ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

بیانیه سازمان های غیر دولتی اصفهان درباره دریاچه ارومیه

  

سازمان‌های مردم نهاد اصفهان خواستار شدند:

دریاچه ارومیه و زاینده رود را نجات دهیم

شماری از سازمان های مردم نهاد دوستدار میراث طبیعی و فرهنگی اصفهان با انتشار بیانیه‌ای درباره خشک شدن دریاچه ارومیه، زیان‌های ناشی از این معضل را به عنوان یک «بحران ملی» متوجه همه ملت ایران دانسته و ضمن پشتیبانی از درخواست‌های مکرر هم‌میهنان آذربایجانی، خواستار توجه جدی و فوری همه مدیران و مسئولان کشور در همه سطوح به این «بحران ملی» به جای فرافکنی و برخود با اعتراض به‌حق هم‌میهنان آذربایجانی شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بی‌گمان مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی، سیاست‌های منجر به توسعه ناپایدار، و سدسازی‌های غیرعلمی بر رودخانه‌های آب‌رسان به دریاچه ارومیه نقش مهمی در خشک شدن شتابنده این دریاچه داشته است؛ از این روی لازم خواهد بود که هرچه سریع‌تر با بازنگری در روند فعلی ضمن استفاده از روش‌های نوین آبیاری و بالابردن راندمان آبیاری، از هر گونه حفر چاه عمیق و نیمه عمیق و گسترش زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود و طرح‌های جدید سدسازی در منطقه متوقف شود، تا بتوان حق‌آبه زیستمندان پیرامون این دریاچه را  به آنان بازگرداند.» سمن‌های اصفهانی در ادامه تاکید کرده‌اند: «این روزها که دریاچه ارومیه روزگار سختی را می‌گذراند، مردم اصفهان نیز خود را در خشم و اندوه هم‌میهنان آذربایجانی شریک می‌دانند ولی خود نیز در اندوه خشک شدن جگرگوشه‌شان "زاینده رود" به سر می‌برند و خواستار توجه جدی مسئولان به این مساله هستند.» در ادامه این بیان‌نامه آمده است: « واقعیت این است که دریاچه ارومیه و زاینده رود تنها متعلق به مردم آذربایجان و اصفهان نیستند. این منابع طبیعی، سرمایه‌های ملی همه ملت ایران و گنجینه طبیعی متعلق به همه مردم جهان هستند و سهم ملت و دولت ایران در پاسداشت آن ها بیش از دیگران است. امیدواریم مسئولان کشور از آنچه که تاکنون در اصفهان و آذربایجان روی داده است، آموخته باشند تا بیش از این منابع طبیعی کشور در معرض آسیب و نابودی قرار نگیرد و در هیچ کدام از استان‌های کشور شاهد چنین بحران‌های زیست محیطی نباشیم و هرچه سریع‌تر با بهره‌گرفتن از راهکارهای علمی به نجات دریاچه ارومیه و زاینده رود بشتابند.» متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

 

دریاچه ارومیه و زاینده رود را نجات دهیم

هم میهنان ارجمند

سازمان‌های مردم‌نهاد دوستدار میراث طبیعی و فرهنگی اصفهان، این روزها همچون دیگر هم‌میهنان خویش به شدت نگران بحران‌هایی هستند که گریبان محیط زیست کشورمان را فراگرفته است.

 بحران‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آب، فرسایش خاک، تخریب جنگل‌ها، گسترش بیابان و پیشروی کویر، و ریزگردهای عربی، در چند سال اخیر به شکل فزاینده‌ای کشورمان را دربرگرفته است. این در حالی است که حفظ محیط زیست، تاثیر مستقیمی بر تندرستی افراد جامعه، رشد اقتصادی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش امنیت جامعه و... دارد، از این روی در بسیاری از کشورهای جهان حفاظت از محیط زیست یکی از مهم ترین دغدغه های دولت‌ها و ملت‌هاست.

یکی از مهم‌ترین تخریب‌های محیط زیست که در سال‌های اخیر در کشورمان روی داده است، خشک شدن دریاچه ارومیه است. دریاچه ارومیه که به عنوان میراث طبیعی و تاریخی ایرانیان با عناوینی همچون «دومین دریاچه شور جهان»، «بزرگترین زیستگاه طبیعی آرتمیا»، «بیستمین دریاچه بزرگ جهان»، و «بزرگترین دریاچه داخلی ایران» نام برده می شود، به خاطر مدیریت ناکارآمد منابع آب کشور، به شدت در حال خشک شدن است و متاسفانه مسئولان با فرافکنی، علت اصلی این مساله را خشکسالی اعلام می کنند و این در حالی است که دست کم در طول دو سال گذشته، بر اغلب مناطق در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه شرایط ترسالی حاکم بوده است.

اکوسیستم کم نظیر دریاچه ارومیه به عنوان گنجینه ژنتیکی با تنوع زیستی و جاذبه های گردشگری آن، یکی از ارزشمند ترین سرمایه های ملی ماست که به خاطر بی تدبیری سازمان های دولتی این روزها نفس های آخر خود را می کشد و بخش های وسیعی از آن به شوره زار تبدیل شده است و اگر در این مورد هرچه سریع تر چاره اندیشی نشود، دور نیست زمانی که در کتاب های جغرافی، نام «دریاچه ارومیه» به «کویر نمک ارومیه» تغییر یابد و شاهد تاثیرات مخرب تغییر اقلیم منطقه بر محیط زیست طبیعی و شهری پیرامون آن باشیم.

دریاچه ارومیه تا چند سال پیش غنی ترین زیستگاه جهانی آرتمیا ( سخت پوست آب شور) به عنوان غذای اصلی برخی گونه های پرندگان مهاجر و منبع اصلی صادرات دها تُن « آرتمیا» ی ایران به کشورهای دیگر ( به عنوان غذای آبزیان پرورشی) بود اما امسال به خاطر خشکی دریاچه و افزایش غلظت نمک، با ناباوری شاهد واردات آرتمیا از کشور چین به ایران هستیم.  

بی‌گمان مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی، سیاست های منجر به توسعه ناپایدار، و سد‌سازی‌های غیرعلمی بر رودخانه های آب رسان به دریاچه ارومیه نقش مهمی در خشک شدن شتابنده این دریاچه داشته است؛  از این روی لازم خواهد بود که هرچه سریع‌تر با بازنگری در روند فعلی ضمن استفاده از روش های نوین آبیاری و بالابردن راندمان آبیاری، از هر گونه حفر چاه عمیق و نیمه عمیق و گسترش زمین های کشاورزی جلوگیری شود و طرح های جدید سدسازی در منطقه متوقف شود، تا بتوان حق‌آبه زیستمندان پیرامون این دریاچه را  به آنان بازگرداند.

سازمان های مردم نهاد دوستدار میراث طبیعی و  فرهنگی اصفهان، زیان های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه را به عنوان یک  «بحران ملی» متوجه همه ملت ایران دانسته و ضمن پشتیبانی از درخواست های مکرر هم میهنان آذربایجانی، خواستار توجه جدی و فوری همه مدیران و مسئولان کشور در همه سطوح به این «بحران ملی» به جای فرافکنی و برخود با اعتراض به حق هم میهنان آذربایجانی هستند.

هم میهنان ارجمند

       این روزها که دریاچه ارومیه روزگار سختی را می گذراند، مردم اصفهان نیز خود را در خشم و اندوه هم میهنان آذربایجانی شریک می دانند ولی خود نیز در اندوه خشک شدن جگرگوشه شان «زاینده رود»  به سر می برند و خواستار توجه جدی مسئولان به این مساله هستند.

متاسفانه، چند سال است که زاینده رود  نیز همچون دریاچه ارومیه به خاطر سوء مدیریت منابع آب، به خشکی گراییده و این مساله تأثیرات مخربی بر شهر تاریخی اصفهان و منافع ملی کشورمان داشته است.

عوارض ناشی از خشک کردن زاینده رود که مسئولان به آسانی از کنار آن ها می گذرند بی شمار است اما برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: نادیده گرفتن حق‌آبه مناطق پایین‌دست زاینده رود و نابودی کشاورزی در زمین های حاصلخیز شرق اصفهان، خشک شدن تالاب گاوخونی، از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی، فقر و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری کشاورزان و دامداران منطقه، پایین آمدن قابل توجه آمار گردشگران داخلی و خارجی، اندوه و افسردگی مزمن شهروندان اصفهانی، و خشک شدن هزاران درخت در بیشه‌ها و بوستان های شهر .

روشن است که برای برون رفت از  بحران خشک شدن زاینده رود، باید مواردی همچون اصلاح روش های غلط مدیریت منابع آب و ایجاد مدیریت واحد و یکپارچه اکوسیستم زاینده رود از سرچشمه تا تالاب، لغو قانون استقلال آب استان ها که در سال 1384 به تصویب رسید، رعایت حق آبه کشاورزان و بستر رودخانه زاینده رود که در قانون توزیع عادلانه اب در سال 1361 به تصویب مجلس رسید، در دستور کار نهادهای مربوط قرار گیرد.

سازمان های غیر دولتی امضاء کننده این بیانیه بار دیگر یاد آور می شوند که بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و زاینده رود یکی از ده ها بحران جدی محیط زیست کشور است که این روزها در استان های مختلف کشور پدیدار است و مردم نواحی مختلف کشور با آن ها روبرو هستند.

واقعیت این است که دریاچه ارومیه و زاینده رود تنها متعلق به مردم آذربایجان و اصفهان نیستند. این منابع طبیعی، سرمایه های ملی همه ملت ایران و گنجینه طبیعی متعلق به همه مردم جهان هستند و سهم ملت و دولت ایران در پاسداشت آن ها بیش از دیگران است.

امیدواریم مسئولان کشور از آنچه که تاکنون در اصفهان و آذربایجان روی داده است، آموخته باشند تا بیش از این منابع طبیعی کشور در معرض آسیب و نابودی قرار نگیرد و در هیچ کدام از استان های کشور شاهد چنین بحران های زیست محیطی نباشیم و هرچه سریع تر با بهره گرفتن از راهکارهای علمی به نجات دریاچه ارومیه و زاینده رود بشتابند.

 زنده باد دریاچه ارومیه،

زنده باد زاینده رود،

زنده باد ایران.

سازمان های مردم نهاد دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی استان اصفهان- شهریورماه 1390

فهرست سازمان های امضاء کننده بیان نامه به ترتیب حروف الفبا:

انجمن اصفهان پژوهان

انجمن اندیشه جوان اصفهان

انجمن بنا نوا

انجمن جام جهان بین اسپادانا

انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان

انجمن دوستداران میراث فرهنگی ارگ زنده رود قورتان

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری امرتاد

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری مهرگرد بهستان

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری ورزنه

انجمن راویان شکوه ایران (اصفهان)

انجمن زیست محیطی حمایت از حیوانات استان اصفهان

انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران (اصفهان)

انجمن نویدآوران طبیعت سپاهان

انجمن وحدت جوانان ایران ( اصفهان)

انجمن وحدت ملی ایران (اصفهان)

کانون بارگاه مهر

کانون فرهنگ پژوهان ایرانا، دانشگاه اصفهان

کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ (اصفهان)

موسسه دید خرد

نظرات 1 + ارسال نظر
دارا 26 مهر 1390 ساعت 02:26 ب.ظ



افرین بر منش نیک امضا کنندگان این نامه

پاینده ایران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد