ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزارشی تازه از دریاچه زریوار

 

روایت مرگ آرام بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان

ساحل زریبار قبرستان ماهی‌ها می‌شود

«زریبار در حال مرگ است، آرام و بی صدا. آن‌قدر آرام که گویی حتی مسئولان نیز به راحتی می‌توانند مرگش را نادیده بگیرند و به رسمی که مدت‌هاست وجود دارد، همه ناله‌ها و شکوه‌سرایی‌ها را به بعد از مرگ دریاچه موکول کنند. برخی می‌گویند از حدود یک سال پیش متولی اصلی دریاچه، محیط زیست است و گروهی می‌گویند هنوز هم سیستم چند مدیریتی در این دریاچه وجود دارد و هر کدام بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند. واقعیت هر چه باشد، در نتیجه گویی تفاوتی وجود ندارد چرا که شرایط این روزهای دریاچه گواه، آینده‌ای ناخوشایند برای زریبار است. کافی است برای تفریح، بازدید یا هر نیت دیگری به کنار ساحل دریاچه بروید تا از نزدیک انبوهی از ماهی های مرده ریز و درشت را در اطراف دریاچه زریبار ببیند. برای دیدن این صحنه تاسف‌آور حتی لازم به جستجو هم نیست به هر کجا چشم بچرخانید، لاشه ماهی‌ها وجود دارند؛ اجساد کوچکی در حال تجزیه شدن». این بخشی از گزارش «شهرزاد عبدیه» خبرنگار «برنانیوز» از وضعیت دریاچه زریوار است. گزارش «برنا نیوز» را در این نشانی و گزارش پیشین «ایران‌نامه» را در همین مورد در این نشانی می‌توانید بخوانید.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن بریحی 20 خرداد 1390 ساعت 12:43 ب.ظ http://Charbagh.blogfa.com

درود
در سفری که هفته پیش به منطقه حفاظت شده اشترانکوه داشتم شوربختانه این منطقه-دریاچه گهر و جنگلهای اطراف آن نیز به گونه ای دیگر توسط انسانهای نامهربان در معرض خطر می باشد
انبوه زباله که در دل طبیعت به جای می گذارند...
بریدن درختان تر و خشک در جنگلهای اطراف دریاچه فقط برای اینکه شب آتش به پا کنند و دور هم بنشینند
آلودگی دریاچه و ماهیان زیبای قزل الا بر اثر شستن و ریختن مواد شوینده در کنار دریاچه و...
شادمان باشید

درود
دوست گرامی از اطلاع رسانی شما سپاسگزارم.

امیدوارم با آگاهی رسانی و افزایش حس مسئولیت هم میهنان بتوانیم از دامنه این موج تخریب میراث فرهنگی و طبیعی کشورمان بکاهیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد