ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

سی و سه پل

 

زخمی تازه بر پیکر سی و سه پل اصفهان ! 

ایران‌نامه- شاهین سپنتا: داربست‌هایی که چند روز است بر شانه‌های سی و سه پل اصفهان سنگینی می‌کند به ظاهر از آغاز یک دوره مرمت برای این پل خبر می‌دهد. اما آنچه در نگاه اول به نظر می رسد، ترک های ریزی و درشتی است که بر بدنه پل خودنمایی می کند و گویا این شیارها ناشی از فعالیت مرمت کاران و تخلیه بند بین آجرها برای پرکردن دوباره آنهاست. اما با نگاه دقیق تر به نظر می رسد که اینها ترک هایی است که به تازگی ایجاد شده اند. آنچه باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است، پُر کردن ترک ها و شکاف‌هایی است که طی چند ماه اخیر بر بدنه و تاق‌های پل پدیدار شده است و می‌تواند نشانه‌ای از نشست نامحسوس پل به خاطر حرکت دستگاه حفار مترو از نزدیکی آن و رانش لایه‌های خاک یا عوارض ناشی از خشک کردن زاینده‌رود باشد. در هر حال آنچه که برای سی و سه پل خطرناک به نظر می‌رسد، چشم پوشی از علت اصلی این ترک‌ها و پر کردن آن ها با ماله است. با این که سال گذشته چند بار شاهد نشست زمین در نزدیکی سی و سه پل بودیم ولی برای پیشگیری از وضعیت فعلی هیچ سامانه‌ای جهت پایش لرزش‌های احتمالی و اندازه‌گیری نشست پل مورد استفاده قرار نگرفته است. نکته نگران کننده دیگر، نصب ناشیانه لوله‌های داربست فلزی جهت مرمت است که با برخورد به بدنه پل آسیب‌هایی به بدنه آجری پل وارد نموده است. به گزارش تصویری ایران نامه در این مورد توجه فرمایید:

 

 

 

   

نظرات 5 + ارسال نظر
محمود دهقانی 6 شهریور 1390 ساعت 04:10 ب.ظ http://dehgani.persianblog.ir

آقای دکتر سپنتا باید عرض کنم متناسفانه ما در حال حاضر مرمت گر ی که از پس مرمت سی و سه پل بربیاید نداریم. اگر هم تکانه های حفاری نشستی را بر پل تحمیل کرده باشد که صد در صد کرده ما مرمت گر این کار را نداریم و خسارتی جبران ناپذیر به این پل وارد شده. تخریب این پل تاریخی از ضعف کرامت انسانی این روزگار پر درد است.

محمود دهقانی 6 شهریور 1390 ساعت 04:12 ب.ظ http://dehgani.persianblog.ir

آقای دکتر سپنتا باید عرض کنم متاسفانه ما در حال حاضر مرمت گر ی که از پس مرمت سی و سه پل بربیاید نداریم. اگر هم تکانه های حفاری نشستی را بر پل تحمیل کرده باشد که صد در صد کرده ما مرمت گر این کار را نداریم و خسارتی جبران ناپذیر به این پل وارد شده. تخریب این پل تاریخی از ضعف کرامت انسانی این روزگار پر درد است.

وحید 6 شهریور 1390 ساعت 11:55 ب.ظ

صد رحمت به قوم مغول.صد رحمت به ظل السلطان.هیچ قوم ویرانگری نمیتونست در عرض چند دهه چنین خرابیهایی در تمام عرصه ها به بار بیاره...

مرحوم زاینده رود 13 شهریور 1390 ساعت 08:26 ق.ظ

می تونند برای مرمت از تکنولوژی چینی ها استفاده کنیم. اصلا بگویند مثل خود پل را بسازند.

مرحوم زاینده رود 13 شهریور 1390 ساعت 09:41 ق.ظ

سی و سه پل مرمت شد. به همت آقایان مرمت گر تمامی درز ها با گچ پر شد تا مشت محکمی بر دهان افشا گران زده شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد