ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نگرانی سازمان میراث فرهنگی اصفهان از نمایش حقیقت

 

نقش نهان به روی پرده نرفت!

فیلم مستند نقش نهان به کارگردانی محمد معماریان، با فشار معاونت سازمان میراث فرهنگی اصفهان از اکران عمومی در اصفهان بازماند. نقش نهان، فیلم برگزیده بخش ترویج فرهنگ در چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد، راه یافته به بخش رقابتی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) که با موضوع بررسی وضعیت بحرانی میراث فرهنگی اصفهان به ویژه میدان نقش جهان ساخته شده است، قرار بود عصر روز پنجشنبه 15 دی ماه در تالار هنر اصفهان به نمایش عمومی درآید که ساعتی قبل از پخش فیلم، مدیریت تالار هنر اعلام کرد که از پخش این فیلم معذور است. از آنجا که در ساعت مقرر شمار زیادی از دوستداران میراث فرهنگی که برای تماشای فیلم آمده بودند در مقابل ورودی تالار هنر تجمع کرده بودند و خواستار نمایش فیلم بودند، محمد مهدی مغروری رئیس تالار هنر اصفهان علت اصلی به نمایش درنیامدن فیلم را نقص فنی برق تالار هنر اعلام نمود و در پاسخ به حاضران که خواستار رفع نقص بودند گفت: «به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، قطعات لازم برای تعمیر سیستم برق تالار هنر در اصفهان پیدا نمی شود و شهرداری بعد از دو روز هنوز نتوانسته این سیستم را تعمیر کند.». این در حالی است که پس از انتشار خبر نمایش عممومی فیلم نقش نهان، ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ضمن ابراز نگرانی از به نمایش درآمدن وضعیت تاسف‌بار میراث فرهنگی اصفهان، از کارگردان فیلم خواسته بود که قبل از نمایش فیلم نسخه‌ای از آن را در اختیار او قرار دهد تا در صورت موافقت و صلاح‌دید او  فیلم نقش نهان به نمایش عمومی درآید. سرانجام، با اعمال نفوذ سازمان میراث میراث فرهنگی، مدیریت تالار هنر از نمایش عمومی فیلم منع شد. این در حالی است که به درخواست سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان قبل از اعلام نمایش فیلم، بخش‌هایی از آن نیز سانسور شده و به صورت شطرنجی درآمده بود. در همین ارتباط، عوامل اجرایی فیلم نقش نهان بیانیه‌ای صادر نمودند که متن آن به شرح زیر است:

 

 

 

و خداوند بر همه چیز آگاه است...

"نقش نهان" عنوان فیلمی با موضوع وضعیت بحرانی میراث فرهنگی است ، که با رویکردی مستند به افشای تخریب های هولناک دومین میدان بزرگ تاریخی جهان یعنی میدان نقش جهان اصفهان می پردازد.

این فیلم مستند با بررسی دقیق و مو شکافانه در اوضاع وخیم این میدان و انتقاد به وضعیت نا به سامان میراث فرهنگی سعی در جلوگیری از فروپاشی بیش از پیش آثار ارزشمند این میدان مهم تاریخی دارد.

این مستند با حضور تحسین برانگیز خود در بخش رقابتی جشنواره های بین الملی و انتخاب به عنوان اثر برگزیده بخش ترویج فرهنگ قرار بود به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان پس ازاکران در تهران برای مردم اصفهان به نمایش در آید و این بحران مهم را هر چه بیشتر به مردم و دست اندرکاران این شهر گوشزد کند.

بر همین مبنا، هفته‌ها، تبلیغات و مصاحبه‌های مفصل در سطح شهر، رسانه‌ها، روزنامه ها، اینترنت و... انجام گرفت تا اصفهان به تماشا و تحلیل این مستند در عصر پنج شنبه پانزدهم دی ماه 1390 در تالار هنر بنشیند که آرام آرام خبرهایی مبنی بر دخالت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رایزنی‌های مکرر در رابطه با عدم پخش این مستند با سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به گوش رسید و روند پخش این مراسم را تا حدودی در ابهام فرو برد.

تا این که غافلگیرانه درست روز پنج شنبه پانزدهم دی ماه- قبل از اکران فیلم- خبر از قطع شدن ناگهانی برق تالار هنر محل برگزاری این مراسم، به عوامل اجرایی فیلم رسید و از آنان خواسته شد تا مردم را از حضور در محل تالار هنر منع و با بیانیه ای این مراسم را به تاریخی نامشخص در آینده موکول کنند!

این اتفاق در حالی افتاد که درست در نزدیکی تالار هنر مکانی در اختیار سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان قرار داشت با ظرفیت تقریبی برابر و محیطی مناسب تر برای اجرای این برنامه که متاسفانه علی رغم در دسترس بودن ، خالی بودن و مساعدت مدیر و کارکنان هر دو مرکز، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بنا به دلایلی مبهم و نا مشخص از هرگونه حمایت در این رابطه خودداری و مراسم را با وجود اعتراض چند صد نفری هنرمندان و مردم اصفهان منتفی اعلام کرد!

این مستند که نتیجه دو سال تحقیقات و مبارزات مستمر است به هر شکلی دیده خواهد شد و پاسخی جامع برای کسانی که نخواستند و نگذاشتند دیده شود، خواهد داشت.

کلیه عوامل سازنده این فیلم از تمامی عزیزانی که دلسوزانه قدم به حمایت از این فیلم نهادند صمیمانه تشکر و عذرخواهی خود را از وضعیت به وجود آمده اعلام می دارند و امیدوار به رونمایی هر چه باشکوه تر این فیلم در زمان و مکانی مناسب تر خواهند بود.

 باشد که تا آن روز نام اصفهان برقرار بماند.

عوامل اجرایی فیلم نقش نهان

شانزدهم دی ماه 90 

نظرات 9 + ارسال نظر
مهرداد سپهر 19 دی 1390 ساعت 12:49 ق.ظ

درود بر شما و درود به همت بلند سازندگان این مستند.
شوربختانه این سانسورهای همه جانبه که حتا گریبان گیر مسایل ساده غیر سیاسی و در عین حال مهم امروز ماست، پدیده تازه ای نیست ولی با این حال باید دانست که همیشه سانسور به دلیل هراس از انتشار حقیقت و نیز نداشتن پاسخ ، رخ می دهد.

درود و سپاس از شما

سعیدی 19 دی 1390 ساعت 12:54 ق.ظ


سلام
فراموش نکنید این آقای ناصر طاهری از باند رحیم مشاعی است که لطمات فراوانی به میراث فرهنگی زده اند و سوء استفاده های فراوانی داشته اند.

فرید 19 دی 1390 ساعت 12:57 ق.ظ

امیدواریم آقای طاهری از این عملکرد خود عذرخواهی نمایند و بدانند که با پنهان کاری و سانسور حقایق نمی توان سرپوشی بر عملکرد ضعیف خود بگذارند.

در روزگار گذشته ساعتی از سویس برای سر درد بازار قیصریه اصفهان خریده بودند وقتی ساعت خراب شد و در ایران آن روزگار ساعت سازی نبود از سویس ساعت ساز آوردند. می گویند بیش از یکی دو سال طول کشید تا ساعت ساز آمد. حالا مسئولان محترم سفارش فرستاده اند تا برق کش به اصفهان بیاید. دندان رو ی جگر بگذارید. شما که می دانید ما تحریم هستیم!! ... بله باعث تحریم خود مسئولان هستند. اگر تحریم برداشته بشود این زبان بسته ها زبانشون قفل می شه. ...........

محمد گائینی 19 دی 1390 ساعت 01:23 ق.ظ http://www.beinabein.com

خبر اکران فیلم را شنیدم و بسیار متاسفم بودم که در اصفهان نیستم و نمی تونم فیلم رو ببینم اما الآن حیرت کردم از این خبر
وقاهت به اوج رسیده...

کیوان امجدیان 19 دی 1390 ساعت 11:02 ق.ظ

دیروز وقتی خبر مخالفت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با اکران فیلم «بحران در میراث نقش جهان» را خواندم، تازه دیدم که ای دل غافل چه درّ کمیاب و گرانقدری شده است این روحیه نقدپذیری و گویا دارد دست‌نیافتنی‌تر از طلا و سکه می‌شود این روزها و عجیب حکایتی است ماجرای این «بحران در میراث نقش جهان».

غریب‌تر آن که حضرات و دوستان گرانقدر میراث فرهنگی که آنقدر از آنها خواهش کردیم پاسخ انتقادات رسانه‌ها را بدهند و آنقدر برایشان تیتر زدیم که «حال میراث فرهنگی خوب نیست» و «عدم پاسخگویی در میراث فرهنگی» و... پاسخی نشنیدیم، حالا به یکباره گویی از خواب گرانی بلند شده باشند، چنان قصد دفاع در برابر نقدها را دارند که حتی جلوی اکران یک فیلم را گرفته‌اند.

به هر روی، ممانعت از اکران یک مستند (هر چقدر هم که حتی این فیلم، خصمانه، ناعادلانه و جانبدارانه ساخته شده باشد) از سوی سازمانی عریض و طویل مثل میراث فرهنگی قابل قبول هیچ‌کس نیست و با هیچ منطق و استدلالی توجیه نمی‌شود. دردناک‌تر آن که این فیلم، برگزیده جشنواره‌ای مثل رشد باشد.

دست آخر هم این که با این اوصاف دیگر جای هیچ بحثی نمی‌ماند جز طرح یک سوال: آیا بهتر نیست بزرگواران میراثی به جای نگرانی از روشن شدن وضعیت حوزه مسوولیت‌شان، نگران حفظ آثار و میراث فرهنگی این مرز و بوم باشند؟ آیا بهتر نیست به جای صرف انرژی برای جلوگیری از اکران یک فیلم، اگر نقد آن فیلم وارد بود به اصلاح مجموعه میراث فرهنگی در آن بخش بپردازند و اگر نقد اشتباه بود، قضاوت را به مردم واگذار کنند؟

کیوان امجدیان

اعظم قرائتی 19 دی 1390 ساعت 06:33 ب.ظ

تبریک و تشکر تقدیم جناب آقای ناصر طاهری و سایر دوستان و همکاران عزیزشان

این روزهای تلخ می گذرد و تلخ کامی اش در دوران روزگار به کام شما می ماند. این روزها دیگر کسی از سرمای هوای دی ماه نمی لرزد بلکه از اندوه می لرزیم و انگشت بر دهان نشسته ایم ببینیم چگونه تاوان این همه وقاحت را باز پس خواهید داد.

با خود گفتید عده ای جوان خامی کرده اند و پا در کفش بزرگان نموده اند...فردا بزرگ می شوند یادشان می رود...

تاریخ لحظه لحظه خون دل خوردن اینان و جنایات آنان را ثبت می کند و جهانیان نظاره گر فریاد این ملت خواهند بود

درود بر آزادی

میلاد دهقان 21 دی 1390 ساعت 04:36 ب.ظ

درود بر شما دکتر سپنتای گرامی
خبری ناگوار بود. این موضوع بیش از همه چیز نشاناز حضور مافیا در میراث فرهنگی دارد.ما نیز با چنین مشکلاتی در خوزستان دست به گریبان هستیم.امیدوارم فیلم را در بوتیوب قرار دهید تا در دسترس همگان قرار گیرد و بازتاب زیادی داشته باشد.بهترین کار ایجاد حساسیت در مردم در راستای نگهداری میراث گذشتگان است. پاینده ایران

درود

سپاس از مهر فراوان شما دوستان خون گرم خوزستانی
این طور که کارگردان فیلم گفته اند در آینده نزدیک از طریق یکی از رسانه های فراگیر در سطح جهان منتشر خواهد شد.

ورگینه میرزاخانیان 24 دی 1390 ساعت 02:25 ب.ظ

من باورم میشه... چون واقعا در همچین موقعیتی قرار گرفتم... با مدرک ثابت کردم که در مورد میراث ما چه اتفاقاتی داره میفته... به خیلی ها سر زدم... اما جواب های خنده دار و سربالایی شنیدم که باعث گریه آدم میشه... اما هیچکس نمیفهمه ما چه دردی می کشیم...

درود

امیدوارم هه ما ارزش میراث فرهنگی مشترکمان را بدانیم. همه شهروندان از هر گروه و مسلک، باید ابتدا از خودمان آغاز کنیم. اگر هر شهروند نسبت به داشته های فرهنگی خود احساس مسئولیت داشته باشد روزگار میراث ما از این که هست بهتر خواهد بود.
سال نوی میلادی را به شما و همه همشهریان عزیز مسیحی شادباش می گویم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد