ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

ایران نامه

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی

گزند تخت جمشید از باد و باران

 

گزارش تصویری از وضیت نگران کننده تخت جمشید:

گزند تخت جمشید از باد و باران! 

ایران‌نامه - شاهین سپنتا: بارندگی روزهای اخیر در استان فارس، موجب آب‌گرفتگی بخش‌های وسیعی از تخت‌جمشید شده است و کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های تاریخی آن از گزند باد و باران در امان نمانده‌اند. فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها و ترک‌خوردگی و شکستگی از عوارض به‌وجود آمده در این آثار یگانه ارزشمند تاریخی کشورمان است. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی تاکنون هیچ طرحی برای جلوگیری از آب‌گرفتگی محوطه‌های باز تخت جمشید و آسیب به سازه‌های سنگی آن نداشته است و به نظر می‌رسد که ایجاد آب‌روهایی برای خروج آب‌های سطحی در کوتاه مدت و مسقف نمودن کل مجموعه تخت جمشید در دراز مدت، باید در اولویت برنامه‌های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی برای نجات کاخ پارسه یا تخت جمشید از عوامل فرساینده جوی باشد. در ادامه به گزارش تصویری ایران‌نامه از وضعیت نگران‌کننده تخت‌جمشید پس از بارندگی در چند روز گذشته، نگاه کنید:

 

 

  

  

 

  

  

  

  

 

 

 

 

  

 

نظرات 8 + ارسال نظر
مسعود لقمان 24 اسفند 1389 ساعت 12:12 ق.ظ http://iranshahr.org/

دریغا...

سامان فرجی بیرگانی 24 اسفند 1389 ساعت 10:10 ق.ظ

واقعن تاثر برانگیز است با یک پمپ آب یا لجن کش می توان این آبها را به بیرون برد

مریم بانو 24 اسفند 1389 ساعت 12:02 ب.ظ

چی داره بر سر کشورم میاد ؟

محمد آقاجانی 24 اسفند 1389 ساعت 01:13 ب.ظ http://beesfahanro.ir

باز تخت جمشید خوبه بخاطر استفاده از مصالح سنگی. تپه اشرفی که داره باستان شناسی میشه وضعیتش مطمئنا در آینده بسیار بد تر از این میشه.و بایستی از حالا هشدار های لازم رو داد که فکری بیندیشند.

فروغ ف 26 اسفند 1389 ساعت 01:58 ب.ظ http://www.naerika.blogfa.com

چی بگم والا؟
شمشیر انداخته تنها نظاره گریم...
کاری هم میشه کرد؟
تاحالا چیکار کردیم؟

درود
فروغ عزیز

همین که این موضوعات را مطرح می کنیم و رسانه ها به آن می پردازند به نظرم آغاز است
بعد مسئولین مجیبور به پاسخ در برابر افکار عمومی خواهند بود.
آخرین خبر در این مورد این است که طرح جمع آوری آب های سطحی تخت جمشید لنگ 150 میلیون تومان پول است و گویا دولت این مبلغ را ندارد.
شاید بتوانیم از افراد دلسوز این مبلغ را جمع کنیم و به دولت کمک کنیم تا این طرح را اجرا کند!

نینا بختیاری 27 اسفند 1389 ساعت 01:32 ب.ظ

سپاس

بهنام س 2 فروردین 1390 ساعت 04:05 ق.ظ

درود
دردا و دریغا وطن من
چه میشه کرد؟افکار عمومی را چگونه میشه بیدار کرد؟
مگر درباره سد سیوند با اون همه خبر رسانی و آگاهی بخشی کاری از پیش بردیم؟
دریاپه ارومیه،دریاچه پریشان،متروی اصفهان،بیستون و... یکی یکی دارند از دست میرند یا ضربه های جبران ناپذیری میخورند
به باور من آگاهی بخشی گام نخسته ولی نباید تنها در این مرحله موند.
نوروزتان پیروز
به امید سالی بهتر

درود
دوست من
امیدوارم در این سال نو ، هرگز نا امیدی به دل خودتان راه ندهید
ما باید تلاش دو چندان داشته باشیم
میزان موفقیت ما در کارهای فرهنگی نسبی است و ضریبی از تلاش ماست

ثمانه 6 فروردین 1390 ساعت 03:22 ق.ظ

والا اگه ۴ تا کارگر آورده بودند با سطل آب اینجا رو خالی می کردند هم من راضی بودم! یعنی اونقدر عصبانی هستم که می تونم همشونو به باد ناسزا بگیرم! حالا با این وضع مهمونم واسه من عوت می کنن! خدایا ذره ای لیاقت! ذره ای لیاقت! ذره ای لیاقت! در هر صورت من هر گونه کمکی باشه اعلام آمادگی می کنم، شده میام پاچه هامو بالا می زنم خودم آب ها رو می کشم... تو رو خدا یه کاری بکنیم... خواهش می کنم...

درود
جالب این که آقایون گفتند این عکسا جعلیه و با فتو شاپ درست شده!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد