند.

در اطلاعیه انجمن حمایت از حیوانات اصفهان به برخی از تلاش‌های صورت گرفته توسط «پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات» که منجر به این انتخاب شده، به شرح زیر اشاره شده است: 

 - ایجاد نخستین پایگاه خبری ثبت شده با موضوع حیوانات و بیش از یک سال خبر رسانی بی‌وقفه به شکلی که در حال حاضر این رسانه به مرجعی قابل اعتماد در این خصوص تبدیل شده است.

 - ایجاد جایگاه رسانه‌ای برای حقوق حیوانات و فعالین حقوق حیوانات.

 - برخورد صحیح رسانه‌ای و دور از جنجال‌ سازی در زمینه انتشار اخبار حیوانات ایران و جهان، از جمله خبر خرس‌های سمیرم که منجر به همسو شدن آحاد جامعه در محکوم کردن آزار و کشتار حیوانات گردید. همچنین فعالیت و پیگیری منطقی در زمینه کشتار شیرهای باغ وحش.

 - فعالیت گروهی، همراه  با دیگر گروه‌های معتبر زیست محیطی در زمینه نام‌گذاری ۲۰ شهریور به عنوان روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات.

 - کمک رسانی و رهاسازی حیات وحش شهری و غیر شهری.

-  پیگیری خبر قاتل کبوتر ورزشگاه آزادی که در نهایت منجر به ممنوع الورود شدن به تمامی فضاهای ورزشی کشور و ممنوع شدن ورود هرگونه حیوان به استادیوم‌ها از طرف یگان حفاظت ورزشگاه‌های ناجا شد.

 - برخورد با عوامل رسانه‌ای که اقدام به اعمال نافی حقوق حیوانات کرده اند.

 

 نشانی اینترنتی دیده‌بان حقوق حیوانات: http://arw.ir/

نظرات 3 + ارسال نظر
مرجان رحیمی 27 دی 1390 ساعت 01:48 ق.ظ

سلام آقای دکتر سپنتا
من هم این جشن و این مناسبت را به شما و همه فعالان حقوق حیوانات تبریک می گم. انتخاب شایسته ای بود.

درود و سپاس
جشن ملی بهمنگان بر شما و همه دوستداران حیوانات و به ویژه دوستان گرامی و پرتلاش در دیده بان حقوق حیوانات شاد و فرخنده باد. سپنتا

( رئیس شبکه بهداشت دیلم در ادامه از همکاری خوب شهرداری در اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد تشکر و قدردانی کرد و خواستار استمرار اجرای این طرح برای مقابله با ازدیاد سگهای ولگرد در شهر و روستا شد.
) ...
جناب آقای رئیس شبکه بهداشت در جهان متمدن که سرزمین ما نیز با هفت هزار سال تاریخ یکی از کشورهای این جهان است سگ کشی کار ناثوابی است. این کار آبروی ما را در سطح جهان می برد و همین خود مستمسکی بر درنده خوئی انسان را بر سر بازار جهان به نمایش می گذارد. خواستم فرمایش شما را به چند زبان ترجمه و بر سردر چشم الکترونیکی (گوگل) بگزارم ولی دیدم صادقانه ترین راه نوشتن این یاد داشت است تا به مصداق این شعر نشود که می گوید: چون دوست دشمن است شکایت کجا ببرم. .. اینجانب محمود دهقانی به شما درود می فرستم و از شما به عنوان شخصیتی انسانی و متمدن تقاضا دارم این حیوانات زبان بسته را اخته فرمائید تا خود بخود از تعداد آن ها کاسته شود. یک دانشکده دامپزشکی در هر جای کشور احتمالا به شما در این رابطه کم خرج کمک خواهد کرد تا با یک حرکت دانشجوئی در این کار به شما بیشتر کمک نمایند و دانشجویان نیز در درس و کار دامژزشکی آموزشی دیده باشند. اینجانب قصد توهین به شما و یا هیچکس را ندارم. ولی چون چهل و چهار سال از مام وطن دور هستم از کشورهای دیگر و مردم دیگر یاد گرفته ام تا نه تنها به انسان بلکه به حیوان و پرنده و همه مخلوقات خدا احترام و اهمیت بدهم. دورادور سر تعظیم فرود می آورم و از شما در این مورد طلب عفو و بخشش این حیوانات زبان بسته را دارم. تصدقتان محمود دهقانی

پگاه 29 دی 1390 ساعت 08:59 ق.ظ

درود
دکتر سپنتا گرامی، شادباش میگم این جایزه را به همه دوستداران موجودات زنده و همینطور شما.
امیدوارم همه انسانها فرهنگ احترام به زندگی تمامی موجودات زنده را یاد بگیرند!!!
سپـــــــــــــــــــــاس

درود و سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد