ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ماهی‌های رنگی بر سفره هفت سین

 

ماهی‌های رنگی، سفره‌های هفت سین را رنگارنگ‌تر کرده‌اند

ایران‌نامه - شاهین سپنتا: در آخرین روزهای سال، اگر به کوچه و خیابان سر بزنید، ماهی‌های کوچک رنگی را خواهید دید که در جنب و جوش‌اند و در کنار گلدان‌های رنگارنگ که در یک ردیف صف کشیده‌اند و سبزه‌هایی که به نشانه شادی، روبان سرخ بر کمر بسته اند، پیک سبز بهارند و آمدن نوروز را نوید می‌دهند. گرچه چند سال است که ماهی‌های سفره هفت سین، آماج ناسزاهای مخالفانشان قرار دارند اما دوستداران این پیک‌های زیبای نوروزی به جای تن دادن به نظرهای غیرعلمی مخالفان، کوشیده‌اند تا گونه‌های مقاوم‌تر ماهی را برای سفره هفت‌سین معرفی کنند و شرایط حمل و عرضه آن‌ها را نیز اصلاح کنند و همزمان با توزیع آن‌ها در سطح شهر، مردم را آموزش دهند تا از مرگ نابهنگام این میهمانان کوچک سفره هفت‌سین جلوگیری شود و هر سال به عنوان نمادی از سرزندگی و شادابی بر سفره هفت‌سین بنشینند. این ماهی‌های رنگی سفره هفت سین، فایتر یا رزمجو نام دارند. چند سال است که موضوع جایگزینی این ماهی‌های رنگی به جای «گلدفیش» یا ماهی‌قرمز از سوی آبزی‌پروران و دوستداران حیوانات مطرح شده است و امسال برای نخستین‌بار، شمار زیادی از این نوع ماهی در شهرهای مختلف کشور توزیع شده اند و گزارش‌های رسیده از استقبال بسیار خوب مردم از این ماهی‌های رنگی حکایت می‌کند.

 امسال در اصفهان در اکثر مراکز خرید، شرایط مناسبی برای عرضه ماهی‌های رنگی فراهم شده بود. یکی از ویژگی‌های خوب این ماهی‌ها این است که آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی کوچک حاوی آب و اکسیژن به صورت انفرادی به فروش می‌رسانند و به این ترتیب دیگر از آبزی‌دان‌های بزرگ و آلوده که باعث انتقال بیماری و افزایش استرس ماهی‌ها به هنگام جابجایی و فروش می‌شد، خبری نیست.

ویژگی دیگر این‌ ماهی ها این است که از طیف رنگی بسیار متنوعی برخوردارند و برای هر سلیقه‌ای یک ماهی رنگی وجود دارد و حتی برخی از خانم‌های خوش سلیقه، رنگ ماهی خود را با رنگ سفره هفت سین و روبان‌های ظروف هفت سین هماهنگ انتخاب می‌کنند و سفره هفت سین خود را رنگارنگ‌تر می‌کنند.

به‌خاطر مقاومت بالای ماهی‌ها، تلفات آن‌ها به هنگام عرضه بسیار ناچیز و در حد صفر است. یکی از فروشندگان ماهی در خیابان‌ چهارباغ اصفهان، در مورد این ماهی‌‌ها می‌گوید: «من امسال 4000 عدد از این ماهی‌های رنگی برای فروش آوردم که 2500 عدد آن در همان دو روز اول به فروش رسید و حتی یک عدد از آن‌ها هم تلف نشده است».

شاید به خاطر همین ویژگی‌های خوب این ماهی‌های رنگارنگ است که برخی از دبستان‌های اصفهان برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با آیین‌های نوروزی و برای شادتر شدن محیط خانه و مدرسه در آستانه نوروز، تعدادی از این ماهی‌ها را تهیه کرده‌اند و به هر دانش آموز یک ماهی هدیه می‌دهند. اما هدیه بزرگ‌تر، کلاس آموزشی روش‌های نگهداری از این ماهی‌های زیباست تا کودکان بتوانند از داشتن یک ماهی زیبا در خانه و در کنار سفره هفت سین لذت ببرند، بدون این که خانواده‌ها از مخاطرات بهداشتی و مرگ و میر ماهی‌ها  نگرانی داشته باشد.

علی ادریس زاده، کارشناس آبزی‌پروری در این کلاس آموزشی، افزون بر اشاره به فلسفه گذاشتن ماهی بر سفره هفت سین، نکات لازم، از دمای آب تا روش غذا دادن و دفعات غذا دادن و از نحوه تعویض آب تا خصوصیات رفتاری این ماهیان زیبا را به دانش آموزان آموزش می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که این نکات را به دیگر اعضای خانواده و دوستان خود هم یاد بدهند.

خانم بهتاش مدیر دبستان دخترانه هاجر که پرشور و پویا در اجرای این طرح مشارکت دارد، درباره انگیزه‌اش از مشارکت در این طرح می گوید: «در سال‌های گذشته، ماهیان قرمز را به هنگام نوروز به دانش‌آموزان هدیه می‌دادیم که تعدادی از آن ها تلف می‌شدند. امسال متوجه شدیم که این ماهی‌های رنگی مقاومت زیادتری نسبت به ماهی قرمز دارند و خطرات بهداشتی هم ندارند. برای همین امسال به عنوان عیدی به هر نفر دانش‌آموز، یکی از این ماهی‌های رنگارنگ هدیه دادیم. البته هدف دیگر ما این هست که طبق درس علوم، برای شناخت ماهی‌ها، این شرایط را فراهم کنیم تا بچه‌ها در مرحله "مجسم" که اولین مرحله آموزش است، با ماهی‌ بیشتر آشنا شوند و نحوه نگهداری درست از آن را هم یاد بگیرند و نوروز و ماهی هفت‌سین بهترین فرصت را برای رسیدن به این هدف به ما داده است».

پرنیان رفیعی، دانش آموز کلاس چهارم این دبستان از دریافت ماهی رنگی خوشحال است و درباره ماهی‌اش می‌گوید: « ماهی مثل آب زلال و شفاف است برای همین در هفت سین می‌گذاریم. قبلا ماهی‌های من می‌مردند اما حالا می‌دونم که چطوری مراقبتشون کنم». او با خوشحالی ماهی‌اش را به خانه می‌برد.   

 اما کار دوستداران حیوانات در اینجا به پایان نمی‌رسد چون در ادامه این طرح، هر ماه یک نفر ناظر به مدرسه مراجعه خواهد کرد و آخرین آمار از وضعیت ماهی‌های دانش‌آموزان را از نظر میزان تلفات احتمالی، علت تلفات و بیماری‌های احتمالی ماهی‌ها جمع آوری می‌کند و دانش آموزان را برای نگهداری بهتر ماهی‌ها راهنمایی می‌کند. در پایان سال نیز آمار به دست آمده با آمار دبستان مشابه که دانش‌آموزانش ماهی «گلد‌فیش» دریافت کرده‌اند و برای نگهداری آن‌ها هم آموزش ندیده اند، مقایسه خواهد شد.

امسال، سفره هفت‌سین دانش آموزان مدارس هاجر و طاها که ماهی رنگی هدیه گرفته‌اند، با سال‌های قبل یک تفاوت مهم دارد و آن این که بچه‌ها می دانند که این ماهی ها را چرا بر سفره هفت سین گذاشته اند و چگونه باید از آ‌ن‌ها نگهداری کنند تا عمر طبیعی داشته باشند و نماد زندگی در سفره هفت سین بمانند.   

        

            

          

        

             

        

        

              

                           

                               

            

          

             

          

             

            

            

نظرات 6 + ارسال نظر
محمود دهقانی 24 اسفند 1389 ساعت 09:33 ق.ظ http://dehgani.persianblog.ir

نوروز را به شما و همه اصفهانی های خونگرم شادباش گفته امیدوارم نوروز امسال درهای زندان های سیاسی گشوده شده و زندانیان سیاسی رها شوند و ایران بدون زندانی سیاسی باشد.

ایدون باد

مریم بانو 24 اسفند 1389 ساعت 11:51 ق.ظ

گزارش تصویری فوق العاده زیبا و احساس برانگیز بود ...

سپاس بانو

محسن 24 اسفند 1389 ساعت 01:55 ب.ظ http://Charbagh.blogfa.com

درود
چشن چهارشنبه سوری بر ایرانیان نیک پندار،نیک گفتار و نیک کردار خجسته باد.

خجسته باد

سیامک بدیعی 25 اسفند 1389 ساعت 08:48 ب.ظ http://siamakbadiee.blogfa.com

سرور ارجمند جناب سپنتا
با درود و شادباش های نوروز خجسته
من شوربختانه نمیتوانم با شما هم رآی باشم ، آموزه های کهن و کیانی ، کیانیان و پیشینیان ما ، را به هیچ گونه خوندهشی یا قربانی ، برای آمرزش یا خوشآمد ایزد و یا بخشش ما ،روایی (اجازه )‌نداده اند و همیشه دهش ما به ایزد برای آمرزشمان یا افزونی بهره های داشتی و کاشتی مان ، از گیاهان بوده است و برای من جای بسی شگفتی است که بپذیریم ، برای شادباش نوروزی ، یا شادانی فرزندانمان و رنگینی سفره هامان و خرسندی خدا از ما ، جاندار زنده ای را هر چند در بهترین و زیباترین زندان ، زندانی کنیم ، حتی اگر یک ماهی هم در این میان ،‌جان ببازد ، ما ......
سپنتا جان جانداران دهش خدا برای آدم نیست ، چرخه ای از زیست است که مانیز بخشی از آن هستیم ، همه همانسان سپنتا هستند که ما هستیم ، گمان اینکه باهوشی هوشمند تر از من مرا بمیراند تا ایزد را خوش آید ، اندکی مرا آزار میدهد از اینکه نوروزتان را با خرده گیری (نقد )‌ همراه کردم بسی شرمنده و پوزش خواه هستم .
شادباش های گرمم را با مهر به شمای گرامی دهش میکنم
شایان و شادان و شیدافشان باشید
بدورد

درود
دوست بسیار عزیر سیامک بدیعی

من هم همچون شما با قرانی مخالفم چه برای ایزد یا ایزدان چه برای خوشامد این و آن.
اما سخن ما این است که چرا قربانی؟
ما بارها گفته ایم اگر کسی شرایط نگهداری ماهی قرمز را ندارد حتما از نگهداری آن خودداری کند
ولی اگر شرایطش را دارد حق دارد که نگهداری کند و اگر می تواند از آن مراقبت کند حق دارد که بر سفره هفت سین بگذارد
اگر شرایطش را ندارد ولی می خواهد ماهی را بر سفره هفت سین بگذارد باید برود شرایطش را فراهم کند و روش نگهداری اش را یاد بگیرد نه این که صورت مساله را پاک کنیم

نه فقط ماهی قرمز سفره هفت سین بلکه ماهی قزل آلا و ماهی سفید سبزی پلوی شب عید و همه جانوران و گیاهانی که به نوعی در زندگی ما هستند بخشی از چرخه حیات را تشکیل می دهند. هیچ کس با بهره کشی غیر اخلاقی از جانداران چه گیاه چه جانور موافق نیست من هم دقیقا چون شما می اندیشم که این جانداران هم «چرخه ای از زیست است که ما نیز بخشی از آن هستیم»

به هر روی، من از نگاه انتقادی و از سر دلسوزی و احساس لطیف شما نه تنها ناخرسند نشدم بلکه بسیار هم شادمانم که چنین دوستان نیک اندیش و ژرف نگری دارم
اما در برخی موارد نگاه ها دارای تفاوت هایی هست که همین تبادل اندیشه ها به بارور تر شدن آن کمک می کند
شاد و پیروز باشید
نوروز پیشاپیش فرخنده باد

میلاد دهقان 26 اسفند 1389 ساعت 05:01 ب.ظ http://milad.cov.ir

درود بر شما دکتر سپنتای گرامی
گزارش خواندنی بود،خوشنود هستم مانند برخی از دوستان از این دگرگونی ها پیشباز می کنید. پیشاپیش نوروز جمشیدی بر شما و خانواده گرامیتان خجسته باد. پیشنهاد هم میکنم نوشتارهایتان را در فیس بوک بگذارید تا تعداد مخاطبان هم بیشتر باشد.
پاینده ایران زنده باد آزادی

درود
نوروز بر شما هم فرخنده باد
متاسفانه فیلتر شکن مناسب ندارم و ارتباطم با فیس بوک محدود شده

فرناز نادر تهرانی 29 فروردین 1390 ساعت 02:54 ق.ظ

با سلام خدمت شما استاد گرامی ام آقای دکتر سپنتا
امروز به طور اتفاقی مطلبی را از دکتر نوری علا دیدم در سایت گویا نیوز که در تاریخ جمعه 30 اسفند 1387 درمورد نظر شما درباره ماهی فایتر نوشته شده است. نمی دانم این مطلی را دیده اید و اگر دیده اید آیا پاسخ داده اید یا خیر؟ این این مطلب را برای اطلاع شما در زیر می گذارم
این هم لینکش
http://news.gooya.com/society/archives/085336.php

نوروز، با اوین...، جمعه گردی های اسماعیل نوری علا
نوروز عید بزرگی است که با عناصری کوچک و مختصر وجود و تجلی و شکل می یابد و هرگونه تلاشی برای حذف و تغییر هر یک از عناصر آن، به خصوص در شرایط حاضر که ملاحظات سیاسی بر سر مسایل فرهنگی سایه افکنده، قدمی در راستای سلب هویت از عید بزرگ ایرانیان و، در نتیجه، خود ایرانیان است. به همین دلیل چند روز چیزی نمانده بود که تلفن را بردارم و بر سر دوست عزیزم، دکتر شاهین سپنتا، که امسال از طرف کمیتهء نجات پاسارگاد بعنوان «بهترین کوشندهء سال در راستای حفظ میراث فرهنگی مادی و معنوی ایران» هم انتخاب شده، فریاد بکشم که «آقای دکتر! عزیز من! این چه مصاحبه ای ست که کرده اید و گذاشتن "ماهی رزمنده" را بجای "ماهی قرمز" بلامانع اعلام داشته اید؟»
من از اینکه این زمزمهء نادرست از کجا برخاسته و چه منفعت برندگانی می تواند داشته باشد می گذرم چرا که می دانم هیچ ایرانی دوستدار فرهنگ خودی به چنین فتوائی تن نخواهد داد. اما فکر کردم سخنم را بجای در میان نهادن با گوشی تلفنی که دنور ما را به اصفهان دکتر سپنتا وصل می کند حرف دلم را اینجا بنویسم تا خوانندگان این مقالات را هم در بحث خود شریک کرده باشم.
براستی، آنچه دل مرا به درد آورد استدلالی بود که دکتر سپنتای عزیز ما برای اعلام «فتوا» ی خود پیش کشیده بود: «همانگونه که سبزهء سفرهء هفت سین را می توان با رویاندن دانه های مختلفی تهیه کرد، ماهی این سفره هم لزومی ندارد که "قرمز" باشد و می توان بجای آن از "ماهی رزمنده» هم استفاده کرد». یک لحظه به این فکر فرو رفتم که بر اساس این استدلال می توان رفته رفته همهء اجزاء سفرهء هفت سین را عوض کرد و هر سال یکی از آنها را فرو گذاشت و با بی وفائی تمام سراغ معشوقه های دیگر رفت. چرا سیب؟ چرا سنبل؟ چرا سکه؟ چرا سمنو؟ هفت سین را می توان با هفت جسم دیگری که اسمشان با سین آغاز شود هم براه انداخت. مگر «سم هلاهل» هم یکی از «خوراکی ها» نیست و با «سین» هم شروع نمی شود؟
یادم آمد که چند سال پیش، در یکی از این جمعه گردی ها پیشنهاد شکوه را تکرار کردم که بیائید و امسال رنگ حاجی فیروز را در خارج از ایران سیاه نکنیم. دلایل چندی نیز اقامه کردم که البته جای بحث شان اینجا نیست. و آنگاه، از میان همهء آنهائی که آن مقاله را خوانده بودند، همین دوست گرامی من دکتر سپنتا بود که صدا به اعتراض برداشت که شما بر اساس کدام مصلحت اولائی می خواهید در سنت دستکاری کنید؟ و در این اعتراض نه به استدلال های من توجه کرد و نه توضیح داد که از کی و کجا حاجی فیروز هم جزو سنت های باستانی ما شده است. اما دیدم امسال روحیهء ایشان نمی دانم نرم تر و یا خشن تر شده که به حذف ماهی قرمز از سفرهء هفت سین و نشاندن «ماهی رزمنده!» بجای آن رضایت و فتوا داده اند.
و از سفرهء هفت سینی که می توان همه چیزش را با اشیاء و لوازم دیگری تاخت زد یاد مولای روم افتادم آنگاه که می سرود: «شیر بی یال و دم و اشکم که دید..!»

با درود و سپاس به شما دوست گرامی خانم نادر تهرانی

بله در آن تاریخ این مطلب را دیدم و با توجه به لحن نویسنده، برداشت من این بود که یک طنز و شوخی در آستانه سال نو هست.
البته برخی دوستان هم چنین برداشت کرده بودند که نویسنده، نیش و کنایه اش را در لفاف طنز نوشته است.
در هر حال برای من تفاوتی نداشت و نیازی به پاسخ گویی مستقیم ندیدم. هرچند که همان روزها در مصاحبه ای با دوست گرامی سپهر سلیمی در سایت زیستا اشاره ای داشتم به این مطلب که در نشانی زیر می توانید پیدا کنید و بخوانید:
http://drshahinsepanta.blogsky.com/pages/jashnha

البته اکنون که این موضوع را دوباره یادآوری کردید، ذکر چند نکته را در اینجا ضروری می دانم:

1- استقبال خوب مردم از ماهی فایتر در امسال و سال گذشته نشان داد که مردم به این پیشنهاد توجه کرده اند و تلاش های دکتر نوری علا برای به تمسخر گرفتن آن نتیجه ای نداشته است.

در آن پیشنهاد ما هرگز نگفتیم ماهی قرمز نگذارید. گفتیم اگر توان نگهداری ماهی قرمز ندارید یا نگهداری نکنید تا باعث مرگ آن ها نشوید و یا از گونه های مقام تر ماهی مثل فایتر یا رزمجو استفاده کنید.

2- من و دوستانم واژه رزمجو را بجای فایتر پیشنهاد کردیم و از واژههای جنگجو و رزمنده هرچند که به رزمجو نزدیک است، استفاده نکردیم و نمی دانم این اشتباه دکتر نوری علا از بی توجی بوده یا دلیل دیگری داشته است!

3- نمی دانم چرا دکتر نوری علا یک «پیشنهاد» کاملا روشن را با تمسخر
« فتوا» نامیده اند!

4- اگر یک بار متن پیشنهاد را با دقت خوانده بودند متوجه می شدند که این پیشنهادی است برای استفاده از گونه های مقاوم تر ماهی که البته رنگ آن هم می تواند قرمز باشد و هیچ صحبتی از تعویض یا جایگزینی اجزای سفره هفت سین در میان نیست.

5- البته دکتر نوری علا در آخر نوشته خودشان علت و انگیزه اصلی شان از نوشتن این یادداشت را آشکار کرده اند و آن هم بر می گردد به نظر مخالف من با نظرات ایشان در مورد حاجی فیروز .

6- البته دکتر نوری علا باز هم حقایق را وارونه بیان کرده اند چون در همان سال من در یادداشتی که در نقد نظر ایشان نوشتم، به همه استدلال های ایشان یک به یک و در حد توانم پاسخ دادم و به بیان دیدگاه های مختلف در مورد حاجی فیروز پرداختم و اتفاقا این یادداشت من را خودشان آن زمان در سایت نجات پاسارگاد هم گذاشتند و پاسخی هم از طرف ایشان منتشر نشد و تحقیقات بعدی در مورد دوموزی و ریشه های حاجی فیروز در استوره های میان رودان تا حدود زیادی نظرات ما را تایید کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد