ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارش

 

 

هنگام عبور TBM از کنار سی و سه پل، لرزه نگار نصب نشده بود

ایران‌نامه – معصومه شهباز: هنگام عبور TBM از کنار سی و پل هیچ گونه دستگاه لرزه‌نگار نصب نشده بود. چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد ارتباط ترک‌های موجود بر سی و سه پل با عملیات حفاری مترو که با تکذیب مسئولان قطار شهری و سازمان میراث فرهنگی مواجه شد، اسفندیار حیدری‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در نشست خبری با حضور خبرنگاران و فعالان میراث فرهنگی با بیان این مطلب، گفت: در هنگام عبور دستگاه حفار از زیر چهارباغ هیچ دستگاه لرزه‌نگاری نصب نبود چون سازمان میراث فرهنگی در ریاست قبلی از موضوع عبور دستگاه حفار از زیر چهارباغ خبر نداشت اما در هنگام عبور از نزدیکی سی و سه پل به این علت لرزه‌نگار نصب نشد که ما به نظر شرکت مشاور کاواک استناد کردیم که عبور TBM از فاصله 40 متری سی و سه پل را بلامانع دانسته بود. حیدری‌پور در ادامه با ابراز نگرانی از لرزش‌های ناشی از عبور مترو بر میراث فرهنگی چهارباغ  و سه و سه پل، به اقداماتی برای نصب لرزه نگار در آینده اشاره نمود و گفت: دو ماه پیش ضمن عقد قرارداد با دانشگاه علم و صنعت، این دانشگاه مسئول بررسی لرزش‌های ناشی از عبور مترو بر دو بنای تاریخی مدرسه چهارباغ و سی و سه پل شد و مقرر شد که میزان انتقال ارتعاشات خاک در محل بررسی شود.

حیدری‌پور، درباره محل نصب دستگاه لرزه‌نگار گفت: دستگاه‌های لرزه‌نگار بر دو بنای سی و سه پل و مدرسه چهارباغ و احتمالا سردر خیمه‌گاه نصب خواهند شد. برای این کار تونل مترو نیز باید به مدت 48 ساعت در اختیار دانشگاه علم و صنعت باشد تا با نصب لرزه‌نگار و همچنین با عبور ترن با میزان باری که در آینده توسط مترو حمل خواهد شد، تمام لرزه‌ها در اوج خود تست شوند.

وی با اشاره به انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان قطار شهری جهت در اختیار گرفتن تونل برای بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت، ابراز امیدواری کرد که کلیه گزارش‌ها در این مورد تا دو ماه آینده اعلام شود.

حیدری‌پور افزود: بعد از آن که دانشگاه علم و صنعت نیازهای خود را جهت خریداری و وارد کردن تجهیزات لازم ارائه دهد، لرزه‌نگارها با نظر کارشناسان بر سردر خیمه‌گاه، مدرسه چهارباغ  و سی و سه پل  نصب و به صورت دائم مانیتورینگ می‌شوند.   

 

 

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد 18 شهریور 1390 ساعت 07:07 ب.ظ

متاسفانه هر روز شاهد دیدن و شنیدن خبر های ناگوار برای یکایک آثار ملی و تاریخیمون هستیم .

محمود دهقانی 19 شهریور 1390 ساعت 05:40 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

آقای دکتر سپنتا پیش از این عرض کرده بودم که متناسفانه ما در حال حاضر مرمت گر ی که از پس مرمت سی و سه پل بربیاید نداریم. اگر هم تکانه های (لرزه های) حفاری نشستی را بر پل تحمیل کرده باشد که صد در صد کرده ما مرمت گر این کار را نداریم و خسارتی جبران ناپذیر به این پل وارد شده. تخریب این پل تاریخی از ضعف کرامت انسانی این روزگار پر درد است. حال که اعلام می شود :(هنگام عبور TBM از کنار سی و پل هیچ گونه دستگاه لرزه‌نگار نصب نشده بود). پس صورت مسئله مشخص است و باید دلسوزان اصفهان تا دیر تر از دیر نشده به داد این پل منحصر بفرد برسند. سازندگان عصر جدید در کشوراول تخریب می کنند بعد می سازند!!!. شاید هم راهی است برای تولید کار .

درود
بله آقای دکتر در هر دو مورد حق با شماست. هم کادر فنی مرمت کار مجرب در زیر مجموعه سازمان به تعداد کافی نداریم و هم باید فکری به حال ثبت لرزه های احتمالی کرد.

آرش 19 شهریور 1390 ساعت 10:00 ق.ظ

درود
با توجه به نگرانی هایی که در مورد تخریب سردر خیمه گاه در طرح احیای بدنه ی چهارباغ وجود داشت آیا سخنان جدید آقای حیدری پور نشان از حفظ این اثر تاریخی داره ؟ یعنی میشه امیدوار بود که این اثر باقی میمونه و مرمت میشه ؟

درود

امیدواریم این گونه باشد.
به نظرم حفظ سردر خیمه گاه و باز زنده سازی آن در بدنه شرقی و حفظ هتل جهان در بدنه غربی چهارباغ باید از مطالبات جدی مردم و سازمان های مردم نهاد و فعالان میراث فرهنگی و رسانه باشد و نگذاریم به بهانه احیاء بدنه چهارباغ این دو اثر تاریخی تخریب شود.

شاد باشید

[ بدون نام ] 24 شهریور 1390 ساعت 05:10 ب.ظ

kنوش دارو بعد از مرگ سهراب!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد