ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

نامه زعیم به دادستان یاسوج درباره تندیس آریوبرزن

 

اعتراض به برچیدن تندیس آریوبرزن در یاسوج

اگر تا چند ماه پیش تصور می شد که گم شدن یا دزدیده شدن تندیس نامداران در پارک ها و خیابان های تهران کار افرادی ناشناس است اما امروز با علنی شدن تخریب تندیس های یادمان ایران باستان در ساری و  یاسوج و پاک کردن دیوارنگاره های شاهنامه فردوسی در مشهد و دزدیدن کوبه مسجد شاه اصفهان که نقش شاه عباس بر آن بود، روشن است که این کارها به صورت سازمان یافته و در جهت پاکسازی شهرها از نمادهای ایرانی و در ضدیت دانسته یا ندانسته با فرهنگ ایرانی انجام می شود و جای بسی دریغ و افسوس است که افرادی از یک ملت به خود حق دهند که تیشه بردارند و بر ریشه نمادهای فرهنگی مشترک یک ملت بزنند و کسی هم جلودار آنها نباشد. در همین ارتباط مهندس کورش زعیم (عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران) در نامه ای به دادستان یاسوج نسبت به دستور برداشتن تندیس آریو برزن، سردار بزرگ ایران، اعتراض نموده است که متن کامل این نامه را در ادامه می توانید بخوانید: 


جناب دادستان شهرستان یاسوج

آریو برزن، سردار بزرگ ایرانی، نه تنها افتخار مردم کهکیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج است که افتخار ملی همه مردم ایران می باشد. آریو برزن یک شخصیت جاویدان است که همه مردم ایران زمین از زمان یورش اسکندر تا امروز مدیون از جان گذشتگی او و خواهر دلاورش یوتاب، سردار بزرگ زن ایرانی که دوش به دوش او جنگید، هستند و به آنان عشق می ورزند. آریوبرزن نماد سربازان دلاوری است که تحت فرماندهی او و تحت فرماندهی خواهرش، با عشق و جان برای دفاع از خاک وطن جنگیدند و از پا ننشستند تا همگی شهید شدند. کسانی که وارد شهر یاسوج می شوند و تندیس این دلاور بزرگ و فداکار را مشاهده می کنند به مردم یاسوج و استان شما درود می فرستند.

از دستور شما که، در هر حال بدون دادرسی و حکم دادگاه غیرقانونی، مغایر با خواست مردم یاسوج و ضد ارزشهای ملی است، اینگونه برداشت خواهد شد که هیچ احساسی نسبت به ایران و فرهنگ و تاریخ "میهن" خود ندارید. اگر کسی شکایتی نسبت به موجودیت و یا نصب تندیس بزرگمرد ارتش ایران دارد باید به دادگاه مراجعه کند. دادستان یک "داد"ستان در برابر تجاوز به حقوق مردم است نه تابع سلیقه هر فرد قدرتمند. تخریب نمادی که غرور ملی ماست قلب همه ایرانیان راستین را جریحه دار خواهد نمود و مسببان آن در تاریخ کشور و استان، به نیکی یاد نخواهند شد. استدلال اینکه باید از سربازان گمنامی که در جنگ تحمیلی عراق شهید شده اند، که البته واجب است، دلیل حذف نماد دلاوری ارتش ملی ایران نیست. آریو برزن نماد همه فرماندهان ارتش و سپاه ایران است که در درازنای تاریخ چند هزار ساله ما در میدانهای جنگ با دشمنان میهن جانفشانی کرده اند.
من به شهردار یاسوج درود می فرستم که تندیس غرور انگیر آریوبرزن را زینت شهر مبارز یاسوج کرده است.

کاش تندیس خواهرش یوتاب نیز در کنار آریوبرزن برپا شود.

کورش زعیم

۶ تیر ۱۳۹۰ (۲۷ ژوئن ۲۰۱۱)

نظرات 9 + ارسال نظر
محسن بریحی 11 تیر 1390 ساعت 01:47 ق.ظ http://charbagh.blogfa.com

درود برشما
جشن تیرگان خجسته باد

درود و سپاس
تیرگان بر شما هم شاد و فرخنده باد

با درود 12 تیر 1390 ساعت 12:47 ق.ظ http://www.asriran.com/fa/news/171036

http://www.asriran.com/fa/news/171036
این هم گزارشی در عصر ایران. محمود

درود و سپاس

شاد باشید

احمد 12 تیر 1390 ساعت 01:07 ب.ظ

من نمی دانم مگر این آقای دادستان ایرانی نیست؟ مگر در ایران بزرگ نشده است؟ پس چرا با نماد هویت خودش و مردم یاسوج این رفتار را می کند؟

فروغ 12 تیر 1390 ساعت 10:04 ب.ظ http://naerika.blogfa.com

نخست نام شاهان را از کتاب های تاریخ مدرسه ستردند اکنون به جان تندیس ها افتاده اند اما به هر کودک ایرانی که بنگری خواهی دریافت که ایرانی بودن و تعلقش به این شاهان و این سربازان در رگ و ریشه اش تنیده شده و اینان با اینگونه سیاست جز سیاه"تر" کردن خود در صفحات کتاب تاریخ نام که هیچ گاه بسته نخواهد شد کار دیگری نخواهند کرد

یاسر 14 تیر 1390 ساعت 04:11 ب.ظ http://www.del-dozd.blogfa.com

سلام
ممنون از اینکه به ایران و هویت و تمدن ایرا اهمیت دادین و این پست باارزش رو قرار دادین.اول یه آرزو: به امید اینکه روزی تندیس هر بزرگمرد ایرانی در هر شهر خودنمایی کنه.
من یاسوجی هستم.بدجور با احساسات مردم این شهر و همه ایرانی ها بازی کردن.اما نمی دونن که اسم اینها در قلب ما هک شده.اسم برادر زاده ی من هخامنش هستش.می ترسیم بزرگ که شد به اسمش افتخار نکنه.نفهمه هخامنش و کوروش کی بودن.اما دلمون روشنه.آدم به امید زندس.درود بر ایران و ایرانی.

درود و سپاس دوست گرامی

امیدوارم روزی تندیس آریوبرزن دوباره به شهر یاسوج بازگردد .

البته همانطور که خودتان هم نوشته اید تنها نصب مجسمه ها در شهرها کافی نیست. مهم این است که آرمان ها و اندیشه های بزرگانی چون آریوبرزن و فردوسی و بابک و ... را در راه سرفرازی ایران عزیز بشناسیم و الگوی زندگی خودمان قرار دهیم.

باید ایرانی بمانیم و ایرانی زندگی کنیم و در راه سربلندی ایران به عنوان عضوی از خانواده جهانی تلاش کنیم.

شاد و بهروز باشید

ایرانی 16 تیر 1390 ساعت 09:14 ق.ظ

با سلام و احترام ویژه
امیدواریم روزی مجسمه ی این سردار بزرگ ایرانی و مظهر رشادت و دلاوری ایرانیان در محل اصلی مقاومتش یعنی در شهر بهبهان نصب گردد . جایی که حتی تابلوی حاوی نام آریوبرزن را نیز برنتافتند و چند سال پیش فروانداختندش و صدای کسی هم در نیامد .

دادستان یاسوج تصریح کرد: بر اساس گفته‌های اعضای شورای شهر، تنها نام‌گذاری این میدان به آریوبرزن به شهرداری ابلاغ شده و نصب تندیس در برنامه نبوده ولی شهرداری نسبت به نصب تندیس آریوبرزن نیز در این میدان اقدام کرده است.

عاشق وطن دوست 17 تیر 1390 ساعت 08:40 ق.ظ

سلام:باعرض ادب واحترام آریوبرزن یک فردایرانی دلاوربودکه راه رابراسکندربست وهمراه باخواهرش دلیرانه درتنگ تکاب بهبهان جنگیدندوجان خودرا نثارمیهن خودنمودند.پس بایستی تندیسی ازاین مردفرهیخته درمکان جنگیدن وی نسب گردد.انشاءالله

یاسر 20 تیر 1390 ساعت 05:42 ب.ظ http://www.del-dozd.blogfa.com

سلام
بنویسید[ناراحت]
تنها دلخوشیم که خیلی واسش زحمت کشیدم سر یه پست واسه آریوبرزن مسدود شد.خدا ازشون نگذره.اما پشیمون نیستم



اون یاسر که اون بالا نظر داده بود منم.خدا ازشون نگذره.وبم رفت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد